Virolainen Operail aloittaa rautatiekuljetukset Suomessa – liikennealueeksi tulee koko maa

Virolaisyhtiö keskittyy ainakin toistaiseksi vain tavaraliikenteeseen.

Kilpailu kovenee Suomen rautateiden tavarakuljetuksissa. Kansainvälinen virolainen Operail on jo tilannut veturit, jotka modifioidaan Suomen raideleveyteen.
Kilpailu kovenee Suomen rautateiden tavarakuljetuksissa. Kansainvälinen virolainen Operail on jo tilannut veturit, jotka modifioidaan Suomen raideleveyteen.

Ilari Tapio

Viron valtion sataprosenttisesti omistama, kansainvälisillä kuljetusmarkkinoilla toimiva Operail aloittaa rautatiekuljetukset Suomessa. Yhtiö on perustanut tytäryhtiön Suomeen ja sijoittaa 50 miljoonaa euroa kuljetusten aloittamiseen.

– Veturit on jo tilattu, mutta niiden tarkka määrä ja muut yksityiskohdat tarkentuvat myöhemmin, kertoo Operailin Suomen toimintojen johtajaksi syyskuun alussa nimitetty Ilkka Seppänen.

– Raideleveyden vuoksi kalustohankintoihin liittyy erityispiirteitä. Tilatut veturit pitää modifioida Suomeen sopiviksi, mikä lisää hieman kustannuksia ja aikajännettä.

Operail ei liikennöi ainoastaan pääkaupunkiseudulla tai Etelä-Suomessa. Ilkka Seppäsen mukaan liikennöintialueeksi tulee koko maa.

– Etenemisaikataulu on vielä auki, sillä toimiala on tarkasti säädelty. Edessä on pitkät lupaprosessit, Seppänen muistuttaa.

– Kilpailemme joka tapauksessa etupäässä laadulla ja luotettavuudella. Hinnoittelu on sitten omiin kustannuksiin pohjautuvaa.

Matkustajaliikenteeseen laajentamista Operail ei ainakaan toistaiseksi suunnittele.

– Nyt on päätetty keskittyä tavaraliikenteeseen, Seppänen korostaa.

Ilkka Seppäsellä on pitkä kokemus rautatielogistiikasta. Hän on uransa aikana muun muassa johtanut myyntiä, palvelutuotantoa ja turvallisuutta sekä ollut VR Transpointin johtoryhmän jäsen.

Operail-konsernin johtoryhmän jäsenen Paul Lukan mukaan uusien palveluiden, tuotteiden ja markkinoiden löytäminen on yhtiölle elintärkeää.

– Olemme jo monipuolistaneet palveluita ja markkinoita viime vuosien aikana. Uudet liiketoiminnat ovat parantaneet konsernin tuloksia ja jatkamme kasvu-uralla myös lähivuosina. Suomeen laajentuminen on osa yhtiön pitkän aikavälin strategiaa, Luka toteaa yhtiön tiedotteessa.

Hänen mukaansa Operail on valmistellut Suomen markkinoille tuloa vuoden ajan.

Mikä?

Operail

Operail on Viron valtion omistama kansainvälinen rautatie- ja kuljetusalan yhtiö, jonka pääasialliset liiketoiminta-alueet ovat rautatiekuljetukset ja vaunujen vuokraus sekä rautatiekaluston kunnossapito ja valmistus.

Operailin tavarakuljetukset olivat viime vuonna13,4 miljoonaa tonnia.

Konsernin omistuksessa on yli 3 500 vaunua, joista lähes 2 200 on vuokrattu kansainvälisille asiakkaille.

Operailin Tapan varikolla rakennetaan moderneja C-30M-vetureita sekä yhtiön omaan käyttöön että vientiin.

Konsernin liikevaihto oli viime vuonna 72,7 miljoonaa euroa ja käyttökate 15,7 miljoonaa euroa.

Operailin viime tilikauden voitto oli 9,2 miljoonaa euroa.

Konsernin palveluksessa on yli 700 työntekijää.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.