Verkkoruokakauppa kasvaa – nopeaa palvelua tavoitellaan robotiikan avulla

Ruuan lisäksi verkkokaupoista saa muitakin päivittäistavaroita. Arkistokuva.
Ruuan lisäksi verkkokaupoista saa muitakin päivittäistavaroita. Arkistokuva.

Ruuan ja päivittäistavaroiden myynti verkossa kasvaa. Verkkoruokakaupat toimivat jo useissa eri kaupungeissa.

Riina Rastas

Verkkoruokakauppa kasvaa varmasti, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) toimitusjohtaja Kari Luoto. Vuonna 2018 päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi lähes 45 prosenttia edellisvuodesta.

– Päivittäistavaroiden verkkokauppa tulee kasvamaan, mutta se on silti vielä noin puoliprosenttia kaikesta päivittäistavaramyynnistä. Kasvumahdollisuuksia siis on, sanoo Luoto.

Alan yrittäjällä Ville Kuusistolla on vankka usko verkkoruokakauppojen menestykseen. Ekamarketin toimitusjohtaja Kuusisto kertoo, että alkuvuosi on todistanut kasvun. Hän kertoo, että kasvu on ollut mahdollista, koska nyt verkkoruokakauppoja on enemmän.

– Totuus on se, ettei palveluita ole käytetty aikaisemmin, koska niitä ei ole ollut saatavilla.

Oulussa toimiva Ekamarket järjestää ensimmäisenä Suomessa verkkoruokakaupan joukkorahoituksen. Syynä on toive kehittää palvelua ja laajentua Helsinkiin.

– Aloitimme pilottijakson Oulussa reilu kaksi vuotta sitten ja näimme, että tämä olisi meille hyvä markkina-avaus, kertoo Kuusisto.

Verkossa tapahtuva ruuan myynti ja jakelu on Kuusiston mukaan mahdollista toteuttaa nopeasti. Nopeutta voidaan kehittää robotiikan ja automaation avulla.

– Tavoitteenamme on varasto, joka on pitkälti hoidettu robotiikan ja automaation avulla. Tavaroiden keruu on silloin nopeampaa.

Päivittäistavaraverkkokaupoissa kuluttajia on mietityttänyt hinta. Kuusiston mukaan tuotteiden hinnat eivät ole verkkokaupoissa myymälöitä suurempia.

– Myymälät suunnitellaan niin, että nälkäiset ihmiset tekevät heräteostoksia. Verkkokaupassa tuotteet eivät ole edullisempia, mutta kassin kokonaishinta on edullisempi.

Päivittäistavaroiden verkkokauppaa harjoittaa Ekamarketin lisäksi muun muassa Alepa, Sannan ruokakassi, Kesko ja S-ryhmä.

Verkkoruokakaupat toimittavat ruoka-ainekset yleensä joko kuluttajan ovelle tai noutopisteelle.

Tällä hetkellä parhaiten menestyvät "klikkaa ja hae" -palvelut, kertoo PTY:n Luoto.

– Esimerkiksi Keskon kauppiaat ovat ottaneet käyttöön noutopisteitä ja S-ryhmällä on Turussa noutopiste.

Verkkoruokakauppojen käyttö on yleisempää kaupungissa kuin maalla. Verkkoruokakaupat tavoittelevat asiakkaikseen useimmiten lapsiperheitä.

– Verkkoruokakaupat pystyvät varmaan parhaiten palvelemaan lapsiperheitä, joiden arki on kiireinen, toteaa Luoto.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Mankala
Verkkokaupan osuus jää marginaaliin
Mitään läpimurtoa ei näin onneton sovellus tuo mukanaan. Ruoka ei siirry lankoja pitkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »