Tulos notkahti, mutta ilmastohuoli ei näy Finnairin matkustajamäärissä – "Kasvu tulee olennaisin osin Suomen ulkopuolelta"

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo, että yhtiön matkustajamäärät ovat ennätysmäisessä kasvussa. Yhtiö on panostanut muun muassa Aasian-liikenteeseen.
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo, että yhtiön matkustajamäärät ovat ennätysmäisessä kasvussa. Yhtiö on panostanut muun muassa Aasian-liikenteeseen.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner ei usko, että lentovero vaikuttaisi kasvaviin matkustajamääriin. Vuoden alussa yhtiössä aloittanut Manner ei haikaile entisen työnantajansa Nordean vapautumassa olevaa konsernijohtajan työtä.

Ilkka Hemmilä

Helsinki

Huoli ilmastonmuutoksesta ei näy uusiin reitteihin investoivan Finnairin matkustajamäärissä. Ne ovat yhtiön toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan ennätysmäisessä kasvussa.

Finnairilla lensi huhti–kesäkuussa enemmän matkustajia kuin koskaan aiemmin vastaavana ajankohtana. Yritys kuljetti 3,9 miljoonaa asiakasta, kun viime vuonna luku oli 3,5 miljoonaa.

Määrissä oli siis runsaan 13 prosentin kasvu. Yhtiö kertoi luvuista osavuosikatsauksen julkistamisen yhteydessä.

– Matkustajamäärien kasvu tulee olennaisin osin Suomen ulkopuolelta. Aasian ja Euroopan yhdistäminen on meidän päästrategiamme, Manner sanoi.

Finnair nosti ennustettaan siitä, kuinka paljon se aikoo tänä vuonna kasvattaa kapasiteettiaan. Aiemman arvion mukaan lisäystä tulisi noin 10 prosenttia, kun taas uudeksi luvuksi arvioidaan noin 11–12 prosenttia.

Viime vuonna yhtiön kapasiteetti kasvoi 14,8 prosentilla.

Kotimaan liikenteessä kasvu oli maltillisempaa. Yhtiö lisäsi kotimaan kapasiteettia noin 1,7 prosentilla, ja matkustajamäärän kasvu oli samansuuntainen.

Manner huomauttaa, että myös suomalaiset matkustavat kaukomaan liikenteessä, jossa asiakasmäärän kasvu on kotimaata suurempaa.

Kaiken kaikkiaan tammi–kesäkuun matkustajamäärä oli 7,1 miljoonaa.

Ruotsissa lentomatkustamisen kova kasvu on hiipunut. Erääksi syyksi on arveltu huolta lentämisen ilmastokuormasta.

Maassa myös otettiin käyttöön lentovero viime vuonna. Ranska on päättänyt ottaa vastaavan maksun käyttöön ensi vuoden alusta. Topi Mannerta lentämisen lisämaksut eivät vakuuta.

– Emme näe, että lentovero on oikea ratkaisu, koska se ei ota huomioon sitä, minkälaisella kalustolla lennetään ja käytetäänkö biopolttoainetta.

Lentoliikenteen ilmastotoimiin kuuluvat Mannerin mukaan biopolttoaineet, teknologian kehitys, lentokäytäntöjen tehostaminen ja päästöjen hyvittäminen. Hänen mukaansa ei ole takeita siitä, että lentovero vähentäisi lentämistä.

– Lähdemme siitä, että sen vaikutukset asiakaskysyntään olisivat hyvin pieniä, jos niitä olisi ollenkaan.

Matkustajaennätyksestä huolimatta Finnairin liikevoitto heikkeni vuoden toisella neljänneksellä.

Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli 47,2 miljoonaa euroa, kun viime vuoden vastaavana ajankohtana se oli 59,1 miljoonaa.

Toimitusjohtaja piti liiketulosta hyvänä huomioiden, että pelkästään polttoaineen hinnan kasvu toi 13 miljoonan euron lisäkustannukset. Samoin huoltokustannukset nousivat hänen mukaansa poikkeuksellisesti.

Yhtiön liikevaihto kasvoi 7,8 prosentilla 793 miljoonaan euroon. Vuotta aiemmin luku oli 718,2 miljoonaa euroa. Tulosjulkistuksen jälkeen Finnairin osakekurssi lähti laskuun.

Syksyllä yhtiön näkymiin vaikuttaa maailmantalouden epävarmuus.

– USA:n ja Kiinan kauppaneuvottelut värittävät toimintaympäristöä myös syksyn puolella, Manner muotoili.

Lisäksi brexitin aiheuttama epävarmuus voi vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.

Omasta tulevaisuudestaan Finnairin toimitusjohtaja on varmempi. Pitkään Nordeassa johtotehtävissä toiminut Manner ei ole kiinnostunut Nordean konsernijohtajan vapautumassa olevasta tehtävästä.

– Olen vastikään aloittanut Finnairissa ja päässyt vähitellen vauhtiin. Toimiala on mielenkiintoinen ja yritys hieno, eli en ole katsomassa muualle, hän kertoo.

Manner aloitti työnsä Finnairilla tämän vuoden alussa. Sitä ennen vuonna 1974 syntynyt Manner luonnehti viettäneensä koko työuransa Nordealla.

Hän aloitti työnsä yhtiössä vuonna 1997. Nordean-vuosien aikana Manner ehti työskennellä muun muassa Nordea Pankki Suomen toimitusjohtajana, Suomen ja Baltian maiden vähittäispankin vetäjänä sekä henkilöasiakkaiden palvelusta vastaavaa liiketoiminnan johtajana.

Nordea kertoi kesäkuun lopulla, että konsernijohtaja Casper von Koskull jää eläkkeelle vuoden 2020 loppuun mennessä. Hän on toiminut tehtävässä lokakuusta 2015 alkaen.

Manner sanoo, ettei häntä ole myöskään pyydetty palaamaan yhtiöön.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.