VR:n jättävä Maisa Romanainen: "Kaikki kritiikki vie eteenpäin" – palaute tarkoittaa, että raideliikenne kiinnostaa ihmisiä

Kun Romanainen aloitti VR:llä, junat eivät oikein kiinnostaneet ihmisiä. Nyt junissa riittäisi matkustajia enemmänkin, mutta raiteet eivät anna siihen mahdollisuutta.

Mauri Ratilainen
Maisa Romanainen johti VR:n matkustajaliikennettä yli neljä vuotta.
Maisa Romanainen johti VR:n matkustajaliikennettä yli neljä vuotta.

Ulla Jäske

VR:n jättävä matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen on ollut VR:llä viisi vuotta se henkilö, johon junien kulkuun kohdistettua arvostelua on koetettu henkilöidä. Holiday Club Resortsin toimitusjohtajaksi heinäkuussa siirtyvä Romanainen ei itse koe olleensa sylkykuppi, eikä hän ole kritiikin takia yöuniaan menettänyt.

– Olen ollut niin kauan palvelualalla, etten koe kritiikkiä negatiivisena asiana; kaikki kritiikki vie eteenpäin. On hyvä, että ihmiset ovat niin kiinnostuneita junaliikenteestä, että antavat palautetta.

Hän kokee, että asioita on saatu kehitettyä parempaan suuntaan juuri asiakkaiden palautteen takia. Avoimuus on lisännyt asiakkaiden luottamusta VR:ään.

– Olemme avanneet tekemisiämme tiedotteilla ja kertomalla asioista aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Lisäksi olemme avanneet ovemme tv-kameroille Radalla-sarjassa.

Romanainen aloitti VR:llä vuoden 2014 marraskuussa. Hän toteaa, että lähtötilanne oli vaikea. Kuluttajatutkimukset kertoivat, etteivät ihmiset olleet tyytyväisiä juniin.

Sitten tuli vielä Onnibus, joka vei junista matkustajat.

– Hintakilpailu oli rajua. VR:n oli pakko reagoida siihen nopeasti.

Kustannuksia ja lippujen hintoja piti saada alemmaksi ja tarjonta paremmaksi. Lippujen hintoja laskettiin vuonna 2016 ja se nosti asiakkaiden määrää roimasti. Kysyntää riittää edelleen.

– Ihmisillä on halu matkustaa junalla.

Asiakastyytyväisyys on parantunut viidessä vuodessa huomattavasti. Romanaisen mukaan myös esimerkiksi ravintolavaunun palvelu on parantunut vuosien takaisesta.

– Ravintola on voimakkaimmin kasvava palvelu tällä hetkellä.

Kritiikkiä on tullut muun muassa junavuoroista, tai niiden vähyydestä. Esimerkiksi Hämeenlinnassa Romanaiselta vaadittiin lupauksia lisävuoroista sen jälkeen, kun osa junista lakkasi pysähtymästä kaupungissa.

– Hämeenlinnassa pysähtyy yli 50 junaa vuorokauden aikana. Kaikki junat eivät kuitenkaan voi pysähtyä jokaisella asemalla, sillä meidän täytyy huomioida myös Tampereelta eteenpäin matkustavat.

Vuoroja ei voi lisätä tällä hetkellä senkään takia, koska eteläisen Suomen raiteille ei enää mahdu ruuhka-aikoina lisää junia. Romanaisen mukaan se koskee niin Helsinki–Tampere- kuin Helsinki–Turku-osuuksia. Pahin pullonkaula on Helsingin ja Keravan välillä. Jotta tilanne paranisi, tarvitaan kolmas ja neljäs uusi raide.

– Junien myöhästely johtuu usein rataverkosta, esimerkiksi vaihde- tai turvalaitevaurioista.

Tällä hetkellä junat voisivat kulkea 200 kilometrin tuntivauhdilla, mutta usealla rataosuudella se ei ole mahdollista. Rata on niin huonossa kunnossa, ettei maksimivauhtia voi kulkea.

Valtion budjetista heltiää rataverkon peruskorjaukseen alle 200 miljoonaa euroa vuodessa.

– Rataverkon kunnostaminen vaatii miljardeja. Toivottavasti uusi hallitus tekee pitkän tähtäimen linjauksia.

Romanaisen mukaan luotijunien tuloonkin pitäisi varautua, sillä niille on jo kysyntää. Esimerkiksi Moskovan ja Pietarin väliseen yli 600 kilometrin matkaan menee kolme ja puoli tuntia luotijunalla.

– Luotijuna vaatisi uuden ratalinjauksen Helsingin ja Tampereen välille.

VR on uudistamassa myyntijärjestelmäänsä. Romanainen toteaa, että hän ehtii vielä nähdä mobiilisovelluksen lanseerauksen ennen kuin hän lopettaa työt VR:llä.

Lähes kaikki VR:n liput myydään jo nyt verkossa, mutta uusi sovellus helpottaa matkustamista. Junalipun oston yhteydessä voi ostaa myös taksimatkan, pysäköinnin tai bussilipun.

– Tai ratikkalipun Tampereen uuteen ratikkaan tai HSL:n lähiliikenteeseen. Sovellus on kuitenkin tehty junakeskeisesti.

Romanainen lähtee VR:ltä hyvillä mielin. Hän kehuu yhtiön ammattitaitoista väkeä.

– VR:llä asiat ovat nyt hyvin. Lähden innolla viemään Holiday Clubia eteenpäin ja oppimaan uutta alaa, joka on sydäntäni lähellä, Romanainen summaa.

Fakta

Maisa Romanainen

51-vuotias helsinkiläinen.

Perheeseen kuuluu mies, kaksi lasta ja koira.

Koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri Turun kauppakorkeakoulusta.

Isoimmat työpaikat ennen Holiday Clubia: Stockmannilla useissa tehtävissä vuosien 1996 ja 2014 välillä ja VR:llä 2014–2019.

Holiday Club Resorts on hotelli- ja viikko-osakeyritys sekä vapaa-ajan asumisen ja matkailun toimija.

Holiday Clubilla on 33 lomakohdetta Suomessa, Ruotsissa ja Espanjassa.

Odottaa innolla uutta: "On hienoa päästä mukaan kehittämään matkailualaa."

Vanha tuttu palasi VR:n johtoon

Ulla Jäske

Kauppatieteiden maisteri Topi Simola, 42, on nimitetty VR Groupin matkustajaliikennejohtajaksi.

– On hienoa päästä mukaan VR:n tiimiin kehittämään asiakaskokemusta, Simola toteaa yhtiön tiedotteessa.

Hän aloittaa tehtävässään elokuun alussa. Simola on toiminut vuodesta 2017 Cabonline Finland Oy:n toimitusjohtajana. Sitä ennen hän on työskennellyt muun muassa viisi vuotta VR:n lähiliikennejohtajana ja kehitysjohtajana.

Simola toteaa, että koko liikenteen toimiala on ilmastonmuutoksen, digitalisaation ja kaupungistumiskehityksen myötä murroksessa.

– Tavoitteeni on rakentaa raideliikenteen ympärille palvelukokonaisuus, josta löytyy jokaiselle kuluttajalle aito vaihtoehto oman auton käytölle.

VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson toteaa, että Simolalla on vahva kokemus muun muassa digitaalisten palvelujen kehittämisestä.

– Olen hyvin tyytyväinen, että saamme hänet vahvistamaan johtoryhmäämme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Konduktööri
Kritiikki ei vie junia eteenpäin
Jatkuvat myöhästelyt ja erittäin kalliit lipun hinnat syövät junien matkustajia. Turusta pääsee Onnibussilla Helsinkiin 6-7 eurolla, kun halvin junalippu maksaa 20 €.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »