Uutisanalyysi: Risteilijöiden tilaustahti ei hyydy – eurooppalaisia hermostuttaa kiinalaistelakan ilmestyminen tilauskirjalistalle

Riitta Salmi
Turun telakalla on töitä nyt ja lähitulevaisuudessa valtavasti. Mitä vuoden 2024 jäleen tapahtuu, on suuri kysymysmerkki.
Turun telakalla on töitä nyt ja lähitulevaisuudessa valtavasti. Mitä vuoden 2024 jäleen tapahtuu, on suuri kysymysmerkki.

Liisa Enkvist

Risteilijöitä rakentavien telakoiden tilauskirjat ovat pidentyneet yhä edelleen. Laskusuhdannetta ei ole näköpiirissä. Esimerkiksi Seatrade Cruise -julkaisun mukaan telakoilla on tällä he...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Puupäät
Suomalaiset ovat taas niin tyhmiä kun vievät tietotaitoa kiinan telakalle ja sitten muut maat tilaavat laivoja Kiinasta halvemmalla ja Suomen telakkateollisuus surkastuu kun ei voi enää kilpailla kiinan halpatyövoiman kanssa. Ahneutta se on
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Puupäät
Tietenkin suomalaiset sosialistit auttavat aatetovereitaan ja kaivavat kapitalisteille kuoppia. Toisaalta, kun tarkastelee nyky-Kiinaa ja sen kansantaloutta ja vertaa sitä vaikkapa Amerikan Yhdysvaltoihin, on molemmissa maissa likimain vastaava yhteiskunnan vauraus. Pienellä laskutoimituksella huomaa myös, että kun suuri osa nykyristeilijöistä kuljettaa amerikkalaisia ja eurooppalaisia risteilyvieraita ja aluksia rakennetaan yhä enemmän, Kiina tarvitsee omalle kansalleen suuremman risteilijäkapasiteetin kuin mikä on maailman jo olemassa oleva aluskanta. Ei 1,45 miljardin kansakunnan vauras väki mahdu nykyiseen, tarjolla olevaan kapasiteettiin. Ja sama tilanne on Intian kohdalla.
Eurooppalaista ja Amerikkalaista miljardööri-, miljonääri- ja muuten vaurasta keskiluokkaa vastaa sekä Kiinassa että Intiassa likimain vastaava prosenttiosuus.
Amerikassa ihmiset säästävät likimain koko ikänsä päästäkseen yhdelle 1 - 2 -viikkoiselle lomaristeilylle.
Onko kovin väärin, että ihmiset haluavat nähdä maailmasta muutakin kuin ne arkiset ympyränsä ja net iänikuiset, samat naamat?
PS. Suomen matkailu haluaa Kiinasta suuremman joukon matkailijoita Suomeen. Olisikohan vaikkapa 0,1 %a kansakunnasta sopiva tavoite?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Puupäät
"Onko kovin väärin, että ihmiset haluavat nähdä maailmasta muutakin kuin ne arkiset ympyränsä ja net iänikuiset, samat naamat?"
On, mikäli halutaan vähentää turhaa kulutusta ja torjua ilmastonmuutosta. Vai meinaatko että tulevat risteilijät ovat purjelaivoja.
Seppä pärjäsi ennen kun ei kertonut kilpailijalle menetelmiään. Vai miksi luulet että Mayerin uudesta tuotantolinjasta ei haluta paljastaa yksityiskohtia. Vaikka ei se tarvitse kuin yhden myyrän joka myy tietoa ulkopuolisille. Rahalla kun ostettavissa melkein mitä tahansa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Puupäät
"Saludo": Aika monelle kehittyvien maiden ihmiselle se ensimmäinen ja ainoa meriristeily on kiikkerällä muovipaatilla matkustus jonkun meren yli. Ihmissalakuljettajien rahastamana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Puupäät
Kuule Saludo, ota selville ihmispopulaation määrä vuodelle 1900. Ja sama juttu ko. ajan kaikelle tuotannolle, mitä on valmistettu elintarvikkeista alkaen.
Kun edellisen tiedät itse selvittäneesi, jaa se kaikki nykyisille 7,5 miljardille ihmiselle. Paljonko riittää ihmistä kohden?

Niistä tulevista risteilijöistä suurin osa on hyvin pian kaasulla, LNG, toimivia. Kaikki meriliikenne tarvitsee tiiviissä paketissa olevaa energiaa, Nestepolttoaineet ovat toistaiseksi ja myös tulevaisuudessa ainoita, millä lennetään. Toki onhan mahdollista, ilmastonmuutoksen torjumiseksi siirtyä hevosiin ja rattaisiin ja vaikkapa Jyväskylästä Helsinkiin viikon meno- ja viikon paluumatkoihin. Loppuu hötkyily. Kauemmas kun lähtee, ei ennen palaamistaan tiedä, ketkä ovat edelleen elossa olevat henkilöt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pienestä kii
Terrori-isku risteilijään. Siihen loppuu niiden rakentaminen ja tilaukset perutaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
tais männä
Eikös Kiinalaiset ostanet männävuonna Raisiolaisen laivansuunnitteluyrityksn ?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
sääli
ettei suomesta löytynyt johto ja myynti tason ihmisiä telakka piti myydä alehintaan saksalaisiile
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: sääli
Kyllä Suomesta löytyi hyvinkin pätevääkin ja osaavaakin henkilöä. Huippua suomalaisen työllisyyden ylläpitämisosaamisessa ja teollisuuden kasvun edistämässä oli Anniki Lapintie. Sääli, että henkilö vihdoin viimein ymmärsi olevansa eläkeiässä ja estävänsä uuden kansan toivon, Liaanin urakehitystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esimerkki
Suomen pitää olla esimerkkinä maailmalle, ja lopettaa tuollaisten turhuuksien rakentaminen. Samoin Mersujen valmistus. Vain niin maailma pelastuu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »