Raision tulos ja kannattavuus alenivat

Eero Saarikoski
Raision kannattavuutta kuvaava liikevoittoprosentti putosi 11,2 prosenttiin, kun edellisvuonna oli ollut 15,3 prosenttia.
Raision kannattavuutta kuvaava liikevoittoprosentti putosi 11,2 prosenttiin, kun edellisvuonna oli ollut 15,3 prosenttia.

Timo Anttila

Liiketoimintaansa yhä järjestelevän Raisio-konsernin vertailukelpoinen kannattavuus ja liiketulos putosivat viime vuonna. Konsernin vertailukelpoinen liiketulos aleni 25,6 miljoonaan euroon edellisvuoden 35,9 miljoonasta eurosta.

Kannattavuutta kuvaava liikevoittoprosentti putosi 11,2 prosenttiin, kun edellisvuonna oli ollut 15,3 prosenttia.

Raision koko vuoden liikevaihto oli 228,2 miljoonaa euroa, kun se edellisvuonna oli 234,6 miljoonaa euroa. Liiketulos tippui 11,2 miljoonaan euroon edellisvuoden 54,1 miljoonasta eurosta.

Edellisvuoden liiketulos sisälsi Southallin tehdaskiinteistön 28,0 miljoonan euron myyntivoiton.

Raision toimitusjohtajan Pekka Kuusniemen mukaan useat erilliset tapahtumat viime vuonna vaikuttivat Raision myyntiin ja kannattavuuteen. Esimerkiksi liiketulosta pienensi 2,5 miljoonalla eurolla Venäjän kalanrehulle asettama tuontikielto. Myös markkinointikustannukset kasvoivat ennakoitua suuremmiksi.

– Myös Suomen poikkeuksellisen heikon sadon aiheuttama viljojen hinnan jopa yli 60 prosentin nousu näkyi kannattavuuden heikkenemisenä, johon reagoimme viipymättä hintamuutoksin, Kuusniemi kirjoittaa tiedotteessa.

– Vuonna 2019 Raisio keskittyy strategiansa mukaisesti ydinliiketoimintansa kasvun ja kannattavuuden turvaamiseen. Konsernin entisestään vahvistunut tase mahdollistaa yhtiön pitkäjänteisen kasvustrategian toteuttamisen, Kuusniemi päättää.