STX:n Turun telakka luovutti Viking Gracen varustamolle

  Kuva: Jori Liimatainen, TS
Kuva: Jori Liimatainen, TS

STX:n Turun telakka on saanut valmiiksi Viking Grace -aluksen. Matkustaja-alus luovutetaan varustamolle torstaina. Alus aloittaa liikennöinnin Turun ja Tukholman välillä tulevana viikonloppuna. Säännöllisen liikennöinnin alus aloittaa ensi viikon tiistaina.

Viking Gracen rakentaminen STX Turun telakalla aloitettiin syyskuussa 2011 ja alus laskettiin vesille elokuussa 2012. Laivan työllistävä vaikutus oli noin 2600 henkilötyövuotta. Varustamo odottaa uudesta laivasta roimaa taloudellista piristystä. Alukselle on varattu jo yli 300 000 matkaa.

Viking Grace on maailman ensimmäinen suuri matkustajalaiva, jonka polttoaineena käytetään nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä. Laivaan mahtuu 2 800 matkustajaa ja sen huippunopeus on 22 solmua. Viking Linelle alustilauksen investoinnin suuruus on noin 240 miljoonaa euroa.

– Olemme ylpeitä voidessamme luovuttaa suomalaiselle varustomolle Itämeren liikenteeseen suunnitellun upean, teknisesti edistyksellisen risteilylautan. Aluksen rakennusprosessi on antanut meille arvokasta tietotaitoa kaasukäyttöisten laivojen kehittyvän tekniikan soveltamisesta käytäntöön, kertoo STX Finland Oy:n operatiivinen johtaja ja Turun telakanjohtaja Jari Anttila.

Turun telakalta valmistunut Viking Linen uusi Grace-alus lähti joulukuun ensimmäisenä lauantaina ensimmäiselle koeajolleen. Viking Linen projektipäällikkö Kari Granberg kertoi tuolloin, että aamuvarhaisella alkanut koepurjehdus sujui hyvin.

Granbergin mukaan alus käytti ensimmäisellä koeajollaan ainoastaan dieseliä. Maakaasua käytettiin vasta toisella koeajolla.

Viking Grace tuotiin syyskuussa jo ensimmäisen vesillelaskun jälkeen uudestaan Turun telakan kuiva-altaaseen korjauksia varten.

– Aluksessa havaittiin pian vesillelaskun jälkeen vikaa peräsimessä. Paras aika sen korjaamisen oli nyt, kertoi varustelupäällikkö Janne Luukkonen STX Finlandin Turun telakalta.

TS

Lue myös juttu: TS-Ruoka tutustui Viking Gracen keittiöihin

Juttua on korjattu 10.1. kello 13.52. Väitimme virheellisesti Kari Granbergia Granlundiksi.

Kuva: TS/ Jori Liimatainen
Kuva: TS/ Jori Liimatainen
 Kuva: Marttiina Sairanen ,TS
Kuva: Marttiina Sairanen ,TS
 Kuva: Jori Liimatainen, TS
Kuva: Jori Liimatainen, TS
  Kuva: Jori Liimatainen, TS
Kuva: Jori Liimatainen, TS
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Katso video
Katso video
Video: Viking Grace luovutettiin tilaajalle
Video: Viking Grace luovutettiin tilaajalle

Lue myös

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

STX-telakkasotku
Viking-linen Grace alus luovutetaan tänään varustamoyhtiölle. Kai niistä 240 miljoonasta jotain jää seuraavienkin laivojen rakentamiskuluihin, vai kotiuttaako STX rahat kaikki Koreaan, niinkuin Aker teki Norjaan! Putsataanko STX Finland niin, ettei edes toimintarahaa jää jäljelle?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: STX-telakkasotku
Laivasta ei jää mitään käyttöpääomaa telakalle sillä se on ostettu alihintaan ja tuottaa yritykselle tappiota. Tämä on se ongelma, joka on ajanut telakan ahtaalle.
Kannattavuus on huono ja kustannuksia yritetään saada puristettua verkoston osaamisesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: STX-telakkasotku
Ranskan valtio laittoi 1,3 miljardia saadakseen loistoristeilijätilauksen. Siinähän Vapaavuori "selvittää"...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: STX-telakkasotku
Luuleekos joku ettö telakka tekee positiivisen kirj pidon, ei varmaan.
Kun tekee tappiota niin, huudetaan valtiota mukaan. Siis veronmaksajia.
Siis entistä NLiiton kauppaa.
Siis suomi teki mitäsovittiin ja piti tulla valuuttaa, tulikin sinkkiämpäreitä
Nyt haiskahtaa samanlaiselle kstukselle
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: STX-telakkasotku
Tuosta 240 miljoonasta täytyy ensin maksaa pankkiin rakennusaikainen laina. Sitten kaikki jännittää riittäkö rahat vielä alihankkijoille, joille pitäisin maksaa viimeiset maksuerät. Koska yhtiö teki Pekkarisen mukaan tappiota myös 2012, niin ei tietenkään riitä. Tähän tarkoitukseen sitä 50 MEUR pääomalainaa olisi tarvittu.Jostain tarvii saada joko lainaa tai sitten maksaa alihankkjoille sitten joskus myöhemmin...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vika telakkajohdossa
Jos saman sisarussarjan kolmannen aluksen joku pystyy tekee turkua edulisemmin on vika telakkajohdossa joka ei osaa johtaa alihankkijaverkkoa. ESIM: Kyllä kolmas samanlainen keulaportti pitäisi olla 20% edulisempi kuin se ensimmäinen
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »