Elomatic ja japanilainen NYK Group suunnittelivat päästöttömän rahtilaivan

Elomatic
Laivassa on aurinkopaneelit ja ponttoonit.
Laivassa on aurinkopaneelit ja ponttoonit.

Turkulainen insinöörisuunnittelutoimisto Elomatic on kehittänyt yhteistyössä japanilaisen varustamokonsernin NYK Groupin ja sen teknologiakehitykseen keskittyvän tytäryhtiön MTI:n kanssa uudenlaisen laivakonseptin.

Kyseessä on NYK super eco ship 2050, futuristinen ja täysin päästötön autojenkuljetusalus.

Konseptin mukaisella laivalla voidaan laivan tuottamat hiilidioksidipäästöt leikata kokonaan pois. Energiatehokkuutensa ansiosta aluskonseptin polttoainekulutus on noin 70 prosenttia pienempi kuin nykyisissä vastaavissa laivoissa.

Konseptin muita futuristisia elementtejä ovat kevyet, luontoa jäljittelevät bioniset muodot, 3D-tulostetut rakenneosat ja delfiineistä innoituksensa saaneet siivekkeet, jotka ovat hyötysuhteeltaan perinteisiä potkureita tehokkaammat.

Elomatic
Siivekkeet jäljittelevät delfiinien liikkeitä.
Siivekkeet jäljittelevät delfiinien liikkeitä.

NYK Group esitteli konseptisuunnitelman marraskuussa, ja Elomatic vastasi hankkeessa konseptin luomisesta ja visualisoinnista.

Elomaticilla on yli 950 työntekijää ja toimistot Suomessa, Puolassa, Intiassa, Kiinassa, Hollannissa, Italiassa, Serbiassa, Venäjällä ja Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Turussa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kiire ja globalisaatio lisäävät
Ennen miehet olivat rautaa ja laivat puuta. Ja päästöttömiä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kiire ja globalisaatio lisäävät
Tuskin nyt miehet kumminkaan ?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vihdoinkin
Lisää vastaavia hyviä uutisia kiitos! Toivottavasti tulee tuotantoon ja maailman merille.
Voisi kuvitella tuon laivan olevan myös hiljaisempi verrattuna diesel-moottorilaivoihin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Niin se aika rientää
Ensimmäinen laiva-luokan vesseli, joka etenee sestoamalla.
Tämä on hyvää innovaatiota. Ja ihan ajassaan. Kun 2050 alukset kuljeskelevat kaasulla, tuulella ja edelleen tuurilla.
Allaskokeitten tuloksia odotellessa - Hyvää vuotta 2024.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuka tämmöisen härpäkkeen ottaa käyttöön?
Tämä alus on täysin päästötön toistaiseksi ja ehkä pitkään sillä sitä ei ole edes tehty. Kuinka moninkertainen mahtaa hinta olla verrattuna perinteiseen malliin? Taitaa käydä kuin Elon Muskin Hyperloopin kanssa: ei kulje, ei savuta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kuka tämmöisen härpäkkeen ottaa käyttöön?
"Kuinka moninkertainen mahtaa hinta olla verrattuna perinteiseen malliin?"

Ei hinta-hyöty-suhde kovin huono voi olla, koska hankkeen toisena osapuolena on liiketoimintaa harjoittava varustamo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kuka tämmöisen härpäkkeen ottaa käyttöön?
Laivat viettävät hyvin suuren osan ajastaan liikkeellä ja jollakinhan se liike pitää saada aikaiseksi. Polttoaine on niin iso menoerä varustamoille, että jopa Viking Graceen katsottiin järkeväksi asentaa roottoripurje, vaikka purkilla on jo jonkin verran ikää.

Kannattaisiko tämäkin alus varustaa purjein?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Miten päästöttömyys tässä saavutetaan?
Hienoja uusia ominaisuuksia ja toteutustapoja tässä konseptissa, mutta teksti ei kerro mikä tekee tästä päästöttömän? 70% polttoainekulutuksen lasku jättää jäljelle vielä 30% polttoainekulutusta eikä 0%.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Miten päästöttömyys tässä saavutetaan?
Se että loput tulee sähköllä vety-polttokennolla sekä aurinkopaneleilla. Eli ei ole mitään fossiilisia polttoaineita polttavia koneita lainkaan. Youtube-linkistä tämäkin selviää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Miten päästöttömyys tässä saavutetaan?
Tämä kieltämättä ihmetyttää itseänikin. Ehkä ajatuksena on käyttää LNG-moottoreissa biokaasua? Biokaasun saatavuuden varmistaminen melko pienellä alueella toimivalle autolautalle on kuitenkin helpompaa kuin esim. rahtialukselle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Häh?
Olisihan jutussa voitu kertoa, millä energialla se liikkuu yöllä tai kun on ihan hämrää ja sateista. Ilman energiaa nimittäin ei liikuta. Ei edes taaksepäin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Häh?
Vedyllä polttokennossa tuotetun sähkön avulla. Tämä luki artikkelissa Ja yksi mahdollisuus on varastoida sähköä akkuihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hyvä uutinen
Uutinen on toki erinomaisen hyvä, koska jos vapaaehtoista intoa toimintaan päästöttömyyden edistämiseksi ei löydy niiltä, joilla resurssit ja tietotaito ovat, niin edessä ovat kauppamerenkulun rajut rajoitukset ja huvimerenkulun totaalinen alasajo. Kannattaa valmistautua jo nyt, sillä ilmaston muutos pahenee koko ajan eikä odota sitä, että ihmiskunta on valmis.
Huvimerenkulun alasajon voisi aloittaa vaikka heti. Nyt tarvitaan yhteiskuntavastuuta.
Neuvo risteilyvarustamoille ja telakoille: siirtykää purjelaivoihin ja pienempiin yksiköihin, ne eivät saastuta likikään niin paljon kuin nykyiset, dieselkäyttöiset laivajättiläiset ja konsepteja on olemassa jo nyt. Matkustajalaivaliikenteellä vaihtoehtoja on kaksi, joko kehittää kalusto vähäpäästöiseksi tai lopettaa bisnes.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »