Talous

Itämeren satamiin kuljettaa nyt tavaraa kaksi maailman vähäpäästöisintä irtolastilaivaa

Katso videolta, miltä irtolastilaiva Viikki näyttää.
Katso videolta, miltä irtolastilaiva Viikki näyttää.

– Tämä alus leikkaa perinteisen aluksen ympäripäästöt puoleen, esittelee monialayhtiö Aspon toimitusjohtaja Aki Ojanen Helsingin Kauppatorin rannassa seisovaa uutta irtolastilaivaa Viikkiä.

Viikki on Ruotsin-laivan kokoinen, mutta ihmisten sijaan se kuljettaa Itämeren ja Pohjanmeren satamakaupunkeihin muun muassa malmia, kalkkikiveä, kivihiiltä terästeollisuudelle ja biopolttoaineita sekä viljaa ja lannoitteita. Varustamon suurimmat asiakkaat ovat teräs-, energia- ja kaivosteollisuus.

Aluksen lastiruumien kokoa on kasvatettu entisistä laivoista, koska sillä ennakoidaan kasvavaa biopolttoaineen kuljettamista.

Aspon tytäryhtiön ESL Shippingin uusimmat alukset Viikki ja Haaga ovat maailman vähäpäästöisimmät irtolastilaivat. Varustamon kaikki laivat on nimetty Helsingin kaupunginosien mukaan. Viikki sopii vähäpäästöisen laivan nimeksi, koska kaupunginosa on palkittu suunnittelustaan ympäristöpalkinnoilla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen korostaa kumppaneiden tärkeyttä. Varustamon pääasiakas, pohjoismainen teräsyhtiö SSAB, on ollut laivahankkeessa mukana, koska senkin tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen vähentäminen. Varustamo hyötyy ympäristöystävällisistä laivoista myös taloudellisesti.

Katso videolta, miltä irtolastilaiva Viikki näyttää.
Katso videolta, miltä irtolastilaiva Viikki näyttää.

Alusten suunnittelu aloitettiin Suomessa viisi vuotta sitten. Varustamon väkeä lähti joulukuussa 2016 Nanjingiin, Kiinaan, jossa alukset rakennettiin.

ESL Shipping tilasi aluksensa ensimmäistä kertaa Sinotrans & CSC Jinlingin telakalta, mutta se on tilannut edellisetkin aluksensa Kaakkois-Aasiasta. Rakentaminen tulee siellä huomattavasti edullisemmaksi kuin matkustajalaivoja rakentavilla Suomen tai muilla Euroopan telakoilla.

– Viimeisin Suomessa rakennettu irtolastilaivamme on vuonna 1998 rakennettu Tali, Koskinen kertoi.

Eurooppalaisilta yrityksiltä on hankittu laivaan niin paljon laitteita ja teknologiaa, että Koskisen mukaan Viikkiä voi pitää 60-prosenttisesti eurooppalaisena tuotantona. Laivassa on esimerkiksi kolme automaattista nosturia, jotka on tilattu Cargotecin tytäryhtiöltä MacGregorilta. Monipolttoainemoottorit on suunniteltu Tanskassa.

Mihin päästöjen vähennys Viikissä sitten perustuu?

Neljännes päästövähennyksestä tulee nesteytetystä maakaasusta, LNG:stä. Sitä käytetään polttoaineena pääkoneessa, kolmessa apukoneessa ja lämmityskattilassa.

Aluksen muotoilu on tehnyt laivasta energiatehokkaamman.

– Kulkuvastus on mahdollisimman pieni. Meillä on hyvin erikoinen keulamuoto, vesi kulkee kauniisti laivan linjoja pitkin. Potkurin halkaisija on todella iso ja sen ympärillä on virtaussiivekkeet, jotka saavat veden pyörimään oikeaan suuntaan jo ennen kuin se menee potkuriin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Myös nopeutta on vähennetty.

– Meidän operointinopeus on noin 12 solmua. Aikaisemmin laivat optimoitiin noin 14 solmuun. Itämerellä se ei ollut tarpeellista, koska etäisyydet ovat pienemmät.

Itämerellä laivat poikkeavat satamassa noin 80 kertaa vuodessa. Siksi lastinkäsittelyteknologian kuten nostureiden kehittäminen on ollut tärkeää.

– Satamassa käytettävä aika on pyritty minimoimaan.

Energiaa säästetään myös, kun hukkalämpö otetaan talteen ja käytetään uudelleen. Tehokkuutta laivaan on tuonut myös Lappeenrannassa kehitetty ja tuulivoimaloissa käytössä ollut kestomagneettiakseligeneraattori. Sen avulla apukoneilta voidaan syöttää lisää tehoa potkuriakselille, mikä mahdollistaa tarvittavan tehon kulkemaan jääolosuhteissa. Potkuriakselilta taas voidaan ottaa virtaa laivan sähköverkkoon ja näin säädellä koneiden kuormitusta ja käyttöastetta.

ESL Shippingillä on Raahen ja Ruotsin Luulajan ja Oxelösundin satamien ja SSAB:n kanssa yhteishanke.

– Normaalin ympäristönsuojelutason ylittäviin investointeihin olemme saaneet Verkkojen Eurooppa -hankkeesta EU-tukea.

Korjattu juttuun 15.11. klo 12.56 viimeksi Suomessa rakennetun laivan nimi ja faktalaatikossa oleva laivojen korkeus.


Irtolastilaivat

Viikki ja Haaga

Kaksi uusinta irtolasteja Itä- ja Pohjanmerellä kuljettavan ESL Shippingin 50 laivasta.

ESL Shipping on monialayhtiö Aspon tytäryhtiö.

Suurimmat asiakkaat teräs-, energia- ja kaivosteollisuus.

Tehty Sinotrans & CSC Jinlingin telakalla Nanjingissä, Kiinassa, mutta eurooppalaisuusaste 60 %, kun laitetoimitukset lasketaan.

Suunnitteli suomalainen Deltamarin ja ESL Shipping.

Yhteen alukseen mahtuu 1000 rekka-autolastillista tavaraa.

Aluksen hinta noin 30 miljoonaa euroa.

Laivojen korkeus on kölistä mastonhuippuun 40 metriä, pituus 160 m, noin Ruotsin-laivan kokoisia.

Täysin nesteytetyllä maakaasulla LNG:llä käyvät koneistot.

Energiatehokkuudessa jo nyt 2025 vaatimustasolla.

Koneet voidaan sammuttaa, kun alus on satamassa, koska varustettu matkustaja-alusten tapaan maasähköjärjestelmällä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Laivasuunnittelja
Tärkeä tieto jäi pois
Onkohan tuo laivan energiaa säästävä keula sunniteltu Suomessa Delta-marinilla?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jacob
Harhautus
Jutun pointti ei ole mitenkään ilmastoystävällisyys, vaan se että laivat rakennetaan Kiinassa. Erittäin hyvä esimerkki siitä miten tulevaisuudessa kaikki tehdään halpatuotantona Kiinassa ja pieni Euroopan maa näivettyy maailmaa halaavassa utopiassaan. Mutta nyt Finnkinoon katsomaan elokuvaa...eiku Chinnkinoon
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Perämies
Suomesta tullut lastekamai !
Kyllä Suomi puhdistuu maailman saasteilta . Suomessa kun ei voida mitään tulivuoden purkauksille , maanjärjestyksille sekä ilmaston tuomista saasteista jotka tulevat isoista maista !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.