Turkulaiset Elomatic ja Deltamarin saivat yli 30 miljoonan tilaukset – jättiristeilijöitä suunnitellaan aasialaisille

Global-luokan alukset (havainnekuvassa) ovat tilavuudeltaan lähes saman kokoisia, kuin Turussa rakennetut maailman suurimpiin risteilijöihin kuuluvat Oasis-luokan alukset. Ensimmäinen Global-alus on rakenteilla Saksan Wismarissa ja toista suunnitellaan.
Global-luokan alukset (havainnekuvassa) ovat tilavuudeltaan lähes saman kokoisia, kuin Turussa rakennetut maailman suurimpiin risteilijöihin kuuluvat Oasis-luokan alukset. Ensimmäinen Global-alus on rakenteilla Saksan Wismarissa ja toista suunnitellaan.

Liisa Enkvist

Suunnittelutoimistot Elomatic ja Deltamarin ovat saaneet merkittävän tilauksen. Turkulaisyritykset suunnittelevat saksalaiselle MV Werften -telakalle toisen jättisuuren Global-luokan rist...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Risteilijäalukset tehdään jatkossa kaikki Kiinassa.
Kiinalaiset vievät risteilijävalmistusmarkkinat pian itselleen koska kiinalaiset itse ostavat jatkossa laivoja eniten koko maailmassa.
Meyer ja Suomen telakka jäävät auttamatta ulos tästä kehityksestä. Samoin kävi tankkereille ja seuraavaksi niin käy risteilijöillekin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Risteilijäalukset tehdään jatkossa kaikki Kiinassa.
Jos kiinalaiset tekisivät nyt ensimmäisenkin risteilijän, jahka ovat saaneet Viking Linen autolautan ensin valmiiksi, joskus 2020-luvulla. Montako vuotta myöhästyy? Kaksi, vai kolme?

Japanissa yrittivät rakentaa risteilijöitä Mitsubishin telakalla muutama vuosi sitten. No, miljarditappiot, ja homma loppui siihen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Risteilijäalukset tehdään jatkossa kaikki Kiinassa.
Jos olisit lukenut jutun, niin tietäisit että nämä risteilijät rakennetaan Saksassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Risteilijäalukset tehdään jatkossa kaikki Kiinassa.
Asiantuntija mitä ilmeisimmin on asialla.
Kysyisin kuitenkin epätietoisena entisenä telakkalaisena: Koska Meyer, ja "Suomen telakka" - mikä se sitten lieneekin - ovat olleet merkittäviä tankkerien rakentajia Euroopassa ja maailmassa?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PikkuMasa
1980-luvulla pelättiin, että kaikki laivatilaukset menevät Japaniin, sitten Koreaan, jne. Ehkä (toivottavasti) tulevaisuudessa kilpailukyky ei enää perustu siihen, kuka rakentaa maailman suurimmat laivat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Telakkatuet
Täällä rakennetaan laivoja vain ja ainoastaan niin kauan kuin valtio tukee toimintaa. Jokainen jolla on älliä päässä ymmärtää sen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Telakkatuet
Esson baarissa tietämys tiivistyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Telakkatuet
Suomessa valtio ei tue telakoita taloudellisesti vaan ainoastaan takaa rakennusaikana telakan ottaman lainan. Telakalla kun ei ole miljardia pankkitilillä. Laivasta saadaan rahat vasta luovutuksen yhteydessä.

Kiinan telakoilla valtio omistaa isoja osuuksia telakoista ja syytää kaiken maailman tukia niin paljon kuin telakka haluaa.

Summa summarum, Suomessa valtio ei tue telakoita taloudellisesti toisin kuin muualla maailmassa missä valtio tukee suoraan ja epäsuoraan telakoita valtavilla summilla.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Telakkatuet
Nimimerkki Tietäjä 'tietää':
"Täällä rakennetaan laivoja vain ja ainoastaan niin kauan kuin valtio tukee toimintaa. Jokainen jolla on älliä päässä ymmärtää sen."

Pitäisi aina miettiä kokonaisuutta. Jos tuetaan niin jäädäänkö plussan vai miinuksen puolelle.
Olen seurannut näitä keskusteluja pitkään ja usein tunnutaan väittävän että vientitakuulaitos Finnveran takaukset olisivat tuota telakkatukea ja veronmaksajilta pois. Todellisuudessahan kaikki laivakaupat joihin Finnvera on takauksia myöntänyt ovat onnistuneet ja Finnvera on tuottanut voittoa, plussaa meille veronmaksajille.
Eli toivottavasti jokainen jolla 'on älliä päässä' ymmärtänee sen että tietyn tasoinen tuki on meidän kaikkien etu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
On laivoja ja laivoja
Bulkkilaivat, tankkerit yms. rakennetaan Aasiassa. Risteilijät yms. rakennetaan Euroopassa. Aivan eri markkinat, aivan eri peli. Turku ja mayer tässä erittäin hyvä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: On laivoja ja laivoja
Komppaan tätä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »