Onnibus myyty takaisin kotimaahan – punainen imperiumi voi jopa laajentua

Lennart Holmberg

Hannu Miettunen

Halpabussiyhtiö Onnibus palaa suomalaiseen omistukseen. Skottilainen Souter Investments myi OnniBus.comin Koiviston Autolle. Kauppahintaa ei ole julkisteta.

Onnibussin perustivat 2012 Lauri Helke, Petteri Rantala, Pekka Möttö ja Petteri Möttö. Ilmailualalta tuttu hinnoittelukonsepti ja rahastusmalli mullistivat alan markkinoita.

Osake-enemmistö myytiin 2014 skottilaiselle Souterille, mutta Helke jäi toimitusjohtajaksi ja Rantala kaupalliseksi osakkaaksi. Mötön veljekset myivät osuutensa pois 2016.

Toimitusjohtajana uusimmankin omistajanvaihdoksen jälkeen jatkava Helke kertoo, että peruskonseptia ei aiota muuttaa. Se mahdollisesti laajenee myös Koiviston Auton bussireiteille.

Muuttuuko senkin kalusto punaisiksi kaksikerrosbusseiksi, ei Helken mukaan ole vielä selvillä.

Kaupan syistä Helke kertoo seuraavaa:

– Kun tarjous on kyllin hyvä, niin kyllähän me myyjät myydään.

Hän ennustaa, että turbulentilla alalla tapahtuu lähivuosina "consolidoitumista" (vakautumista, ehkä keskittymistäkin).

Koiviston auto ilmoittaa olevansa Suomen suurin linja-autokonserni. Onnibus on kuljettanut kuukausittain noin 300 000 matkustajaa yli 120 eri kohteeseen. Työntekijöitä on yli 230.

Onnibus on hoitanut osan reiteistään alihankkijoiden kalustolla, mutta Koiviston Auto ei ole kuulunut niihin.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Halvan matkustamisen loppuko?
Palaako linja-automatkustaminen hinoittelussa entiseen, kun "markkinahäirikkö" siirtyy yhdelle suurista perinteisistä liikennöitsijöistä, jotka yrittivät kaikin keinoin ensin estää ja sitten vaikeuttaa Onnibusin markkinoille tuloa?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Halvan matkustamisen loppuko?
Tämä on selvä asia että hinnat nousevat. Koiviston liikenne on suurimpia linja-autoyrityksiä ja kaupan jälkeen iso kilpailija häviää. Nostanee myös VR:n hintoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Halvan matkustamisen loppuko?
Silloin kun Onnibus tuli markkinoille, niin vanhat yhtiöt pelottelivat ihmisiä sillä, että kuluttaja häviää tässä muutoksessa. Nyt kun vanha markkinatoimija osti Onnibusin, niin he varmaan varmistavat, että nyt kuluttaja voittaa. Terveisiä Koiviston autoon, odotamme mielenkiinnolla!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Markkinataloutta parhaimmillaan?
Näin se menee taas menee rahaa ulkomaille ja nyt kun kilpailu rauhoittuu, hinnat lähtevät nousemaan ja niin tulee käymään takseissakin. Meidän valtion johto ei millään ymmärrä markkinatalouden toimintaa. Se nyt vaan on niin että tietyt alat pitää olla valtion hinta ja määrä sääntelyssä, jos halutaan pitää pitkässä juoksussa hinnat kurissa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Consolidoituminen?
Suomalaisittain: "konsolidoituminen." Tarkoittaa (yhteistyön) lujittumista tai (markkinatilanteen) vakauttamista. Ei tarkoita keskittymistä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tehoja ja tuottoja
Lippujen hinnat nousevat, se on varma. Kauppahan rahoitetaan sillä. Onnibusin autot alkavat olla loppupuolella elinkaartaan, ajettu 3-4 vuotta yötä päivää. Ei tainnut löytyä enää investointivaroja eikä luottoa nykytarpeeseen nähden liian kookkaan ja energiatehottoman autokaluston vaihtoon. Tuleeko Onnibusille muuten rahtia esim. pohjoisessa?

Onnibus on edelleenkin bussiliikenteen haastaja. Koiviston Auto lopettaa Onnibusin kanssa päällekkäiset linjat, tällä maksetaan osa Onnibusin kauppahinnasta. Mielenkiintoista on, mikä oli kauppahinta? Varmaan vaan yksi mahdollinen ostaja, mittavat investoinnit edessä eikä kasvumahdollisuuksia näköpiirissä. Edullisesti taisi tulla?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kabussit liikenteeseen
Jospa Koiviston Auto alkaisi ajaa Onnibus-vuorot Kabusseilla. Kauheitahan nekin ovat matkustaa, mutta niihin mahtuvat sentään mukaan myös matkustajan jalat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Niinhän
Sitä sanotaan, että eduskuntatalon tilalla oli ennen sirkus, no sirkushan lähti, mutta pellet jäi. Ja tämä sopii kyllä Berneriin kohdalla hieman liian hyvin, ei sillä että ketään pilkattaisi, mutta KENELTÄKÄÄN toiselta ei noin älyvapaita ideoita ole hetkeen lennellyt. Mitä seuraavaksi? Polkupyöriin katsastuspakko?! Mopoihin pakollinen ajoaikapiirturi? Polkuautoihin autokoulupakko? 3-Pyöräiselle 3-pyörävero? Potkulaudalle nopeusmittari? Näitä tyhmyyksiä odotellessa...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Niinhän
Sophialta viikon paras lukijan kommentti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
sanasto kuntoon
Tomittajalle: normaalisti ja standardien mukaan me kirjoitamme oikeaoppisesti "skotlantilainen", ei "skottilainen". Kiitos.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Linja-auto....
Kai se sitten on hankittava oma auto,kun on varmaa,että hinnat busseissa nousee vähintään tuplaten.Koiviston auto määrää hinnat,ja VR seuraa perässä,että tulevat VR:n kilpailijat saavat suuremmat osingot.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kallistuu
Turusta Tampereen ja Porin suuntaan Koiviston autolla paljon vuoroja, kuten Onnibussilla. On selvää että lippujen hinnat tulevat nousemaan näillä linjoilla kun iso kilpailija poistuu ja ns. perinteiset bussiyritykset ovat tottuneet sopimaan hinnoista keskenään. Veikkaan että hinnat nousevat keskimäärin 50-70 %. Miksi ihmeessä KA haluaisi pitä hinnat alhaalla?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »