Sunnuntain suosio ostospäivänä kasvaa ripeästi

Ero alkuviikon arkipäiviin kutistunut lähes olemattomaksi ruokakaupoissa.

Antti Autio

Kauppojen aukiolon vapauttaminen on pidentänyt päivittäistavaramyymälöiden aukioloaikoja ja on siirtämässä myyntiä arkipäiviltä sunnuntaille.

– Varsinkin sunnuntaiaukiolot ovat pidentyneet aamulla ja illalla, mutta myös asiakastarpeiden mukaan muina ajankohtina. Lisäksi juhlapyhien yhteydessä uudet aukioloajat ovat tuoneet joustoja asiakkaidemme arkeen, arvioi suunnittelupäällikkö Ville Verronen SOK:sta.

Yöllä kuitenkin vain harvat ruokakaupat ovat auki, ja niissäkin painottuvat liikenneasemien yhteydessä olevat myymälät.

– Emme ole harkinneet yöaukioloa, mutta aukiolon laajentamista olemme kyllä harkinneet. Se tullaankin tekemään. Jatkamme aukioloa kello 22:een. Kauppa painottuu koko ajan enemmän iltaa kohti, kertoo Rovaniemen K-Citymarketin kauppias Jukka Vornanen.

Kauppojen aukioloajat vapautuivat toissa vuoden alussa. Myymälä kuin myymälä voi nykyisin olla auki sunnuntaisin.

Turun Kupittaan K-Citymarketin kauppias Hannu Aaltonen herätti hiljattain huomiota kertomalla, että sunnuntain myynti nousi ensimmäistä kertaa ohi edellisen tiistain. Alkuviikko on kaupoissa hiljaisinta aikaa arkipäivistä.

Vornanen vahvistaa, että sunnuntai kasvaa kauppapäivistä kaikkein nopeimmin ja lähestyy koko ajan tiistain myyntiä. Myös Verrosen mielestä sunnuntain merkitys lisääntyy jatkuvasti. Helsingin K-market Manskun kauppias Atte Paronen kertoo niin ikään, että sunnuntaisin kauppa on käynyt vuosi vuodelta paremmin.

– Ihmiset Suomessa ovat pikku hiljaa oppineet enemmän ja enemmän, että sunnuntai on normaali kauppapäivä, Paronen sanoo.

Hänen mukaansa sunnuntain myynti alkaa olla hyvin lähellä normaalin arkipäivän myyntiä. Perjantai ja lauantai ovat edelleen kaikkein vilkkaimmat kauppapäivät.

Suuremmat ostokset sunnuntaisin

Sunnuntaiostokset poikkeavat kauppiaiden mukaan jossakin määrin arkiostoksista.

– Monilla asiakkailla on silloin aikaa tehdä käyttötavaraostoksia ja toisaalta seuraavaksi viikoksi ruokaostoksia, Verronen luonnehtii sunnuntaita.

Vornanen arvioi, että sunnuntaita suositaan eniten lapsiperheissä ja nuoremmissa ikäryhmissä. Lapsiperheille sunnuntai on hänen mukaansa helppo päivä käydä kaupassa. Se näkyy ostoskorin koossa.

Paronen kertoo, että hänen kaupassaan käy normaalina arkipäivänä karkeasti 900–1 000 asiakasta. Sunnuntaisin asiakkaita käy 700–800. Arkipäivinä myymälässä piipahtaa kuitenkin paljon työmatkalaisia, jotka ostavat pientä evästä ja välipaloja.

– Asiakkaita käy pikkaisen vähemmän, mutta keskiostos on sunnuntaisin suurempi. Se kompensoi myyntiä, ja sen vuoksi myynti (sunnuntaisin) on aika lähellä samaa (kuin arkipäivisin).

Parosen mukaan myös elintarviketeollisuus on reagoinut sunnuntaimyynnin kasvuun. Muun muassa leipomot toimittavat tuoretta leipää kauppoihin.

Sunnuntaityö haluttua

Palvelualojen ammattiliiton PAMin puheenjohtaja Ann Selin kertoo, että sunnuntaityöt ovat sinänsä haluttuja työntekijöiden keskuudessa.

– Kun on pienipalkkaista väkeä, tuplapalkka on tietysti aika kova houkutin, Selin arvioi.

Monilla pienemmillä paikkakunnilla on kuitenkin ongelmia. Työntekijällä pitää olla oma auto, koska julkinen liikenne ei palvele. Ympärivuorokautista lastenhoitoakaan ei ole saatavissa tarpeeksi.