Ministeriö: VR:stä eriytettävien uusien yhtiöiden tarkoitus aloittaa ensi vuoden alussa

Omistajaohjausministerin mukaan junaliikenteen kilpailulle avaamisesta tehdään poliittisia päätöksiä tänä vuonna.

Jori Liimatainen

Matias Åberg, Olli Kuivaniemi, Ia Kenriksson

Junaliikenteen kilpailulle avaamisesta on tulossa ratkaisuja vielä tänä vuonna, kertoo omistajaohjausministeri Mika Lintilä (kesk) STT:lle. Hallitus on jo aiemmin linjannut, että rautateiden henkilöliikenteen kilpailu avautuu.

Hallituksen linjaaman uudistuksen toimeenpanoa ovat viime vuoden loppupuolelta lähtien valmistelleet muun muassa erilaiset työryhmät. Valmistelutyön pohjalta hallitukselta odotetaan poliittisia päätöksiä siitä, miten kilpailun avaamisessa edetään.

– Varsinaiseen kilpailun avaamiseen liittyvät asiat tehdään tämän vuoden puolella, ja sitten kaikkinensa, mitä tähän poliittisia päätöksiä liittyy, niin kyllä ne tulevat tämän vuoden puolella, Lintilä arvioi STT:lle keskiviikkona.

Junayhtiö VR:stä ollaan kilpailun edistämiseksi eriyttämässä kalustoyhtiö, huolto- ja kunnossapitopalveluyhtiö sekä kiinteistöyhtiö. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kolmen yhtiön eriyttämiseen liittyvää valmistelua jatketaan.

– Tavoitteena on, että perustettavat uudet yhtiöt aloittaisivat toimintansa ensi vuoden alussa, ministeriö kertoi sähköpostivastauksessaan STT:lle.

Omistajaohjausministeri Lintilän mukaan kilpailun avaamista on käyty läpi työryhmien lisäksi muun muassa ministeriöiden välisissä keskusteluissa. Hänen mukaansa kyse on niin suuresta muutoksesta, että uudistus vaatii paljon työtä ja tarkastelua eri näkökohdista.

– Pyrimme siihen, että pystymme tekemään parhaan mahdollisen mallin: toisaalta turvaamaan VR:n asemaa, mutta toisaalta avaamaan aidosti kilpailulle liikennettä, Lintilä sanoi.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kommentoi junaliikenteen kilpailun avaamista niukkasanaisesti.

– Rautatieliikenteen kilpailun avaaminen etenee aikataulussa, työryhmät tekevät työtään sovitussa aikataulussa, hän vastasi sähköpostitse STT:lle.

Ministeriön mukaan kilpailutetun liikenteen olisi tarkoitus käynnistyä Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä vuoden 2022 kesällä.

Rautatieliikenteen tavarakuljetukset vapautuivat kilpailulle jo vuoden 2007 alussa. Ministeriö arvioi kuitenkin viime vuonna, ettei kilpailu tavarakuljetuksissa ollut avautunut tyydyttävällä tavalla.

Kilpailutus raiteilla pääsemässä vauhtiin – etukenossa Helsingin seudun lähijunaliikenne

Olli Kuivaniemi

Helsingin seudun lähijunaliikenteen vauhdittuva kilpailutus on ensimmäinen askel junaliikenteen lähivuosien myllerryksessä. HSL:n sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo kertoi keskiviikkona HSL:n julkaisseen ilmoittautumispyynnöt lähijunaliikenteen kilpailutuksen ensimmäiseen vaiheeseen.

Rautateiden henkilöliikenne on tarkoitus avata kilpailulle koko Suomessa asteittain tulevina vuosina ja lisäksi suunnitelmissa on ollut VR:n pilkkominen useampaan yhtiöön. Helsingin seudun liikenteen HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutus onkin nyt etukenossa kilpailun avaamisessa.

Kiinnostusta kilpailutukseen on, sillä viime vuonna käytyyn markkinavuoropuhelukierrokseen Helsingin seudun lähijunaliikenteestä osallistui yhdeksän yhtiötä.

– Kaikki olivat vakavasti otettavia ja vaatimukset täyttäviä, Sinisalo sanoi.

Sinisalon mukaan kilpailutus on pyritty tekemään niin, että uusilla toimijoilla on aito mahdollisuus haastaa VR.

– Olemme päässeet sellaisiin lähtökohtiin, joista uudet toimijat voivat tasapuolisesti ja kilpailukykyisesti tarjota.

Euroopasta löytyy hyvin monenlaisia esimerkkejä rautateiden kilpailutuksista.

– Olemme hakeneet oppia ja esimerkkiä kaikista niistä Euroopan maista, joissa raideliikenteen kilpailutusta on toteutettu, Sinisalo sanoi.

Nyt kilpailutettavasta lähijunaliikenteestä maksetaan Sinisalon mukaan operaattorille noin 60 miljoonaa euroa. HSL luovuttaa junakaluston ja toimitilat operaattorin käyttöön, joten operaattorin ei tarvitse tehdä merkittäviä investointeja. Operaattori ei saa lipputuloja hyväkseen.

Jos operaattori junaliikenteessä vaihtuisi, siirtyisi lähijunaliikenteen nykyinen henkilöstö uuden operaattorin palvelukseen.

– Henkilöstö, joka tällä hetkellä tuottaa meidän liikennettä, tulee siirtymään liikkeenluovutuksen pelisääntöjä noudattaen, Sinisalo sanoi.

Käyntiin pyörähtänyt kilpailutus toteutetaan kaksivaiheisella neuvottelumenettelyllä ja voittaja on tavoitteena julkistaa huhtikuussa 2020. Kilpailutetun Helsingin seudun lähijunaliikenteen on määrä käynnistyä kesällä 2021.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Miksi myydä?
Englannissa junayhtiöt kansallistetaan takaisin, yksityistäminen ei toiminut.

Miksi Suomen pitää itse tehdä samat virheet?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Miksi myydä?
Tämä hallitus myy kaiken mahdollisen, pitää pistää tuottamaan sanoi Sipilä! Ei varoittavia esimerkkejä haluta nähdä. Soten valinnanvapaus, junaliikenne.aktiivimalli yms. Tyhmyyksiä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »