Kaarinalaiselle akkutestaajalle puolen miljoonan rahoitus – kasvua haetaan Kiinan sähköistyvästä liikenteestä

Akkurate Oy

Viivi Laakkonen

Kaarinassa toimiva startup-yritys Akkurate kertoo saaneensa ensimmäisellä rahoituskierroksellaan kasaan 500 000 euroa pääomasijoittajilta ja yksityissijoittajilta.

Litiumioniakkujen testaamiseen ja kehittämiseen erikoistunut kaarinalaisyritys on ehtinyt ensimmäisen toimintavuotensa aikana työskennellä lukuisten eri alojen yritysten kanssa kulutuselektroniikasta sähkölauttoihin.

Litiumioniakkuja käytetään yleisesti elektroniikkalaitteissa, muun muassa tietokoneissa, matkapuhelimissa ja sähköautoissa.

Piispanristillä sijaitsevassa laboratoriossaan sillä on muun muassa akkujen turvatesteihin soveltuva räjähdyksen kestävä kontti.

Yritys uskoo, että sen ammattitaidolle ja testilaboratoriolle onkin tulevaisuudessa yhä enemmän kysyntää.

– Akkujen määrä ja koko kasvavat jatkuvasti ja akuille avautuu tulevaisuudessa yhä uusia käyttökohteita, Akkuraten toimitusjohtaja ja yksi perustajajäsen Mika Kanninen avaa yrityksen tiedotteessa.

Kasvupotentiaalia toimitusjohtaja näkee etenkin isoissa akkujärjestelmissä.

Sähköistyvän liikenteen trendi kattaa henkilöautojen lisäksi kasvavassa määrin myös laivat, lautat, rekat, työmaakoneet sekä kaivoskoneet, joissa ollaan Kannisen mukaan Kiinan johdolla siirtymässä dieselistä sähköön.

– Tulevaisuudessa tähtäämme maailmalle ja etenkin Kiinan sähköistyvän liikenteen luomat valtavat akkumarkkinat ovat tavoitteenamme.

Rahoituskierroksella sijoittajiksi lähti muun muassa suomalainen pääomasijoitusyhtiö Lifeline Ventures, Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) sijoitusyhtiö Green Campus Innovations ja Hongkongissa vuonna 1986 perustettu teknologiayritys Suffice International.

Business Finlandin tukeman akkujen diagnostiikkaan keskittyvän tutkimushankkeen lisäksi Akkurate on mukana myös Euroopan komission alullepanemassa EU Battery Alliance -työryhmässä, jonka tavoitteena on eurooppalaisen akkuteollisuuden kilpailukyvyn turvaaminen tulevaisuudessa.

Tämän lisäksi yritys tekee akkututkimusta myös yhteistyössä Aalto-yliopiston, Turun AMK:n ja LUT:n kanssa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.