Talous

Sähköautojen nopea yleistyminen voi johtaa pulaan akkujen raaka-aineista

ALEKSI POUTANEN
Litiumin kysyntä kasvaa muun muassa sähköautojen yleistymisen seurauksena. Tässä ladataan virtaa Teslaan.
Litiumin kysyntä kasvaa muun muassa sähköautojen yleistymisen seurauksena. Tässä ladataan virtaa Teslaan.

Litiumioniakuissa käytettävästä koboltista saattaa tulla merkittävä este sähköautojen nopealle yleistymiselle. Riittävyyden lisäksi ongelmana ovat hirvittävät tuotanto-olosuhteet.

– Akkuteknologioihin liittyvä koboltti on sellainen materiaali, jolla on harvoja lähteitä, eikä sitä ole rajattoman paljon, arvioi VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.

Hänen mukaansa akkujen raaka-aineista tulee pulaa, jos siirtymä sähköautoihin tapahtuu nopeasti.

– Maailmassa valmistetaan vuodessa vähän toistasataa miljoonaa henkilöautoa. Jos ne kaikki pitäisi tehdä litiumioniakuilla ja sähkömoottoreilla, se ei onnistuisi, ei mitenkään. Silloin tulee pulaa raaka-aineista, Laurikko sanoo.

Geologian tutkimuslaitoksen GTK:n erikoistutkija Pasi Eilu kertoo, että kobolttia tarvitaan akuissa enemmän kuin litiumia. Nikkeli ja grafiitti ovat muut tärkeimmät akkujen raaka-aineet.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Eilun mukaan yli puolet maailman koboltista tuotetaan Kongon demokraattisessa tasavallassa. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International paljasti viime vuonna lapsityövoiman laajamittaisen käytön Kongon kaivoksissa. Korruptio kukoistaa, ja voitot menevät kaivoksia hallitsevien rosvopäälliköiden taskuun.

– Akkujen suurkäyttäjät joutuvat ottamaan huomioon, mistä raaka-aineet tulevat heidän tuotteisiinsa, Eilu sanoo.

Litiumioniakkuja on tähän saakka käytetty paljon pienemmän mittaluokan tuotteissa kuten matkapuhelimissa ja kannettavissa tietokoneissa. Kongolaisen koboltin käyttö on tuonut ikävää julkisuutta muun muassa Applelle ja Samsungille.

Lisäksi akuissa käytettävien metallien tuotanto aiheuttaa mittavia ympäristöongelmia, ilmenee ympäristöjärjestö Transport & Environmentin tässä kuussa julkaisemasta raportista.

Koboltti tulee kaivoksista muiden metallien, erityisesti nikkelin, sivutuotteena. Eilun mukaan maailmassa on vain harvoja kaivoksia, joissa koboltti on päätuote.

Suomessa Talvivaaran nikkelikaivoksen omistava Terrafame kertoi hiljattain selvittävänsä nikkeli- ja kobolttisulfaattien jalostamista sähköautojen akkuja varten. Skandaalien kourissa pyörinyt Talvivaaran kaivos on Suomen suurin koboltin tuottaja.

– Euroopassa koboltin tuotanto tarkoittaa samaa kuin Suomi, jos Venäjää ei lasketa mukaan, Eilu sanoo.

Transport & Environment uskoo, toisin kuin muut arvioijat, ettei akuissa tarvittavista metalleista synny pulaa. Tähän vaikuttavat muun muassa innovaatiot, jotka vähentävät kriittisten metallien tarvetta.

Myös Laurikko uskoo tekniseen kehitykseen. Hänen mukaansa autoteollisuus on ollut aina hyvin taitava ratkaisemaan materiaaleihin liittyviä ongelmia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Autoteollisuus on tähän mennessä pystynyt aina löytämään korvaavia vaihtoehtoja ja kehittänyt teknologioita siihen suuntaan, ettei pulaa tule, Laurikko arvioi.

– Voi olla, ettei litiumakku ole välttämättä se akku, mikä on uusissa sähköautoissa kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä.

Litiumvarat riittävät suureenkin sähköautotuotantoon

Geologian tutkimuslaitoksen GTK:n geologi Timo Ahtola arvioi, että maailman litiumvarojen pitäisi riittää suureenkin litiumioniakkujen tuotantoon. Litiumin etsintä on lisääntynyt, kun odotukset sähköautojen tuotannon kasvusta ovat vahvistuneet.

– Maailman tunnetut varannot kasvavat koko ajan, koska litiumia etsitään jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla, Ahtola kertoo.

– Sen lisäksi, että se on hyvä alkuaine akkuun, niin sitä myös on riittävästi.

Litiumia saadaan Ahtolan mukaan kahdesta erityyppisestä lähteestä. Tärkeimmät ovat suolajärvien alusvesissä olevat esiintymät, joista suurin osa on Etelä-Amerikassa. Chilen, Argentiinan ja Bolivian lisäksi tällaisia paikkoja löytyy myös Kiinasta.

– Kaksi kolmasosaa maailman varannoista sisältyy näihin, Ahtola sanoo.

Toinen tyyppi on litiumia sisältävät mineraalit. Niitä esiintyy ympäri maailmaa. Suurimmat tunnetut esiintymät sijaitsevat Australiassa, mutta myös Suomesta on löytynyt litiumia.

Keliber-yhtiön kaivoshanke Kaustisilla Keski-Pohjanmaalla on jo pitkällä. Ahtolan mukaan myös Kanta-Hämeessä sijaitsevassa Tammelassa on litiumia, mutta toistaiseksi aluetta ei ole tutkittu kunnolla.

– Suomen etu tässä kuviossa on, että Keski-Pohjanmaan kaivoshanke on paljon pidemmällä kuin useimmissa muissa paikoissa maailmassa, arvioi GTK:n erikoistutkija Pasi Eilu.

Litiumin hinta on ollut vuosia voimakkaassa nousussa sähköautojen noustessa polttomoottoriautojen vaihtoehdoksi.

Litiumin keskihinta on tänä vuonna noussut 9 100 dollariin tonnilta, mikä on 18 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Vuonna 2002 keskihinta oli vain 1 590 dollaria.

Litiumioniakuissa tarvittavien muiden metallien hinnat eivät ole nousseet samalla tavalla kuin litiumin. Nikkelin hinta on edelleen reilusti alle pitkäaikaisen keskiarvon, vaikka hinta on tänä vuonna kohonnut. Myös koboltin hintakehitys on kääntynyt plussalle, mutta hinta on edelleen kaukana parhaista päivistä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Elon venttiili
Noo sitä saa...
Kuulemma Afrikasta kuin kauraa... Jaa eikö? Jaa että on ollu tiedossa? Noo artisti maksaa...

Luovutaan niistä euro6 dieseleistä kun ne on niin saastaisiakin... Jaa eikö? :)
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Diesel
Sähköauto
Ei huolen häivää, Berneri hoitaa. Tai kepupettää aina.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
åbobo
Eettisyys
Siinäpä vähän mietittävää niille, jotka ikenet verillä puolustavat sähköautoja. Asiat eivät mustavalkoisia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Näinhän siinä kävi
Akkujen hinnat nousussa
"Yllätys". Akkujen hinnat on tosiaan kysynnän kasvaessa nousussa, eikä todellakaan laskussa kuten sähköautolobbarit ovat yrittäneet väittää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää