Lentoasemien pudotuspeli voi kiristyä Oulusta etelään

Lyhyemmillä matkoilla auto, juna ja bussi ovat syöneet lentämisen suosiota.

Vesa Moilanen

Mikko Isotalo

Helsinki–Vantaan nopeasti kasvava lentoliikenne takoo kasvavaa tulosta lentokenttäyhtiö Finavialle. Pidemmällä aikavälillä muut Manner-Suomen kasvavat lentoasemat löytyvät Oulusta ja sen pohjoispuolelta, jossa Lapin turistibuumi näkyy lentoliikenteessäkin.

Oulun eteläpuolella lentoasemien matkustajamäärä on kasvanut vuoteen 2005 verrattuna vain Helsinki-Vantaalla ja Maarianhaminassa. Lyhyemmillä kotimaanmatkoilla lentoliikenne on menettänyt kilpailukykyään.

Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen luettelee syiksi muiden kulkutapojen halpenemisen, lentoliikenteen hidastumisen ja muuttoliikkeen Etelä-Suomeen.

Autot kuluttavat entistä vähemmän polttoainetta, joka on myös halvempaa kuin huippuvuosina. Samalla uudet paremmat tiet ovat lyhentäneet automatkaa.

Vuonna 2012 aloittanut halpabussiketju Onnibus pakotti myös VR:n hinta- ja matkanopeuskilpailuun, mikä kasvatti junan hintaeroa lentämiseen.

Lentoasemien kiristyneet turvatarkastukset ovat samalla hidastaneet myös kotimaan lentomatkoja.

–  Kyse on tavallaan spiraalista. Ensin matkustajat vähenevät, sitten lentoliikenteen tarjonta vähenee ja se tarkoittaa, että entistä useammin lennon aikataulu ei sovi ihmisen kalenteriin, Savolainen sanoo.

Savolaisen mukaan Finavian vahva tulos kestää maakuntien asemien laskevat matkustajamäärät.

–  Ei missään ole sanottu, että Finavian tulos on aina näin hyvä, että pystymme jatkossakin tällä periaatteella toimimaan, Savolainen sanoo.

Hän sanoo, että toistaiseksi lentoyhtiöiden intressit määrittävät lentoasemien elinmahdollisuudet.

–  Varkauteen laskeutui viimeinen lento joulukuussa 2013. Sen jälkeen meidän looginen johtopäätös oli lakkauttaa lentoasema. Nyt se on lentopaikka, jota voi käyttää yleisilmailun tarpeisiin.

Matkustajamäärällä mitattuna suurin romahdus on tapahtunut Tampereella, jonka kautta matkusti huippuvuonna 2008 yli 700  000 matkustajaa. Viime vuonna luku oli enää noin 200  000, koska halpalentoyhtiö Ryanair on vähentänyt Tampereen-reittejään.

Savolaisen mukaan Ryanair pyrkii Euroopassa pääkentille, esimerkiksi Tanskassa yhtiö on laajentanut nopeasti Kööpenhaminassa.

Lapin lentoasemista Rovaniemellä matkustajamäärä on kasvanut vuosia ja asema on noussut Suomen kolmanneksi vilkkaimmaksi. Kittilässä ja Ivalossa turistimäärän kasvu näkyi viime vuonna yli kymmenen prosentin kasvuna. Kasvu kiihtyi tammikuussa, jolloin Kittilän matkustajamäärä kasvoi kolmanneksella ja Ivalon yli kolmanneksella viime vuoden tammikuusta.

Finavian matkustajamäärästä yli neljä viidesosaa kirjataan Helsinki-Vantaalla, jossa terminaalin suuri laajennus tarjoaa mahdollisuuden lentoliikenteen ja myynnin kasvuun.

Tausta

Finavian liikevaihto ja kannattavuus kasvussa

Lentokenttäyhtiö Finavian liikevaihto kasvoi viime vuonna lähes kahdeksan prosenttia ennätykselliseen 381 miljoonaan euroon.

Finavian vertailukelpoinen käyttökate kasvoi vuotta aiemmasta lähes kymmenen prosenttia 115 miljoonaan euroon.

Yhtiön vertailukelpoinen liikevoitto ilman kertaeriä oli viime vuonna noin 55 miljoonaa euroa, eli voitto pysyi vuoden 2015 tasolla.

Finavian liikevaihtoa kasvattivat lentoliikenteen kasvun lisäksi Helsinki-Vantaan kaupallisten palveluiden kasvu sekä sen tytäryhtiöiden Airpron ja LAK:n liiketoiminnan kasvu.

Vuodesta 2005 matkustajamäärät ovat kasvaneet Helsinki-Vantaan, Oulun ja Rovaniemen lentoasemilla. Ne ovat Suomen kolme vilkkainta lentoasemaa.

Turussa ja Vaasassa matkustajamäärät ovat pysyneet lähes ennallaan samalla aikavälillä.

Tampereella, Jyväskylässä ja Porissa matkustajamäärät ovat romahtaneet.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vastaa
Mesu
Lentäminen
On järkevää yli 1000 km matkoilla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
toimikaa
Turun lentoasema maakunnalle
Turun lentoasema pitäisi ehdottomasti siirtää maakunnan operoimalle yhtiölle, jolla on erilainen intressi kehittää ja pyörittää lentokenttää.

Esim. DHL:n Turku menetti Finavian sisäisessä kilpailussa Helsinki-Vantaalle, koska Turulla ei ollut tarjota riittäviä tiloja ja Finavia ei ilmeisestikään juuri sillä hetkellä halunnut niitä myöskään alkaa rakentamaan.

Turku tarvitsee joustavan ja nopeasti kysyntään taipuvan lentokentän, jossa on 24h päivystys. Toimintamallin pitäisi olla sellainen, että jos jotain ei ole, niin se hankitaan.

Tällä hetkellä Turun lentoasema on invalidisoitu monella tavalla ja kehityksen suunta ei varsinaisesti ole muuttumassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jallu
Vast: Turun lentoasema maakunnalle
Millä tavoilla Turun lentoasema on invalidisoitu? Aseman matkustajamäärät on kasvussa, kuten tässä kerrottiin, Turku on Suomen neljänneksi vilkkain kenttä ja ulkomaanliikenteessä kakkonen Helsinki-Vantaan johtaessa luonnollisesti.

Ensi kesänä Wizzair tuo Turun reitille entistä isomman koneen, kyllä sille joku syy on.

24 h lennonjohto täytyy säilyttää, se on selvä. Miksei sitten vaikka etälennonjohtona Vantaalta, tällaisia järjestelyitä on jo Ruotsissa. Jo nyt Turussa reagoidaan nopeasti Ad Hoc -lentoihin ja jokainen handling-pyyntö pyritään täyttämään. Tähän ei iso kenttä pysty, kun ei ole tilaa ja täytyy sopeutua vilkkaaseen lentoliikenteeseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Flyer
Tärkeät lentoyhteydet
Turun talousalue kasvaa erityisesti ulkolaisomisteisten yhtiöiden panostuksilla. Älkää nyt vain tappako tätä hyvää trendiä vähentämällä lentoyhteyksiä. Kasvuhan on ollut viimevuodesta kovaa, miksi verrata vuoteen 2005 ?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rami
vast: Tärkeät lentoyhteydet
Jokin syy heillä pitää olla tai sitten he keksivät sellaisen, että voivat ruveta vähentämään kenttiä, kun voittoa ei ole Finavialle tullut tarpeeksi, sillä heillä kun painaa ne "vanhat velat".
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Usko Toivoton
estetään keskittyminen
Finavian toiminta-ajatuksena on Helsinki keskeinen lentoliikenne. Turun lentoaseman korkeilla maksuilla Finavia pyrkii estämään mm. halpalentoyhtiöiden ja lomalentojen kannattavuutta. Turku olisi luonnollinen lisääntyvien lomalentojen lähtökenttä, sillä lähtöselvitys ja turvatarkastusajat vain murto-osan Helsingin vastaavista. Rahtiliikenteen kannalta Turun asema on joustavampi kuin Helsinki ja myös turvallisempi. IAU:n jatkuvat työtaistelutoimet eivät ruuhkauttaisi Turkua kuten nyt Helsingin kentällä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mielipide
Liikennekaari
Liikennekaaren esittelytilaisuudessa Berneri hehkutti ilmailulaitoksen yhtiöttämistä menestystarinana. Finavian toimesta on kehitetty ainoastaan Helsinki-Vantaan lentoasemaa, muut lentoasemat ovat toumittu näivettymään mukaanlukien Suomen toiseksi eniten liikennöity Malmin lentoasema. Toivottavasti kansalaisaloite tuottaa tulosta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »