Talous

Starbucks ja Uber boikottiin maahantulokieltokantojen vuoksi

Stephen Brashear
Starbucksin toimitusjohtaja Howard Schultz kertoi sunnuntaina yrityksen työntekijöille kirjeessä, että Starbucks on päättänyt palkata viiden vuoden sisällä 10¿ 000 pakolaista protestiksi maahantulokiellolle
Starbucksin toimitusjohtaja Howard Schultz kertoi sunnuntaina yrityksen työntekijöille kirjeessä, että Starbucks on päättänyt palkata viiden vuoden sisällä 10¿ 000 pakolaista protestiksi maahantulokiellolle

Amerikkalaiskuluttajat julistavat sosiaalisessa mediassa alkaneensa boikotoida kahvilaketju Starbucksia ja taksipalvelu Uberia – päinvastaisista syistä.

Kumpikin boikotti liittyy presidentti Donald Trumpin perjantaina asettamaan maahantulokieltoon. Starbucksille ovat kuitenkin raivostuneet maahantulokiellon kannattajat ja Uberille sen vastustajat.

Töitä pakolaisille

Starbucksin toimitusjohtaja Howard Schultz kertoi sunnuntaina yrityksen työntekijöille kirjeessä, että Starbucks on päättänyt palkata viiden vuoden sisällä 10  000 pakolaista protestiksi maahantulokiellolle. Pakolaisten on määrä saada töitä Starbucksin kahviloissa eri puolilla maailmaa.

Schultzin mukaan pakolaisten palkkaaminen aloitetaan Yhdysvalloissa, ja etusijalla ovat pakolaiset, jotka ovat työskennelleet lähtömaassaan Yhdysvaltojen armeijan palveluksessa esimerkiksi tulkkeina.

Moni yhdysvaltalaiskuluttaja raivostui päätöksestä ja ilmaisi sosiaalisessa mediassa päättäneensä boikotoida yritystä, joka antaa töitä mieluummin pakolaisille kuin amerikkalaisille. Keskusteluun asiasanalla #boycottstarbucks liittyivät pian kuitenkin myös maahantulokiellon vastustajat, jotka ilmaisivat Starbucksille tukeaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kyytejä lentokentälle

Uber puolestaan sai maahantulokiellon vastustajien vihat niskoilleen mainostamalla edullisia kyytejä New Yorkin lentokentälle samaan aikaan, kun kaupungin taksit kiersivät kentän kaukaa protestoidakseen kieltoa.

Uberin toimitusjohtaja Travis Kalanick yritti paikata vahinkoa lupaamalla Facebookissa ja Twitterissä taloudellista tukea ja lakiapua Uber-kuljettajille, jotka ovat jääneet maahantulokiellon vuoksi jumiin Yhdysvaltojen rajojen ulkopuolelle. Hän ei kuitenkaan onnistunut kääntämään boikottikeskustelun suuntaa.

Monet boikotoijat sanovat sosiaalisessa mediassa siirtyneensä käyttämään Uberin kilpailijaa Lyftiä. Myös Lyft on ottanut kantaa maahantulokieltoon: toimitusjohtaja Logan Green lupasi sunnuntaina Twitterissä, että yritys lahjoittaa neljän vuoden sisällä miljoona dollaria maahantulorajoituksia vastaan taistelevalle ACLU-järjestölle.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.