Monesta yrityksestä puuttuu digijohtaja

Suomalaisyritysten johdossa digijohtajan paikka loistaa yhä tyhjyyttään. Myös maailmalla muuttuvan maailman tarpeisiin on reagoitu hitaasti.

Jari Laurikko
Romana Managementin Juha Immonen puhuu digijohtajuuden tärkeydestä. -Palveluiden digitalisoiminen ei ole itseisarvo, mutta yrityksen on tärkeä miettiä, miten muuttuvaan maailmaan reagoidaan.
Romana Managementin Juha Immonen puhuu digijohtajuuden tärkeydestä. -Palveluiden digitalisoiminen ei ole itseisarvo, mutta yrityksen on tärkeä miettiä, miten muuttuvaan maailmaan reagoidaan.

Suomalaisyritysten huipulla digijohtaja on edelleen kummajainen. Ristiriitaista on, että digitaalisen muutoksen tarve koetaan yrityksissä kuitenkin suureksi.

Syynä voi olla se, että usein digijohtajuus mielletään yhä virheellisesti lyhytikäiseksi it-projektiksi.

Saksalaisen suorahaku- ja konsultointiyrityksen Kienbaumin mukaan vain 11 prosentilla Saksan, Sveitsin ja Itävallan yrityksistä on digitaalisuudesta vastaava johtaja.

Kienbaumin kanssa vastikään yhteistyösopimuksen solmineen turkulaisen Romana Managementin arvion mukaan Suomessa luku on vielä pienempi.

– Digitaalisuus avaa valtavasti uusia liiketoimintamahdollisuuksia prosessien automatisoinnin lisäksi. Ne pitää oivaltaa ja saattaa osaksi yrityksen normaalia toimintaa, korostaa Romana Managementin Juha Immonen.

Hyviä esimerkkejä digitalisoitumisen edelläkävijöistä on jo kosolti. Älypuhelimella toimivat mobiilipysäköintipalvelut ja verkossa operoitavat yksityisten ihmisten asunto- ja varastovuokraussivut ovat tulleet nopeasti osaksi nykypäivää.

Digijohtajan voi mieltää entisajan muutosjohtajaksi, joka luotsaa yrityksen sisään uudenlaiseen aikakauteen.

Digijohtajaa tarvitaan yritysjohdossa arviolta kolmesta viiteen vuotta, minkä jälkeen ratkaisut ovat osa arkipäivää.

Yrityskonsultointiin ja suorahakuun erikoistunut Immonen korostaa, että digijohtajan tulee ymmärtää laajalti, mitä omalla toimialalla tapahtuu. Hänen on tunnettava yrityksen strategia ja pystyttävä arvioimaan, minkälaisille digitaalisille palveluille juuri oman yrityksen asiakaskunnassa olisi kysyntää.

– Yritysten hallitukset tuntuvat heikosti ymmärtäneen, että maailma muuttuu ja siihen pitää reagoida. Tämä on iso asia, toteaa Immonen.

Lue koko juttu Turun Sanomista tai näköislehdestä.
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ehkä se
johtuu siitä, ettei tiedetä, mitä koko homma loppujen lopuksi tarkoittaa.
Digitalisaatiosta pidetään meteliä mediassakin päivittäin, mutta ainakaan minulle ei ole selvinnyt, miten autokorjaamoketju tai rakennusliike voi digitalisoitua. Tai jos digitalisaatio on sitä, että korjaamoketjulla on netissä varaosa- ja ajanvaraustoiminnot, niin sitten. Mutta sehän on jo tehty ajat sitten, kauan ennen kuin joku keksi, että hei, maailma digitalisoituu ja meillä on nyt kiire päästä junan ensimmäiseen vaunuun tai edes ylipäätään junaan.

Miten Outokumpu voi digitalisoitua? Nokia? Terveystalo?
Mitä ihmettä siellä tekisi digijohtaja?
Koko ajan marssitetaan yhtä sun toista asiantuntijaa kertomaan, että digitalisaatio tulee, oletko valmis, mutta kukaan ei kerro, mitä se loppujen lopuksi tarkoittaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sisäistä byrokratiaa
Monelta yritykseltä puuttuu myös suoritusportaan työntekijät, jotka on pistetty lyhytnäköisessä tehostamisinnossa pihalle. Heitä tarvittaisiin enemmän kuin tällaisia väkisin keksittyjä pikkudirikoita.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »