Talous

Suomalaisfirmat ovat varovaisia kansainvälisessä verkkokaupassa

Lehtikuva/ Martti Kainulainen

Yli puolet suomalaisten tekemistä verkossa olevien mainosten klikkauksista johtavat ulkomaisen yrityksen verkkosivuille, selviää

Googlen keräämistä tiedoista.

Neljällä toimialalla viidestä osuus on kasvanut viime vuosien aikana. Toimialoja ovat muoti ja pukeutuminen, majoituspalvelut, kodinkoneet, koti ja puutarha sekä urheiluvälineet.

Asia ilmenee torstaina julkaistusta Etlatiedon toteuttamasta Digibarometri 2016 -raportista.

Ulkomaiset verkkokaupat ovat kasvattaneet osuuttaan etenkin urheiluvälineiden ja kodin ja puutarhan alalla.

Esimerkiksi urheiluvälineissä ulkomaisten yritysten osuus oli viime vuonna 53 prosenttia. Vuonna 2013 lukema oli vielä 35 prosenttia.

Kodin ja puutarhan kategoriassa ulkomaisten yritysten sivuille johti 54 prosenttia suomalaisten avaamista mainoksista. Vielä vuonna 2013 luku oli 41 prosenttia.

Ulkomaisten yritysten osuuden odotetaan kasvavan entisestään.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Luvuista on hyvä huomata, että ne pohjautuvat Googlen omasta liikenteestään tekemiin havaintoihin.

Verkkobisnes kasvun airut

Digibarometri ja Googlen data osoittavat myös, että suomalaiset verkkokaupat ovat varovaisia hakemaan kasvua ulkomailta.

Googlen analyytikon Jaakko Pihlajan mukaan verkossa ei tunneta perinteisiä maarajoja, joten maailmanlaajuiset markkinat ovat yritysten saavutettavissa digitaalisin keinoin. Googlen arvioiden mukaan kansainvälisten markkinoiden ja mahdollisuuksien hyödyntäminen yrityksissä on Suomen tulevan kilpailukyvyn edellytys.

Suomalaiset verkkokaupat ovat kuitenkin vielä varovaisia hakiessaan uusia asiakkaita ulkomailta.

– Kansainvälisestä verkkokaupasta tulee yksi tulevaisuuden kasvun ajureista. Alan ennustetaan kasvavan vuosittain 20 prosentilla, Pihlaja toteaa.

Yksin Suomessa tehdään päivittäin 30 miljoonaa hakua Googlen kautta.

Pihlajan mukaan ulkomaiset yritykset kasvattavat osuuttaan myös perinteisesti kansalliseksi mielletyillä aloilla, kuten finanssisektorilla.

– Jotta Suomi pysyisi kärjessä, digitaalisten kansainvälisten mahdollisuuksien hyödyntäminen on keskeisessä asemassa.

Myös ulkomailta suomalaisten yritysten sivuille mainosten kautta tuleva verkkoliikenne vahvistaa ulkomaisten kauppojen vieneen pidemmän korren.

Googlen tietojen perusteella Suomen suurimpien kaupan alan yritysten viime vuonna saamista mainosklikkauksista vain 17 prosenttia tuli ulkomailta.

Esimerkiksi Ruotsissa sama luku oli viime vuonna 65 prosenttia ja Tanskassa 64 prosenttia.

Mainoksiin liittyvien klikkausten tutkimisen lisäksi on tiedossa, että merkittävä osa euromääräisestä tavaroiden ja palveluiden verkkokaupasta Suomessa valuu ulkomaille.

Esimerkiksi Kaupan liitto on arvioinut vuonna 2015, että ulkomaisiin verkkokauppoihin virtaa 1,2–1,6 miljardia euroa eli jopa 44 prosenttia kaikista vähittäiskaupan verkko-ostoksista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
RN
Postimaksut
Ykkössyy on postimaksut.
Jos Saksasta tai Kiinasta saa tilattua kolmenkympin tuotteen ilman postimaksuja, niin suomalaisessa verkkokaupassa lyödään hintaan minimissään se parikymppiä postikuluja päälle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ateisti
Vast: Postimaksut
Meneppäs vaikka Gigantin verkkokauppaan, postitus Suomeen 2,9€ aina 100x60x60 paketinkokoon asti.

Ongelmana suurimmalle osalle suomalaisista verkkokaupoista on aloituksen kallius, esim. Gigantin volyymi on suuri minkä takia heillä on yhden lähetyksen postittaminen halpaa. Sama Jimm's:llä, postikuluja ei tule ellei paketti ole erittäin painava tai sitä haluta kotiovelle.

Volyymi siis on suomalaisen verkkokaupan suurin ongelma, tai siis sen pienuus.

Kannattaisi myös harkita suoraan keskimääräisten postikulujen lisäämistä hintaan ja tarjoamalla 'ilmaista' toimitusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.