Asiakas on perävaunujen valmistajan tärkein tuotekehittelijä

TS/Tuula Heinilä<br />Raskaan liikenteen kuljetuskalustoa valmistavan VAK Oy:n toimitusjohtaja Lassi Virtasen mukaan yritys panostaa jatkossa erityisesti valtakunnallisen huoltoverkoston kehittämiseen. Vahtolaisyritys sai lauantaina maakunnallisen yrittäjäpalkinnon.
TS/Tuula Heinilä
Raskaan liikenteen kuljetuskalustoa valmistavan VAK Oy:n toimitusjohtaja Lassi Virtasen mukaan yritys panostaa jatkossa erityisesti valtakunnallisen huoltoverkoston kehittämiseen. Vahtolaisyritys sai lauantaina maakunnallisen yrittäjäpalkinnon.

ELINA MALKAMÄKI

VAK Oy:n toimitusjohtaja Lassi Virtanen silmäilee tyytyväisenä ympärilleen teollisuushallissa perävaunujen valtavien runkojen keskellä. Viitisen vuotta sitten rakennettu moderni tuotantohalli on täyttänyt odotukset; raskaan liikenteen kuljetuskalustoa pystytään valmistamaan tahdissa, joka on usuttanut yrityksen nousukiitoon.

- Vuonna 2007 konsernin liikevaihto kasvoi neljänneksen ja oli 36 miljoonaa euroa. Tänä vuonna sen arvioidaan olevan noin 42 miljoonaa, kertoo Virtanen, yrityksen isä ja ainoa omistaja.

Vahtolaisyritys palkittiin lauantaina Suomen Yrittäjien maakunnallisella yrittäjäpalkinnolla.

Yksi avain yrityksen menestykseen on vankkumaton asiakkaiden arvostus, uskoo Virtanen.

- Pyrimme kokonaisvaltaiseen palveluun. On tärkeää kuunnella asiakkaiden tarpeita ja ottaa heidät mukaan tuotteiden kehittelyyn, hän sanoo.

VAK Oy sai alkunsa talvella 1972, tuolloin nimi oli Virtasen Autokoritehdas. Parikymppinen Lassi Virtanen aloitti toiminnan samalla tontilla, jolla hänen seppä-isällään oli kyläpaja 1960-luvulle saakka. Virtanen arvelee, että kipinä yrittäjyyteen tuli isältä.

- Sekä paikalliselta autoilijalta, joka kertoi tarvitsevansa parempaa kuljetuskalustoa, hän hymyilee.

1970-1980 luvulla yrityksen kasvukäyrät kipusivat ylöspäin, mutta 1990-luvulla sivalsi lama. Kuljetusyritykset karsivat kalustoaan ja valmistajat joutuivat ahtaalle.

- Se oli todella vaikeaa aikaa, liikevaihto tipahti lähes puoleen, Virtanen muistelee.

Sen jälkeen suurempia notkahduksia ei ole ollut mutta Virtanen on realisti.

- Tämä taantuma tulee koskettamaan myös meitä. Ensi vuonna liikevaihto voi tippua kymmenenkin prosenttia, mikä luonnollisesti vaikuttaa myös henkilökunnan määrään, hän miettii.

Kokenut yrittäjä ei kuitenkaan vähästä hermostu. Virtanen uskoo, että "rauhallisemman vuoden" jälkeen tulevaisuus on valoisa, sillä iskuvoimaa löytyy kunhan markkinat elpyvät.

Yrityksellä on Vahdolla jo noin 15 000 neliötä lämmintä tuotantotilaa.

- Pystymme yhä lisäämään tuotantoa nykyolosuhteissa ilman isoja uusia investointeja.

Paikallisuus on kilpailuvaltti

VAK Oy valmisti viime vuonna 670 tuotetta. Niistä noin kolmesataa oli perävaunuja. Tuotteisiin kuuluvat myös muun muassa eläinkuljetusautot, koukkuvaihtolavalaitteet sekä tasonostimet ja erikoisrakenteet.

- Yhtiö on saanut vastikään europatentin hydraulisille välitasoille, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi elintarvikekuljetuksissa, kertoo Virtanen.

Hän laskeskelee, että tuotemäärä kasvaa tänä vuonna kymmenillä. Kalliiden kuljetuskustannusten takia yritykset haluavat panostaa kalustoonsa entistä enemmän, mikä on näkynyt VAKilla hyvänä tilauskertymänä

- Jokaisena päivänä valmistuu noin kolme yksikköä.

Räätälöityjen tuotteiden lisäksi yhtiön markkinavaltti kansainvälisiä kilpailijoita vastaan on Virtasen mukaan paikallisuus.

- Paikallinen toimija pystyy valmistamaan Suomen olosuhteisiin sopivia tuotteita.

Pitkien kuljetusetäisyyksien takia rekkojen on pystyttävä ajamaan täyttä lastia molempiin suuntiin.

Huoltopalvelut nyt etunenässä

VAK Oy on kotikuntansa suurin työllistäjä. Vahdon tuotantotehtaalla työskentelee 150 ihmistä, koko konsernissa työntekijöitä on 240. Espoon, Seinäjoen ja Jyväskylän toimipisteet ovat keskittyneet huoltopalveluihin. Vahdon lisäksi tuotantoa on Lapinlahdella, jossa valmistetaan kaluston komponentteja. Lisäksi yrityksellä on myyntikonttori Ruotsin Norrtäljessä.

Viennin osuus liikevaihdosta on nyt noin viidennes, jatkossa enemmän, sanoo Ruotsin suuntaan tähyilevä Virtanen.

Tällä hetkellä yhtiössä panostetaan kuitenkin jälkimarkkinointiin ja huoltotoimintaan.

Vahdolle rakennettiin tänä syksynä moderni 2 400 neliön korjaamohalli ja tytäryhtiöiden kautta huoltoverkosto ulottuu ympäri maata.

- Meidän tekemäämme kalustoa liikkuu eri puolilla Suomea, joten huoltopalvelujen saatavuus on asiakkaiden kannalta tärkeää, Virtanen sanoo.

Hänen mukaansa esimerkiksi kolarikorjaukset ovat lisääntyneet rajusti. Huollon osuus liikevaihdosta on noin 10 prosenttia.

TS/Tuula Heinilä<br />Raskaan liikenteen kalustoa valmistavan VAK Oy:n toimitusjohtaja Lassi Virtanen luottaa tulevaisuuteen, vaikka taantuma toisikin hetkellisen notkahduksen. Hänen mukaansa yrityksellä riittää jatkossa rahkeita lisätä tuotantoaan ilman isoja uusia investointejakin.
TS/Tuula Heinilä
Raskaan liikenteen kalustoa valmistavan VAK Oy:n toimitusjohtaja Lassi Virtanen luottaa tulevaisuuteen, vaikka taantuma toisikin hetkellisen notkahduksen. Hänen mukaansa yrityksellä riittää jatkossa rahkeita lisätä tuotantoaan ilman isoja uusia investointejakin.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.