Gulf palaa Suomen teiden varsille

Silja Nikkanen

Gulf-huoltamot palaavat suomalaisten teiden varsille. Gulf-voiteluaineiden maahantuonnista vastaava US-Parts Finn-AM Oy kertoi tiistaina aloittavansa myös polttonesteiden myynnin Suomessa. Maahan aiotaan perustaa yksityisten yrittäjien ylläpitämien Gulf-huoltamoiden verkosto.

- Aloite Gulf-huoltoasemien perustamisesta tuli yrittäjiltä, kertoo markkinointijohtaja Kari Martiala US-Partsista.

Hänen mukaansa osa yrittäjistä tuntuu kyllästyneen ketjuyrittäjyyteen ja isäntien sanelupolitiikkaan. Kun vanhat sopimukset ovat olleet katkolla, moni on etsinyt uutta vaihtoehtoa.

Ketjun vaihdosta ovat kiinnostuneet ainakin muutamat entiset Esso-kauppiaat, jotka ovat joutuneet yritysjärjestelyissä siirtymään St1-ketjuun.

- Tavoitteemme on solmia sopimukset sellaisten jo toiminnassa olevien huoltamoasemien kanssa, joilla on valmius hyvään asiakaspalveluun.

Martialan mukaan asiakaspalvelu tarkoittaa Gulf-asemilla autojen huolto- ja korjaustoimintaa, ei niinkään sipsien myyntiä.

Verkostoa kasvaa maltillisesti

Gulf-verkkoa rakennetaan maltillisesti. Martialan mukaan tänä vuonna avataan 5 -8 Gulf-asemaa eri puolille Suomea. Parin vuoden kuluttua niitä voi olla jo 25-30.

Sopimuksen tehdään sitä mukaan kun yrittäjät vapautuvat entisistä sitoumuksista. Alalla tehdään yleensä 2-5 vuoden ketjusopimuksia.

Gulf-huoltamoille tulee yhtenäinen ulkoinen ilme, jossa tärkeänä osana on perinteinen oranssi logo.

Yrittäjillä on kuitenkin vapaus päättää huoltamon muusta tarjonnasta. Varaosien myynnin ja korjauspalvelujen lisäksi monet tarjoavat myös kahvilan. Elintarvikkeidenkin myyntiä voi olla, jos yrittäjä niin haluaa.

Polttoaineet Gulf-asemille toimittaa SEO.

SEOlla on itsellään 180 huoltoasemaa, mutta SEO- ja Gulf-yrittäjät eivät Martialan mukaan kilpaile keskenään.

Gulf-asemille on tulossa myös oma kanta-asiakasjärjestelmä. Gulf-kortilla tankkaamalla saa pienen alennuksen. Yhteistyö SEOn kanssa tuo Gulf-asemille myös yrityskortit.

Huoltamobisnes keskittynyttä

Suomen huoltoasemamarkkinat ovat viime vuonna keskittyneet muutamalle suurelle toimijalle. Suurin markkinaosuus sekä bensiini- että dieselmyynnissä on Nesteen huoltamoilla. Toiseksi suurin bensiininmyyjä on S-ryhmän ABC-ketju, kolmas Teboil ja neljäs St1.

Viime vuoden aikana teiltä katosivat Essot, jotka jaettiin ABC:n ja St1:n kesken sekä Jet-asemat, jotka sulautuivat Teboiliin.

Itsenäisten suomalaisten polttonestekauppiaiden SEO -osuuskunnalla on vain parin prosentin markkinaosuus. Yhteistyö Gulf-asemien kanssa tuo kuitenkin kasvua.

- Olemme tyytyväisiä, jos yhteistyö nostaa markkinaosuutemme viiden prosentin tasolle, kertoo SEOn kenttäpäällikkö Kari Kyllönen.

Suomessa on edelleen noin 700 yksityistä huoltoasemayrittäjää levittäytyneenä kaikkiin ketjuihin ABC:tä lukuunottamatta.

- Potentiaalisia Gulf-yrittäjiä riittää. Jos he kaikki siirtyisivät meille, nousisimme jo markkinajohtajaksi, laskeskelevat Martiala ja Kyllönen.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.