Talous

Uusi jakelukanava Marimekon maineelle riski ja mahdollisuus

TS/Marttiina Sairanen<br />Pirjo Lipponen-Vaitomaa löysi Turun Forumin H&M:n Marimekko-valikoimasta tunikan.
TS/Marttiina Sairanen
Pirjo Lipponen-Vaitomaa löysi Turun Forumin H&M:n Marimekko-valikoimasta tunikan.

Silja Nikkanen

Marimekon kuosit ilmestyivät torstaina myyntiin maailmanlaajuisesti H&M:n myymälöihin. Yhteistyö on saanut monet miettimään, onko ruotsalainen, halvoista vaatteista tunnettu ketju sopiva paikka Marimekon arvolle.

Mainetutkija, viestinnän professori Pekka Aula Helsingin yliopistosta sanoo, että teko on Marimekolta rohkea, sillä brändien välillä voi syntyä ristiriitaa. Marimekko mielletään kotimaiseksi, laadukkaaksi ja perinteiseksi tuotteeksi, kun taas H&M edustaa arkikulutusta, nuorille suunnattuja ja nopeasti vaihtuvia kuoseja.

- Teko on Marimekon historiassa epätyypillinen, mutta uuteen tilanteeseen hyvin sopiva. Marimekon uusi johto haastaa meidän vanhat käsityksemme Marimekosta, Aula sanoo.

Yrityksen maineen kannalta suureen hyppäykseen liittyy aina riskejä.

- Jos esimerkiksi H&M:lle tulisi jotain ongelmia, ne saattaisivat heijastua myös Marimekon maineeseen, hän sanoo.

- Mutta yhteistyö on myös hillitön mahdollisuus, Aula muistuttaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jos Marimekko pystyy näyttämään, että sen kuosit sopivat yhtä hyvin 14-vuotiaalle teinitytölle, huippumodernille bisnesjohtajalle ja pullantuoksuiselle kotiäidille, muutos on hyvässä vauhdissa.

H&M:n markkinointiassistentin Annina Helenelundin mukaan Marimekon kuosit kiinnostivat asiakkaita heti ensimmäisenä myyntipäivänä. Helsingin Forumin liikkeen eteen syntyi jo aamulla jonoa ja Turun Eerikinkadun myymälässäkin oli vilskettä. Ulkomailla kiinnostusta Marimekko-kuoseihin oli jo ennen tuotteiden lanseerausta.

Helenelundin mukaan yksi suosikkituotteista oli naisten hellemekko. Kaiken kaikkiaan naisten vaatteet olivat suositumpia kuin miehille ja lapsille tehdyt mallit.

Yhteistyöstä hyöty molemmille

- Uutena jakelukanavana H&M tukee Marimekon nuorennusleikkausta, arvioi myös brändiasiantuntija Pekka Putkinen Intelligem Oy:stä.

Hän muistuttaa, että H&M on tehnyt ennenkin yhteistyötä nimekkäiden suunnittelijoiden esimerkiksi Stella McCartneyn , Viktor &Rolfs´n tai Karl Lagerfeldin kanssa. Marimekko on itse asiassa päässyt mukaan nimekkääseen joukkoon.

- Kyse on lyhyestä kampanjasta, eikä Marimekon brändi tästä rapaudu. Ei ole rapautunut Lagerfeldinkään, vaikka tuotteita on myyty H&M-ketjun kautta.

Putkinen kertoo suositelleensa myös omille asiakkailleen co-brandingia eli yhteistyötä, jossa kaksi brändia hyödyntää toisiaan.

- Se on kustannustehokas tapa päästä suurille markkinoille. Marimekkokin pääsee näin mukaan useaan maahan ilman, että joutuisi itse perustamaan niihin liikkeitä.

Perintöprinssin aika alkanut

Putkisen mukaan Kirsti Paakkasen vaihtuminen Mika Ihamuotilaan ei kovin paljon vaikuta brändiin. Molemmat ovat olleet paljon julkisuudessa, ja tätä julkisuutta hyödynnetään Marimekossa.

- Ihamuotilan tekee erityisen kiinnostavaksi se, että hän tulee alalle täysin toisenlaisesta maailmasta.

Aulan mukaan Ihamuotilan valinta on tarkkaan harkittu.

- Marimekkoon on aina liittynyt sankaritarina ja näkyvät johtajat. Nyt kuningatar väistyy ja uuden prinssin täytyy lunastaa hänelle asetetut odotukset.

Aulan mukaan johtajan vaihtuessa kuherruskuukautta kestää yleensä 100 päivää. Sen jälkeen odotetaan näyttöjä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ihamuotila on nyt vetänyt Marimekkoa helmikuun alusta, 70 päivää.