Delipap haastaa hygienian jättiläiset

TS/Merja Ilpala-Klemm<br />Olavi Nuortie esittellee Delipapin lanseeraamaa pestävää kestovaippaa. Sisävaippa on valmistettu bambupuuvillafleesestä ja kuorivaippa materiaalista, joka ei läpäise kosteutta.
TS/Merja Ilpala-Klemm
Olavi Nuortie esittellee Delipapin lanseeraamaa pestävää kestovaippaa. Sisävaippa on valmistettu bambupuuvillafleesestä ja kuorivaippa materiaalista, joka ei läpäise kosteutta.

MERJA ILPALA-KLEMM

Hygieniatuotteita valmistava Delipap Oy kilpailee kuluttajista monikansallisten yritysjättien kanssa.

- Kotimaisuus on meille ykkösasia. Tuomme sitä julki joka paikassa, sanoo toimitusjohtaja Oskari Nuortie .

Delipapilla on tehtaat Kirkkonummella ja Tammisaaressa, mihin tuotanto siirtyi viime vuonna Lieksasta kuljetusten sujuvuuden takia. Tulevaisuudessa on tarkoitus keskittää konsernin kaikki toiminta Tammisaareen.

Kokonaisen tehtaan lakkauttaminen ja toisen käynnistäminen ei koskaan ole helppo ratkaisu.

- Tarjosimme Lieksan työntekijöille työtä uudella paikkakunnalla, mutta vain kolme ihmistä halusi muuttaa tehtaan mukana. Olisin odottanut suurempaa kiinnostusta, koska olimme valmiit järjestämään työpaikat ja asunnot. Toisaalta emme myöskään saaneet Tammisaaresta ketään lähtemään oppiin Pohjois-Karjalaan, Nuortie kertoo.

Tuotantojätteestä energiaa Raumalla

Delipapin tuotteita ovat mm. Vuokkoset-terveyssiteet ja tamponit, Harmony-inkontinenssisuojat, Muumi-vaipat ja perinteikkäät Helmi-vanut.

- Olemme ainoa tämän alan tehdas Suomessa ja kilpailijamme ovat isoja, kansainvälisiä yrityksiä, joilla on tarjota kaikkea muuta paitsi suomalaisuus. Yritämme suosia kotimaisia raaka-aineita, joskin kaikkea täältä ei saa, Nuortie toteaa.

Delipap ostaa selluloosan Raumalta, kuitukankaat Nakkilasta, kreppipaperit Nokialta ja muovipussit Hollolasta.

RaumaCellin kanssa sillä on yhteistyötä myös jätehuollossa.

- Meillä on erikoisrakenteiset kontit, joihin tuotantojäte laitetaan ja viedään Raumalle poltettavaksi. Paluumatkalla konteissa on selluloosaa.

- Kansantaloudellisesti jätteiden polttaminen energiaksi on ainoa järkevä vaihtoehto. Esimerkiksi vaipat voisi hyvin polttaa jätteenpolttolaitoksessa, jos vain joku polttaisi.

Siteen pitää olla huomaamaton

Menestys vaatii jatkuvaa tuotekehittelyä ja oman brändin kiillottamista.

- Vuokkosetin imago muuttuu kevään aikana mittavan pakkausuudistuksen myötä. Monet tutkimukset kertovat, että iso osa ostopäätöksistä tehdään vasta hyllyn edessä kaupassa, ja silloin pakkaus vaikuttaa päätökseen. Markkinat ovat vakaat, mutta kysymys on siitä, miten saamme asiakkaan nappaamaan hyllystä juuri meidän pakettimme, Nuortie toteaa.

Vielä kymmenen vuotta sitten Delipap valmisti suorakaiteen muotoisia, varsin kömpelöitä terveyssiteitä, joita toimitusjohtaja kutsuu tumpuiksi.

Nykyisin valikoima on runsas. Siteitä on yö- ja päiväkäyttöön, runsaaseen ja niukkaan vuotoon, siivekkeillä ja ilman.

- Tärkeintä terveyssiteessä on, että se toimii ja on mukava. Ohutsiteet ovat vallanneet markkinat ja paksumman tuotteen käyttö on enää marginaalista, Nuortie tietää.

Tuorein uutuus on äärimmäisen ohut three in one-pikkuhousunsuoja, jonka voi taitella huomaamattomaksi, vaikka käyttäisi seksikkäitä stringejä.

Yrityksen kaikki tuotteet ovat ansainneet Avainlipun, mutta Vuokkosetin Cotton-sarjaa koristaa myös Allergia- ja astmaliiton tunnus. Herkkäihoiset naiset arvostavat siteen puhdista puuvillapintaa.

Pakkausten Joutsen-merkki kertoo yrityksen täyttävän pohjoismaisen ympäristömerkin tiukat kriteerit.

Tähtäimessä on bisnes Venäjällä

Vaippasuosikiksi on viime vuosina noussut housuvaippa, ja varsinkin ekoäidit haluavat valita vauvoilleen pestävät kestovaipat.

- Sisävaipan imuosa on bambupuuvillafleeceä, joka on itsestään antibakteerista. Sisävaipan päälle puetaan laminoidusta polyuretaanista valmistettu kuorivaippa. Se on joustava ja estää kosteuden pääsyn lapsen vaatteisiin, Nuortie esittelee.

Delipapin tuotannosta vajaa kolmannes menee vientiin pääasiassa Pohjoismaihin, Baltiaan ja Venäjälle.

Jonkin verran tuotteita lähtee säännöllisesti myös Kuwaitiin, Israeliin ja Koreaan. Yritys avasi viime vuonna Pietariin oman myyntikonttorin ja tavoittelee entistä isompaa viipaletta itänaapurin vaippa- ja sidekaupasta.

Kasvuun on kaikki edellytykset.

- Pystymme tuottamaan enemmän tavaraa kuin tällä hetkellä myymme, Nuortie sanoo.

- Meiltä lähtee molemmilta tehtailta rekallinen tuotteita joka päivä. Valmistusmäärät ovat vuodessa satoja miljoonia kappaleita.

Delipapilla on syytä juhlaan, sillä yritys täyttää tänä vuonna pyöreät 30 vuotta. Oskari Nuortien isä Raimo Nuortie perusti vaippoja valmistaneen Paperisetin alunperin Nummelaan.

Paperialan ammattilaisen oivalluksesta on vuosien mittaan kasvanut menestyvä yritys, jolla on satakunta työntekijää ja 20 miljoonan euron vuotuinen liikevaihto.

TS/Merja Ilpala-Klemm<br />Susanne Saransalmi pakkaa terveyssiteitä Delipapin tehtaalla.
TS/Merja Ilpala-Klemm
Susanne Saransalmi pakkaa terveyssiteitä Delipapin tehtaalla.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.