Haloila suunnittelee laajennusta Maskussa

TS/Tuula Heinilä<br />Käärintäkoneita valmistavan Haloilan toimitusjohtaja Jari Paavola odottaa kasvua etenkin uusien EU-maiden elintarviketeollisuudesta. Yhtiön 3 000:s kone on juuri valmistunut, ja se on lähdössä pian Puolaan.
TS/Tuula Heinilä
Käärintäkoneita valmistavan Haloilan toimitusjohtaja Jari Paavola odottaa kasvua etenkin uusien EU-maiden elintarviketeollisuudesta. Yhtiön 3 000:s kone on juuri valmistunut, ja se on lähdössä pian Puolaan.

Jenni Kimpimäki

Käärintäkoneiden valmistaja Haloila suunnittelee laajennusinvestointia Maskun tiloihinsa. Toimitusjohtaja Jari Paavolan mukaan tarvetta olisi 1 000-2 000 neliön laajennukselle, sillä nykyiset tilat ovat toiminnan kasvaessa jääneet pieniksi. Edellinen laajennus tehtiin seitsemän vuotta sitten, ja uudet konemallit vaativat paljon tilaa.

- Investointianomus on konsernissa olemassa, ja tämän vuoden aikana se ratkeaa, hän sanoo.

Laajennus tulisi olemaan muutaman miljoonan euron urakka. Mahdollisuuksia laajentamiseen on esimerkiksi rakennuksen sisäpihalla.

Elintarviketeollisuus vaatii nopeutta

Haloila on kuulunut maailman johtaviin käärintäkoneiden valmistajiin jo 25 vuotta. Nyt maailmalle on Maskusta lähdössä jo 3 000:s Octopus-tyypin kone, joka päätyy Puolaan Coca-Colan tehtaalle. Kone edustaa vuonna 2006 lanseerattua entistä nopeampaa tyyppiä, Octopus Twiniä.

Nopeus onkin valttia Haloilan asiakkaiden keskuudessa. Uutuusmalli on herättänyt laajaa kiinnostusta - sitä on valmistettu nyt 35-40 kappaletta. Octopus Twin käärii 150 lavakuormaa tunnissa, mikä tarkoittaa, että yksi lava kulkee koneen läpi puolessa minuutissa.

- Se on noin 15 prosenttia nopeampi kuin aiemmat mallit. Tämäkään ei välttämättä riitä jatkossa, vaan nopeutta on yhä kasvatettava, Paavola sanoo.

Nopeusvaatimuksia syntyy esimerkiksi siitä, että Haloilan pääasiakkaiden eli elintarviketeollisuuden piirissä on siirrytty monin paikoin aiempaa pienempiin yksiköihin.

- Yhä useammat kaupat ovat pieniä, esimerkiksi huoltoaseman yhteydessä, jolloin kokonainen lava ei välttämättä ole sopiva, vaan halutaan esimerkiksi puoli kuormalavaa, jonka on tultava sitten nopeasti, Paavola sanoo.

90 prosenttia Haloilan koneista menee vientiin, pääasiassa Eurooppaan ja eniten Saksaan. Elintarvike- ja juomateollisuuden lisäksi asiakkaita on paljon esimerkiksi rakennusalalla ja isojen kodinkoneiden pakkauksessa.

Haloila pitää valttinaan kokonaispalvelua, jota kaipaa yhä useampi asiakas myös pakkausalalla. Haloilan sisaryritysten kautta voidaan toimittaa koneiden lisäksi myös huoltopalvelut ja muovikalvot, joiden käytössä konserni tähtää materiaalin vähentämiseen.

- Ympäristönäkökulma on myös kilpailuvaltti. Pyrimme optimoimaan muovin käytön niin, ettei turhaa pakkausmateriaalia käytetä, Paavola sanoo.

Suurimmat kasvun paikat hän näkee etenkin uusien EU-maiden elintarviketeollisuudessa.

- Kun talous lähtee liikkeelle, niin usein elintarviketeollisuus on se joka ensimmäisenä käynnistyy.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.