Talous

MML Shipbuildingille tilaus
risteilijän korjaustöistä

TS/<br />M/S Holiday Dream risteilee eteläisellä Karibian merellä Isla Margarita (Venezuela) - Barbados - Aruba - Curacao - Isla Margarita lenkkejä. Matkustajinaan mm. espanjalaisia asiakkaita, jotka Pullmantur lennättää omilla koneillaan laivan luo. Rakentaja Bremer Vulkan, Vegesack - Bremen, Saksa (vuonna 1981) Pituus/leveys: 199,63m/28,55m Brt/Dwt: 33 819/6506 Nopeus: 21 mpk Pax max: 752 matkustajaa Crew max: 406 jäsentä Risteilee eteläisellä Karibian merellä Isla Margarita (Venezuela) - Barbados - Aruba - Curacao - Isla Margarita lenkkejä. Matkustajinaan mm. espanjalaisia asiakkaita, jotka Pullmantur lennättää omilla koneillaan laivan luo. Pullmantur -varustamo on Royal Caribbean Internationalin (RCI) omistama varustamo.
TS/
M/S Holiday Dream risteilee eteläisellä Karibian merellä Isla Margarita (Venezuela) - Barbados - Aruba - Curacao - Isla Margarita lenkkejä. Matkustajinaan mm. espanjalaisia asiakkaita, jotka Pullmantur lennättää omilla koneillaan laivan luo. Rakentaja Bremer Vulkan, Vegesack - Bremen, Saksa (vuonna 1981) Pituus/leveys: 199,63m/28,55m Brt/Dwt: 33 819/6506 Nopeus: 21 mpk Pax max: 752 matkustajaa Crew max: 406 jäsentä Risteilee eteläisellä Karibian merellä Isla Margarita (Venezuela) - Barbados - Aruba - Curacao - Isla Margarita lenkkejä. Matkustajinaan mm. espanjalaisia asiakkaita, jotka Pullmantur lennättää omilla koneillaan laivan luo. Pullmantur -varustamo on Royal Caribbean Internationalin (RCI) omistama varustamo.

JUKKA VEHMANEN

Nousiaisissa sijaitseva Oy MML Shipbuilding Ltd on voittanut tarjouskilpailun espanjalaisen Pullmantur varustamon Holiday Dream -laivan korjaustyöstä. Tilaus on arvoltaan noin viisi miljoonaa euroa ja se sisältää laajoja alueita aluksen yleisissä tiloissa sekä kaikissa aluksen sviiteissä ja matkustajahyteissä.

Pullmantur -varustamo on Royal Caribbean Internationalin omistama varustamo. Vuonna 1981 Saksassa rakennettu M/S Holiday Dream on 200 metriä pitkä alus, johon mahtuu 750 matkustajaa. Alus risteilee eteläisellä Karibian merellä.

Korjaustyö aloitetaan Atlantin ylitysmatkalla Venezuelan Isla Margaritalta Espanjan Barcelonaan, missä laiva telakoidaan neljän viikon ajaksi. Työ tehdään avaimet käteen -periaatteella eli MML Shipbuilding tekee työn alusta loppuun varustamon arkkitehtien piirtämien toiveiden mukaan. Suunnittelu, projektointi, työnjohto, materiaalihankinnat, henkilöstön hankinta ja hallinta sekä asennus kuuluvat kaikki kokonaissopimukseen.

MML Shipbuilding työskentelee samanaikaisesti alihankkijana Suomessa Turun Aker Yardsin telakalla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Maailmalla MML työskentelee useimmiten suoraan varustamoille tai telakoille.

MML:n toimitusjohtajan Hannu Luodon mukaan yhtiö antaa myös mielellään vinkkejä muille yrityksille siitä, miten meriklusterissa suomalaisvetoinen pieni yhtiö voi operoida suoraan suurien varustamojen kanssa.

Suomessa MML ei ole vuosiin tehnyt suoraa työtä edes Aker Yardsin telakoille.

- Olemme jo vuosia ihmetelleet suomalaisten telakoiden tapaa tehdä työtä liian monikerroksisen alihankkijaverkoston avulla. Korjausrakentamistyössä varustamot ovat ymmärtäneet, että pääoma eli laiva ei voi olla kauan pois tuotannosta ja siksi ne suosivat kokonaistoimituksia. Näin päästään toimitusaikoihin ja -varmuuteen, mitä uudisrakentamisessa ei suomalaisillakaan telakoilla saavuteta, Luoto sanoo.

Luodon arvion mukaan kokonaistoimitukseen sitoutunut organisaatio pystyy tekemään laivan osa-alueen huomattavasti nopeammin ja hallitsemaan projektin paremmin kuin hajautunut alihankkijaverkoston kutomiseen keskittynyt telakkojen käyttämä organisointimalli.

MML Shipbuildingin liikevaihto oli viime vuonna 12 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 20 ihmistä.