Sunborn rakentaa laivansa Malesiassa

TS/Sunborn Oy<br />Barcelonaan tulevan Sunborn-aluksen kölinlaskutilaisuutta vietettiin hiljattain Malesiassa. Mukana tilaisuudessa olivat mm. Sunborn Internationalin hallituksen puheenjohtaja Ritva Niemi (keskellä), joka keskusteli vara-amiraali Dato´ Seri Ahmad Ramlin kanssa. Paikalla olivat myös Sunborn Oy:n toimitusjohtaja Pekka Niemi ja Suomen Malesian suurlähettiläs Lauri Korpinen (oik.), joilla oli apunaan tulkki.
TS/Sunborn Oy
Barcelonaan tulevan Sunborn-aluksen kölinlaskutilaisuutta vietettiin hiljattain Malesiassa. Mukana tilaisuudessa olivat mm. Sunborn Internationalin hallituksen puheenjohtaja Ritva Niemi (keskellä), joka keskusteli vara-amiraali Dato´ Seri Ahmad Ramlin kanssa. Paikalla olivat myös Sunborn Oy:n toimitusjohtaja Pekka Niemi ja Suomen Malesian suurlähettiläs Lauri Korpinen (oik.), joilla oli apunaan tulkki.

Jukka Vehmanen

Sunborn Oy aikoo rakennuttaa uusimman hotellilaivansa Malesiassa. Muun muassa Naantalin ja Ruissalon kylpylät omistava Sunborn Oy:n toimitusjohtaja Pekka Niemi kertoo, että Malesiaan on perustettu Sunborn Marina Malaysia -yhtiö, joka rakentaa parhaillaan uutta, Barcelonaan sijoitettavaa laivahotellia yhteistyössä malesialaisen Boustead Naval Shipyardsin kanssa.

Niemen mukaan Euroopasta ei löytynyt sopivaa telakkakapasiteettia uuden laivan rakentamiseen.

Myös New Yorkiin ja Lontooseen suunnitellut Sunbornin alukset aiotaan rakentaa saman konseptin mukaan joko Malesiassa tai mahdollisuuksien mukaan Suomessa. Lontoon hotellilaiva on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2010 ja New Yorkin vuonna 2012.

Sunbornin ideana on rakennuttaa hotellilaivoja sarjatuotantona, jolloin muun muassa yksikkökustannukset putoavat. Pekka Niemen mukaan hotellialuksia on tarkoitus myydä jatkossa myös ulkopuolisille.

Hotellielämyksiä Välimerellä

Sunbornilla on jo ennestään kaksi hotellilaivaa, toinen Naantalin Kylpylän vieressä ja toinen Lontoossa. Uudet laivat rakennetaan uuden toiminta-ajatuksen pohjalta niin, että niihin tulee moottorit.

- Laivoista tulee täysiverisiä risteilijöitä, vaikkakin käyttötarkoituksena on hotellitoiminta. Turussakin käyneestä Worldista konsepti poikkeaa siinä, että me me emme myy aluksesta asuntoja, Niemi kertoo.

Keväällä 2009 käyttöön otettava alus on pääosan vuodesta sijoitettuna Barcelonaan.

- Se voi siirtyä sieltä tarvittaessa tilauksesta vaikkapa viikoksi Valenciaan tai Monacoon formulakisojen ajaksi.

Uuden yli 140-metrisen aluksen hinnaksi tulee Niemen mukaan noin sata miljoonaa euroa. Huoneita siihen tulee noin 200 sekä runsaasti ravintola ja kongressitiloja.

- Parhaimmillaan laivan rakentaminen työllistää noin 300 ihmistä, kertoo Niemi, jonka mukaan suomalaisiakin on Malesiassa laivanrakennuksen kimpussa jo kymmenkunta. Malesian rakennusyhtiötä johtaa Jari Niemi.

Pekka Niemi sanoo, että malesialaistelakka tekee vain terästyön osuuden, loput hoitaa Sunborn International ja Sunborn Malaysia. Alus kulkee 11-12 solmun vauhtia ja moottorit tulevat Yhdysvalloista, koska Niemen mukaan esimerkiksi Wärtsilällä ei ollut sopivia koneita.

Barcelonan sijoitettavasta aluksesta tulee suurempi kuin mitä on Naantalin Kylpylän edustalla oleva 119-metrinen Sunborn Princess.

Niemen mukaan yhtiön uusia aluksia ei näillä näkymin nähdä esimerkiksi Naantalin rannassa.

- Alunperin ajatuksemme oli, että uusin aluksemme sijoitetaan aina ensin Naantaliin ja siirretään sitten sieltä taas uuden tieltä muualle. Paikalliset siltaratkaisut tulivat kuitenkin estämään tämän. Ehkä se olikin ihan onnellinen juttu, koska muuten emme ehkä olisi päätyneet nykyisiin ratkaisuihin, pohtii Niemi, jonka mukaan Naantali menettää nyt kuitenkin runsaasti uusia työpaikkoja.

Malesia toimiva vaihtoehto

Niemi sanoo, että Sunborn Oy päätyi perustamaan ensimmäisenä suomalaisena laivarakennusalan yhtiön Malesiaan. Sunborn Marine Malaysia on Sunborn-konsernin kansainvälisiä toimintoja pyörittävän Sunborn Internationalin tytäryhtiö. Kuntoutusyhtymä - Rehab Group muutti nimensä Sunborn Oy:ksi runsas vuosi sitten.

- Olemme seuranneet suomalaisen laivateollisuuden kehitystä ja tulleet siihen tulokseen, että valmistus siirtyy vähitellen Kauko-Itään, koska Suomessa ei riitä kapasiteettia.

Niemen mukaan Malesia ei ole mikään Kiinan, Intian tai Vietnamin veroinen halpamaa.

- Me emme kuitenkaan hae halvinta mahdollista hintaa, vaan paikkaa, jonka sijainti on keskeinen, kieli ymmärrettävää ja jossa skandinaavisen yrityksen on turvallista toimia. Myös työn laatu Malesiassa täyttää suomalaiset kriteerit. Malesian ja Singaporen alue onkin herättänyt kiinnostusta myös muissa suomalaisissa yrityksissä.

Niemi uskoo, että myös lomabisnes siirtyy entistä enemmän Kauko-Idän suuntaan.

- Tulevaisuuden markkinat ovat muun muassa Intiassa, Kiinassa, Hong Kongissa ja Singaporessa.

Niemi myöntää, että perheyhtiönä toimivan Sunbornin laivanrakennuspuoli tarvitsee pian kansainvälistä kokemusta omaavia osaajia ja sijoittajia.

- Yhteistyökumppaneita on tarkoitus ottaa mukaan parin vuoden sisällä, Niemi kertoo.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.