Salora takaisin
tanskalaisin voimin

TS/Suvi Elo<br />- Meiltä on puuttunut pääbrandi ja Salora paikkaa tätä aukkoa, kertoo Jari von Zweygbergk (oik.). Jouni T. Laine kuului Turun TV-tehtaan viimeisiin omistajiin ennen konkurssia.
TS/Suvi Elo
- Meiltä on puuttunut pääbrandi ja Salora paikkaa tätä aukkoa, kertoo Jari von Zweygbergk (oik.). Jouni T. Laine kuului Turun TV-tehtaan viimeisiin omistajiin ennen konkurssia.

Timo Anttila

Turun TV-tehtaan tunnetut tuotemerkit elävät yhä, vaikka alkuperäinen valmistaja on kuopattu jo aikoja sitten.

Tanskalainen kodinelektroniikan maahantuontiyritys Kjaerulff ilmoitti tiistaina ryhtyvänsä myymään Salora-televisioita ja digibokseja Suomessa, Baltiassa ja Itä-Euroopan maissa. Jo aiemmin yritys oli hankkinut oikeudet Salora-brandiin Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa.

- Tilanne oli sellainen, että meidän oli tehtävä valinta oman tuotemerkin saamiseksi. Salora kolahti hyvin tämän hetkiseen tarpeeseen, Kjaerulffin toimintaa Suomessa johtava Jari von Zweygbergk sanoo.

Saloran-tuotemerkin myyjä Suomessa oli Salora Finland Oy, jonka omistavat Turun TV-tehtaan viimeisiin omistajiin ennen konkurssia kuuluneet Jouni T. Laine ja Mika Palmgren .

Salora-tuotemerkin varsinainen omistaja on hollantilainen yksityishenkilö, joka osti brandin konkurssipesältä tammikuussa kaksi vuotta sitten.

Tuotteet tulevat Koreasta ja Puolasta

Kjaerulffin Suomen toimisto sijaitsee Kaarinassa. Yhtiö on jo tällä hetkellä digibokseissa markkinajohtaja Suomessa. Sen osuus myydyistä digibokseista on 35-40 prosenttia. Yritys tuo maahan Loewe-, Maximum- ja Digiality-merkkisiä digibokseja. Yrityksellä on lisäksi oikeudet myös vanhaan saksalaiseen Telefunken-tuotemerkkiin.

- Me olemme jo nyt Pohjois-Euroopan suurin digiboksien ja antenni- ja multimedialaitteiden toimittaja. Meiltä on puuttunut pääbrandi ja Salora paikkaa tätä aukkoa, von Zweygbergk kertoo.

Hänen mukaansa Salora tuli Kjaerulffille viime tipassa. Turun TV-tehtaalla ei ollut mainittavaa valmistusta enää viimeisinä vuosina ennen konkurssia ja tuotemerkki olisi pian unohtunut kuluttajien mielistä.

- Sanotaan nyt näin, että vuoden tai kahden päästä Saloran lanseeraaminen olisi ollut huomattavasti vaikeampaa, von Zweygbergk miettii.

Kjaerulffilla ei ole lainkaan omaa valmistusta. Sen sijaan se tuottaa ja tuotekehittelee itse osan tuotteistaan. Salora-merkkiset televisiot ja digiboksit tehdään näillä näkymin Kiinassa, Etelä-Koreassa ja mahdollisesti myös Puolassa.

- Salora sijoittuu malliston hintahaitarissa keskivälille, kun Loewe on korkeimman hintaluokan tuote. Avainsanoja ovat laatu, luotettavuus ja helppokäyttöisyys, von Zweygbergk sanoo.

Merkit seilanneet ympäri maailmaa

Turun TV-tehtaan tuotemerkeillä on värikäs historia. Salora on tuotemerkkinä yksi Suomen vanhimmista. Sen juuret ovat vuonna 1928 perustetussa salolaisessa Radioliike Nordell & Koskisessa, joka toi Salora-tunnusta kantaneen radion markkinoille vuonna 1937.

Huono-onnisen TV-tehtaan mukana tuotemerkit Salora- ja Finlux-tuotemerkit ovat välillä käyneet kaukana kotimaastaan.

Vuosituhannen vaihteessa niitä haalittiin takaisin Suomeen Neitsytsaarilta, johon hongkongilaiset entiset omistajat olivat ne rahdanneet.Finlux on tätä nykyä turkkilaisessa omistuksessa.

Euroopan suurin kodinelektroniikan valmistaja Vestel tekee Finluxista kärkimerkkiä kaikkialla Euroopassa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.