Tuotekehitys on yhä ruokatehtaiden heikko lenkki

TS/Jukka Uotila<br />- Aika tehdä yhdellä tuotteella rahaa on lopulta lyhyt. Putkessa pitäisi olla aina kasvamassa uutta, uutta tuotekehittelyä, jotta tulevaisuudessakin on myytävää, Olavi Kuusela kuvailee.
TS/Jukka Uotila
- Aika tehdä yhdellä tuotteella rahaa on lopulta lyhyt. Putkessa pitäisi olla aina kasvamassa uutta, uutta tuotekehittelyä, jotta tulevaisuudessakin on myytävää, Olavi Kuusela kuvailee.

Silja Nikkanen

Suomalaisessa elintarviketeollisuudessa on edelleen hyvin vähän todellisia tuotekehittelyn edelläkävijöitä, sanoo konsulttiyhtiö Eera Finlandin neuvonantaja ja elintarviketeollisuuden konkari Olavi Kuusela .

- Käytännössä Valio on ainoa suomalainen yritys, jolla on perinteitäkin elintarvikkeiden kehittelystä.

Kuuselan mukaan valtaosa alan teollisuudesta tyytyy optimoimaan nykyisen tuotannon, tarjoamaan laatua mahdollisimman kustannustehokkaasti.

- Uusia tuotteita tehdään lähinnä silloin, kun kilpailijaltakin tulee jotain uutta, Kuusela kuvailee.

Kuusela epäilee että useimmalta elintarvikeyritykseltä puuttuu todellinen tuotekehitysstrategia, jossa olisi lyöty kiinni tavoitteet moneksi vuodeksi.

Viennin varaan ei voi rakentaa

Elintarvikeala on parhaillaan suuressa myllerryksessä, jonka aiheuttavat etenkin kasvaneet hintapaineet. Bioenergia ja Aasian kulutuksen kasvu ovat pysyviä muutoksia, ja sen lisäksi ovat tulleet säistä ja sadoista johtuvat kustannuspaineet.

- Meidän teollisuutemme on nyt väkisinkin tienhaarassa, Kuusela sanoo.

Kuuselan mukaan suomalainen teollisuus ei voi enää kilpailla volyymeillä.

- Kaupan omat tuotteet ovat ihan hyviä, sellaisia keskivarmoja tuotteita. Mitään takeita ei ole kuitenkaan siitä, että suomalainen teollisuus pystyy tekemään ne jatkossakin.

Kuuselan mukaan vienti ei liioin pelasta bulkkituotteiden tekijää.

- Kyllä ulkomaille, esimerkiksi Venäjälle, voidaan etabloitua (esimerkiksi perustaa tytäryhtiöitä) ja viedä tietotaitoa, mutta elintarvikkeita ei kannata kotimaassa valmistaa viennin varaan.

Eettisyys todellinen valtti

Kuuselan mielestä suomalaisilla yrityksillä riittää tekemistä kotimarkkinoillakin.

- Mitä enemmän olen näitä asioita tutkinut, sitä varmemmaksi olen tullut, että suomalaisella ruoalla on kolme valttia: terveellisyys, helppokäyttöisyys ja eettisyys. Mikään menestyvä yritys ei voi ohittaa näitä arvoja.

Ruoan hinta ei voi olla enää niin ratkaiseva tekijä. Kun raaka-aineen hinnat ovat poikkeuksellisen korkealla, hinnannousut ovat väistämättä edessä. Kuuselan mielestä eettisyyteen kuuluu esimerkiksi jäljitettävyys.

- Tähän asti jäljitettävyydessä on tehty lähinnä se, mitä viranomaiset vaativat. Mutta se voisi antaa enemmänkin. Ruokaketjusta voidaan oikeasti selvittää, miten tuote kulkee ja mikä on koko ketjun vaikutus esimerkiksi ympäristöön.

Hän uskoo myös terveellisyyteen, jos se tarjotaan kuluttajalle niin, että tämä saa tehdä valinnat itse, syyllistämättä.

- Enkä tarkoita tällä terveysvaikutteisia tuotteita. Mitään funktionaalisten tuotteiden synnyttämöä Suomesta tuskin tulee.

Uudet EU-maat tekevät tuloaan

Kuuselan mukaan yritysten johto on isojen asioiden edessä.

- Vasta nyt alkaa vääntö siitä, mitä EU-jäsenyys elintarviketeollisuudessa todella merkitsee.

Uudet maat voivat pian huomata, että suomalaiset yritykset lähtevätkin tuotekehityksessä takamatkalta ja vielä samaan aikaan, kun kustannustaso nousee.

Uudet maat voivat pian alkaa panostaa tosissaan kehittämistyöhön.