Miehet panostavat nyt myös alusvaatteisiin

TS/Jari Paulamki<br />Miesten Sloggit iskevät kiilaa hajanaisiin alushousu- markkinoihin.
TS/Jari Paulamki
Miesten Sloggit iskevät kiilaa hajanaisiin alushousu- markkinoihin.

Norjalainen Roar Myklebust on aloittanut työnsä Triumphin Suomen toimitusjohtaja Petri Haikolan seuraajana. Haikola lähti viime keväänä vetämään konsernin Iso-Britannian yksikköä.

Myklebust on nyt myös Triumphin koko Skandinavian myynti- ja markkinointijohtaja. Samanlaisia yhdistelmäjohtajuuksia yrityksellä on muun muassa Etelä-Euroopassa.

Sekä Suomen bisneskulttuuri että alusvaatemarkkinat ovat Myklebustin mukaan hyvin samantyyppiset kuin Norjassa ja Ruotsissa.

- Erot ovat minimaalisia. Markkinoiden kannalta ainoastaan Tanska eroaa muista Pohjoismaista. Siellä trendejä seurataan tarkemmin ja erityisesti pienet liikkeet ovat merkittävä tekijä alusvaatemarkkinoilla. Toisin on Suomessa, jossa yrityksen jakelukanavana toimivat pääosin suuret marketit ja tavaratalot.

- Globaaleista trendi-ilmiöistä huolimatta kuluttajat haluavat yksilöllisyyttä. Tämä korostaa paikallisten organisaatioiden ja kuluttajien ymmärtämisen merkitystä, painottaa Turussa kuukausittain vieraileva Myklebust.

Triumph hallitsee kolmasosaa Suomessa naisten alusvaatemarkkinoista.

- Kilpailu etenkin kauppojen omien merkkien kanssa on hyvin haastavaa. Kasvun tukena ovat nyt miehet.

- Sloggi men -tuotteet ovat olleet Suomen markkinoilla jo yli 20 vuotta. Nyt Sloggi valmistaa myös uima-asuja. Miesten alusvaatemarkkinat ovat kaiken kaikkiaan kasvussa. Miehet ovat entistä muotitietoisempia ja panostavat yhä enemmän omaan pukeutumiseensa.

Myklebust ennustaa vauhdin jatkossa yhä kiihtyvän. Perinteisten kevät- ja kesä- mallistojen sijaan tulevaisuudessa vuodessa on jopa kuusi uutta mallistoa. Trendit kulkevat maasta maahan yhä nopeammin. Ennen Keski-Euroopan trendit saapuivat vuoden viiveellä Skandinaviaan, nyt tahti on huomattavasti nopeampi.

- Mikä on Ranskassa pinnalla tänään, on täällä huomenna. Kiihtyvä tahti tarkoittaa myös tuotannon ja jakelun nopeutumista, kertoo Myklebust.

Myös Triumphin visuaalinen ilme uudistuu. Käyttöön otetaan yrityksen uusi logo, jonka tarkoituksena on yhtenäistää tuotemerkki maailmanlaajuisesti.

TS/Jari Paulamki<br />Roar Myklebust käy usein Suomessa
TS/Jari Paulamki
Roar Myklebust käy usein Suomessa