Tokmanni tähyää jo Venäjän puolelle

TS/Jonny Holmén<br />Tokmannin uusi Tarjoustalo Piispanristillä oli kerännyt hyvissä ajoin ihmiset jonottamaan tarjousten houkuttelemina.
TS/Jonny Holmén
Tokmannin uusi Tarjoustalo Piispanristillä oli kerännyt hyvissä ajoin ihmiset jonottamaan tarjousten houkuttelemina.

Hanne Yli-Parkas

Piispanristille kohonnut, yli 5 000 neliön Tarjoustalo avattiin viimein torstaina parin vuoden odotuksen jälkeen. Uteliaita oli saapunut tarjousten perässä hyvissä ajoin aamupäivästä asti, ja jono ehti venyä satoihin metreihin ennen ovien avautumista.

Myymälän avannut, Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Kyösti Kakkonen oli syystä tyytyväinen. Laakereilla lepäämään hän ei kuitenkaan suostu.

- Tämä on nyt 119. yksikkö, mutta meidän optimaalinen tasomme Suomessa on 150-160 myymälää. Tähän mennessä painopiste on ollut suuryksiköissä, ja arviolta vuonna 2009 olemme saaneet maan täyteen osaltamme. Seuraavaksi tähyilemme Venäjälle. Meillä on jo nyt hyviä kokemuksia venäläisasiakkaista itärajan tuntuman liikkeissä, Kakkonen selvittää suunnitelmia.

Venäjän valtaus aloitetaan pilottiprojektilla Pietarin lähettyvillä. Entä kun Suomi on täytetty Tokmanni-ketjun kaupoilla ja loputkin parikymmentä liikettä perustettu?

- Sittenhän se haaste vasta alkaa, Kakkonen nauraa.

  Tarjoustaloja on jo Turun seudulla kolme, Piispanristin lisäksi Länsikeskuksessa ja Maskussa. Uusin myymälä työllistää 30 henkilöä. Kaikkiaan konsernin palveluksessa on 2 400 työntekijää.

Seuraavan kerran Suomea täydennetään parin viikon sisällä, kun uudet Tarjoustalot avataan Raahessa ja Lappeenrannassa. Kakkosen mukaan konsernin suunnitelmissa on tälle vuodelle seitsemäntoista toimenpidettä, joista kahdeksan on uusille paikkakunnille laajentamista, loput olemassa olevien liikkeiden remontointia tai muuttamista isompiin tiloihin.

Tällä hetkellä Tokmanni -konsernilla on viisi eri brändiä; Vapaa Valinta, Säästötalo Robinhood, Tokmanni, Tarjoustalo ja Maxi-Makasiini. Ainakin toistaiseksi kaikki brändit aiotaan myös pitää käytössä. Kaksi on jo lopetettu aikaisemmin.

- Tämä on tämän hetken ratkaisu, ensi vuonna arvioidaan tilannetta uudelleen. Toiminta vaatii jatkuvaa kehittämistä, ja konsepteja hiotaan koko ajan. Nyt on panostettu erityisesti Tarjoustalo-yksiköihin, vuosina 2009-2010 on Vapaa Valinta -brändin vuoro, Kakkonen kommentoi.

Tarjoustalo ei jää Piispanristille yksin, sillä samalle alueelle on tulossa noin 2 000 neliön kaupan yksikkö. Kohteen on määrä valmistua tämän vuoden toukokuussa. Vuokralaisiksi liikekiinteistöön on suunniteltu muun muassa Sportiaa ja kaarinalainen Happy-Pet -lemmikkieläintarvikeliikettä. Kakkonen toivottaa kilpailijat tervetulleiksi.

- Meille riittää käyttötavaran myynti, Kesko voi sitten myydä vieressä ruoat, toimitusjohtaja tiivistää naureskellen.

- Asiakkaillamme on tietty ennakkokäsitys tuotteesta nimeltä Tarjoustalo. Olemme aidosti edullinen ja pystymme myymään käyttötuotteita markkinahintoja edullisemmin. Kuluttajat tietävät tämän. Jos edullisuus ja laadukkuus eivät olisi kestävällä pohjalla, eivät ihmiset juoksisi illuusion perässä, Kakkonen aprikoi.

Myös avajaisissa mukana ollut Kaarinan valtuuston varapuheenjohtaja Ilkka Laaksonen (sd) toivottaa lisää liikkeitä Piispanristille. Alunperin kaavoitetut asuinrakennukset on vaihdettu liiketiloiksi, jotta kauppapaikka säilyttäisi vetovoimansa.