Manpowerin väki
marssi ulos Loimaalla

TS/Eeva Suojanen<br />Manpowerin puhelinpalvelukeskuksen työntekijät Loimaalla marssivat ulos, koska kokevat tulleensa nenästävedetyiksi. Ovella Johanna Eloranta-Tirri (oik), Tuula Aaltonen, Marika Kivinen ja Birgitta Eskola.
TS/Eeva Suojanen
Manpowerin puhelinpalvelukeskuksen työntekijät Loimaalla marssivat ulos, koska kokevat tulleensa nenästävedetyiksi. Ovella Johanna Eloranta-Tirri (oik), Tuula Aaltonen, Marika Kivinen ja Birgitta Eskola.

HEIKKI ALA-NISSILÄ

Telia Soneralta Manpower Business Solutions Oy:lle ulkoistetut toimihenkilöt marssivat torstaina aamupäivällä ulos työpaikaltaan Loimaalla. Ulosmarssiin osallistuivat kaikki puhelinpalvelukeskuksen 51 toimihenkilöä. Maanantaiaamuun kestävällä työnseisauksella osoitetaan mieltä käynnissä olevia yt-neuvotteluita kohtaan.

Toimihenkilöt epäilevät, että Manpower on siirtämässä loimaalaisten työtä Jyväskylän yksikköönsä, vaikka yt-neuvottelut Loimaalla ovat vielä kesken.

Loimaalla hoidetaan valtakunnallisesti Tele Finlandin matkapuhelinten asiakaspalvelu, laskutus- ja sähköpostiasiakaspalvelu, tekninen tuki ja viranomaistuki. Lakko vaikuttaa Tele Finlandin asiakkaiden palveluun näiltä osin.

- Teimme päätöksen ulosmarssista yhdessä Toimihenkilöunionin kanssa. Työnantaja on yt-neuvottelujen aikana toiminut selkämme takana. Se on palkannut uutta väkeä Jyväskylän call centeriinsä ja antanut sille tunnukset Tele Finlandin asiakaspalvelun hoitamiseen.

Meille on yt-neuvotteluissa korostettu, että toimintojen säilyttämistä Loimaalla voidaan vielä harkita, Loimaan puhelinpalvelukeskuksen pääluottamusmies Pia Karjalainen sanoo.

Loimaalla on hoidettu Tele Finlandin asiakaspalveluun tulevista puheluista 70 prosenttia. Loppuihin on vastattu Vaasassa toimivassa Smart Contact Oy:ssä. Puheluja on ruuhkahuippuina ohjattu myös Manpowerin Jyväskylässä olevaan palvelukeskukseen.

- Emme ole pyrkineet viemään Loimaan toimintoja Jyväskylään. Kyse on ainoastaan ylivuotojen eli ruuhkahuippujen puheluitten ohjaamisesta sinne. Mitään sellaista, mitä Loimaalla pystytään tekemään, emme ole siirtäneet, Manpowerin henkilöstöpäällikkö Sanna Sarpila sanoo.

Loimaalle tulevat puhelut pyritään myös työnseisauksen aikana ohjaamaan Jyväskylään. Sarpilan mukaan Jyväskylän palvelukeskuksen kapasiteetti ei kuitenkaan riitä siihen, että kaikkia asiakkaita voitaisiin palvella ennen maanantaita.

Ulosmarssilla on toimihenkilöunionin tuki. Asiamies Arvi Herttua sanoo, että liitto on tarvittaessa valmis ulottamaan työtaistelutoimet myös loimaalaisten entiseen työnantajaan Telia Soneraan.

Telia Sonera ulkoisti Loimaan matkapuhelinasioihin erikoistuneen palvelupisteensä Manpowerille maaliskuun alussa. Manpower käynnisti heti yt-neuvottelut toimintojen siirtämiseksi Jyväskylään. Yt-neuvottelut jatkuvat ensi keskiviikkona ja ne päättyvät 5. huhtikuuta.