Finnsementti korvaa kivihiiltä kierrätyspolttoaineilla

Jukka Vehmanen

Paraisilla toimiva Finnsementti ottaa käyttöön Lassila & Tikanojan Turussa tuottaman kierrätyspolttoaineen. Sillä korvataan fossiilisia polttoaineita, mikä vähentää päästöjä ilmaan.

Muun muassa paperista, pahvista ja muovista valmistetun kierrätyspolttoaineen koekäyttö on jo aloitettu ja tulokset ovat Finnsementin laatu- ja prosessikehityspäällikön Ursula Käänteen mukaan lupaavia.

Finnsementin kehitysjohtajan Jorma Virtasen mukaan biopolttoaineita ei lasketa päästökaupan piiriin, minkä vuoksi biopolttoaineet voivat vähentää myös päästökauppakustannuksia.

- Emme ole ainakaan vielä joutuneet ostamaan muutenkaan päästöoikeuksia. Tarkoituksemme on kuitenkin lisätä tuotantoamme, ja vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttö helpottaa sitä, kertoo Virtanen, jonka mukaan sementtiä kysytään nyt enemmän kuin sitä ehditään valmistaa.

Finnsementti on hiilidioksidipäästöillä mitattuna Lounais-Suomen toiseksi suurin ilman saastuttaja Fortumin jälkeen. Virtanen arvioi, että bio- ja kierrätyspolttoaineiden käytöllä yhtiön polttoaineista syntyviä päästöjä voidaan vähentää 10-12 prosenttia.

Finnsementin päästöistä kuitenkin vain 40 prosenttia on polttoaineperäisiä.

Hiilidioksidipäästöistä 60 prosenttia irtoaa poltettavasta kalkkikivestä. Niiden päästöjen suitsemiseen ei Paraisilla ole vielä löydetty keinoja.

Päämääränä 40 prosenttia

- Aluksi kierrätyspolttoaineen osuus tulee meillä olemaan 10 prosenttia ja siitä edetään myöhemmin 20 prosenttiin, Ursula Kääntee kertoo.

Kymmenen prosentin osuus tarkoittaa käytännössä noin 12 000 -13 000 tonnia kierrätyspolttoainetta vuodessa.

Käänteen mukaan Finnsementti käyttää jo nyt biopolttoaineena paperiteollisuuden hylkyaineita ja liha-luujauhoa. Niiden osuus yhtiön käyttämästä polttoaineesta on 10 prosenttia.

- Tavoitteenamme on, että bio- ja kierrätyspolttoaineiden osuus on vuoteen 2012 mennessä 40 prosenttia, kun mukaan lasketaan myös Lappeenrannan laitoksemme, Kääntee sanoo.

Käänteen mukaan kierrätyspolttoaineen käyttöön siirtyminen on vaatinut noin kahden miljoonan euron investoinnit.

Virtanen ei osaa vielä arvioida, kuinka paljon halvemmaksi tai kalliimmaksi bio- ja kierrätyspolttoaineiden käyttö tulee verrattuna kivihiileen.

- Vielä on paha sanoa, mihin vaihtoehtoisten polttoaineiden hinta vakiintuu, varsinkin kun kaikki pyrkivät niitä nyt hankkimaan. Helpostihan siinä käy niin, että hinta nousee, kun tuottajat ottavat huomioon vaihtoehtoisten polttoaineiden päästökaupassa säästöjä tuovat vaikutukset, Virtanen pohtii.