Timo Parvela rationalisoi kirjan jakeluketjun

TS/Mauri Ratilainen<br />Timo Parvelan mukaan kirja tukee tuotteena hyvin koulun kasvatuksellista tehtävää, paremmin kuin vaikkapa wc-paperi tai pikkuleivät, joita usein tarjotaan oppilaiden myytäväksi.
TS/Mauri Ratilainen
Timo Parvelan mukaan kirja tukee tuotteena hyvin koulun kasvatuksellista tehtävää, paremmin kuin vaikkapa wc-paperi tai pikkuleivät, joita usein tarjotaan oppilaiden myytäväksi.

Finlandia Juniorilla viime vuonna palkittu Timo Parvela julkaisee uusimman kirjansa, voittajateoksen tavoin kuvittaja Virpi Talvitien kanssa syntyneen Maukan ja Väykän ilman välikäsiä. Lastenkirjoista sekä tv-käsikirjoituksista kuten Ansa ja Oiva ja Taivaan tulet tunnettu Parvela kypsyi ratkaisuun pitkään harkittuaan.

Kannustimena toimi parempi palkka tehdystä työstä.

- Kirjailijoiden kustannussopimukset vaihtelevat, mutta tuottohaarukka lienee jossain 2-4 euroa per kirja. Varsinkin lastenkirjailijoiden palkkiot ovat lähempänä kahta euroa ja kuvakirjojen tekijöillä puolet siitä, koska palkkio jaetaan.

- Pyrimme nostamaan kirjailijan osuuden noin kolmanneksen korkeammaksi kuin perinteisissä sopimuksissa. Kasvu vastaa palkan pakollisia sivukuluja eli työttömyys- ja eläkemaksuja, joita kirjailijapalkkioihin ei muuten sisällytetä.

Myös päätösvalta kustanteen yksityiskohdista houkutteli.

- Painoksen koon, markkinoinnin ja paperilaadun on perinteisesti määrännyt kustantaja. Tässä kirjassa halusin vaikuttaa jokaiseen osa-alueeseen, mikä tietysti teettää enemmän työtä.

Tietotekniikka avuksi

Internet vauhdittaa Maukkaa ja Väykkää maailmalle. Kirjaa markkinoidaan Parvelan www.itupiikki.fi -sivuston kautta.

Helmi-maaliskuussa kirjasta tiedotettiin 20 000 koululle ja opettajalle. Teosta voi myydä kohtuullisin ehdoin esimerkiksi luokan retkikassan kartuttamiseksi. Tuotteena kirja tukee huomattavasti paremmin koulun kasvatustehtävää kuin vaikka wc-paperi tai pikkuleivät, joita usein tarjotaan oppilaiden myytäväksi.

Kovassa kilpailussa Parvela uskoo pärjäävänsä laadulla.

- Tarjoamme tasokkaita, rakkaudella tehtyjä kirjoja. Tuoreita väyliä pitkin kirjat saattavat löytää uusia lukijoita, Parvela uskoo.

Yritysriskiä ovat jakamassa Parvelan kanssa kuvittaja Virpi Talvitie ja yhtiökumppani Mikko Ylöstalo .

- Minä ja Virpi vastaamme lähinnä taiteellisesta osuudesta ja Mikko markkinoinnista. Työpanostaan ei uskalla kukaan laskea, kun kaikki on pitänyt opetella alusta saakka. Toisaalta uusia ideoita kumpuaa koko ajan. Amatööriydestä on se hyöty, ettemme ole juuttuneet vakiokuvioihin, vaan olemme voineet keksiä uusia ratkaisuja.

Toiminnan laajentaminen kustannustehokkaaksi virtuaalikustantamoksi saattaa toteutua, mikäli Maukka ja Väykkä löytää lukijansa.

- Jos kirjaa menee kohtuullisesti, palkkaamme mahdollisesti kustannustoimittajan ja laajennamme toimintaa asteittain. Pyrimme kuitenkin välttämään esimerkiksi toimitilojen vuokraamista ja muita kiinteitä kuluja - tämähän on ala, jossa voi toimia vallan mainiosti verkossa.

Markkinat auki

Suomessa luetaan ja ostetaan väkilukuun nähden valtavasti lasten- ja nuortenkirjallisuutta. Sen myynti ohitti aikuisten kaunokirjallisuuden vuonna 2001 ja esimerkiksi toissa vuonna Suomen Kustannusyhdistys ry tilastoi ostetun yli 8 miljoonaa lasten- ja nuortenkirjaa. Samana vuonna kaunokirjallisuutta myytiin hieman alle 5 miljoonaa kappaletta.

Kustantajille ja kirjakauppiaille sektori onkin muodostunut merkittäväksi tuloksentuojaksi. Koska julkaisuja on paljon, menekki kuitenkin hajautuu laajalle, jolloin teostensa myynnillä elää vain harva lastenkirjailija.

- Sama koskee tietysti koko kirjailijakuntaa, Parvela huomauttaa.

Timo Parvelan ja Virpi Talvitien edellistä menestysteosta Keinulauta on myyty jo noin 15 000 kappaletta, mikä on huomattava saavutus lastenkirjalle. Vastaisuudessa kustantajien lienee syytä katsoa peiliin ja miettiä keinoja, millä kirjailijat saadaan pidettyä tyytyväisinä.

- Kustannusala on väistämättä jonkinlaisen muutoksen edessä. Pienimuotoinen kustannustoiminta on aiempaa edullisempaa ja teknisesti helpompaa. Uudet kanavat kuten äänikirjat ovat tulevaisuudessa yhä merkittävämpiä kirjallisuuden levittämismuotoja, Parvela povaa kahdenkymmenen kirjailijavuoden kokemuksella.

TS/Mauri Ratilainen<br />- Kustannusala on väistämättä muutoksen edessä, kun pienimuotoinen kustannustoiminta on aiempaa edullisempaa ja halvempaa,toteaa Timo Parvela.
TS/Mauri Ratilainen
- Kustannusala on väistämättä muutoksen edessä, kun pienimuotoinen kustannustoiminta on aiempaa edullisempaa ja halvempaa,toteaa Timo Parvela.