Markkinoinnin mutkat hidastavat vauhtia

TS/Marika Tamminen<br />Markkinointialan yksityisyrittäjä Paula Keltaniemi etsii ja yhdistää toteutustapoja markkinoinnin järjestämisessä.
TS/Marika Tamminen
Markkinointialan yksityisyrittäjä Paula Keltaniemi etsii ja yhdistää toteutustapoja markkinoinnin järjestämisessä.

Pk-yrityksen kasvun esteenä on usein markkinoinnin ja myynnin puutteellisuus. Sudenkuoppina voivat olla yrityksen voimavarat, ajan ja rahan puute, kiire sekä epätietoisuus tarjolla olevista vaihtoehdoista.

Ongelmana on, että markkinoinnin toimenpiteet poikkeavat myynnin tavoitteista. Tämä saattaa unohtua pk-yrityksessä, jossa markkinointiponnistelut voivat tuntua vierailta.

Paula Keltaniemellä liikeidea lähti käytännön työelämästä. Hän on aikaisemmin työskennellyt myynti-, markkinointi- ja esimiestehtävissä median palveluksessa.

Tuntuma yritysten markkinointiin liittyvistä ongelmista ja odotuksista on kertynyt lähes parinkymmenen vuoden ajalta.

- Aktiivista miettimisaikaa oman yrityksen perustaminen vaati pari vuotta.

Maksaa liikaa ajassa ja rahassa

Markkinoinnin esteenä on ajanpuute erityisesti yrityksissä, joissa vastuu markkinoinnista ja myynnistä ovat yrittäjien tai omistajan vetovastuulla.

- Asiakaspalaute jätetään käsittelemättä. Asiakkuuden hallintajärjestelmä on turha, jos sitä ei käytetä. Yrityksessä markkinointivastuu ei myöskään ole yhdellä henkilöllä, vaan jokainen henkilö osallistuu markkinointiin omalla tasollaan.

Lisäksi johtohenkilöillä ei ole välttämättä riittävästi tietoa markkinointiin kuluvasta laadullisesta ja rahallisesta määrästä. Markkinointi jää vähälle huomiolle yritystoiminnan keskellä.

- Harvoin pk-yrityksessä on palkattuna erillistä markkinointipäällikköä. Markkinointiin ei jakseta tai viitsitä käyttää aikaa.

Myös suunnitelmat saattavat puuttua, ja sidosryhmät unohtuvat yrittämisen tuoksinassa.

- Kukaan ei mieti etukäteen, mikä on paras tapa saada juuri meidän asiamme esille.

Usein markkinointi- ja mediapalvelut koetaan yrityksessä liian kalliiksi. Koneisiin, laitteisiin ja henkilökuntaan on helpompi investoida kuin markkinointiin, jonka tulokset saattavat näkyä viiveellä.

Toisaalta kumppania voidaan hakea liian kaukaa. Yhteistyötahoa saatetaan etsiä pääkaupunkiseudulta, vaikka Turussakin on osaajia ja ammattilaisia.

- Suuren ja kaukaisen kumppanin hakeminen tulee myös kalliiksi. Sopivin graafinen suunnittelija voi löytyä omasta kiinteistöstä. Naapureihin pitää luottaa.

Markkinointipalveluja ostettaessa yrityksessä keskitytään neuvottelemaan hinnasta ja volyymista. Sanoman sisältö ja syvällisyys jäävät taustalle. Toisaalta markkinointi voi tapahtua kuten ennenkin tai kuten kilpailija sen toteuttaa.

- Edelläkävijä menestyy aina paremmin kuin perässä hiihtäjä, hän muistuttaa.

Yrittäjä osaa kaiken itse

Yrittäjällä voi olla myös liiallinen luottamus omaan osaamiseensa ja voimavaroihinsa markkinoinnin saralla. Yrittäjä saattaa olla hyvinkin tyytyväinen lopputulokseen, joka ei välttämättä tue yrityksen perusolemusta.

- Markkinointia ei pidä kuitenkaan ulkoistaa, vaan se kuuluu oleellisesti yrityksen strategiseen suunnitteluun. Johonkin täytyy tosin vetää raja, mikä kuuluu ammattilaiselle.

Keltaniemi painottaa, että parhaat ideat tulevat yleensä yrittäjältä itseltään. Valtaosa ideoista jää toteutumatta, sillä käytännön järjestelyt vievät liikaa aikaa ja vaativat perehtymistä.

- Idea ei maksa mitään. Yrittäjä ei kuitenkaan pysty käymään läpi koko tehtäväkenttää.

Keltaniemi tietää, että on runsaasti yrityksiä, joissa tehdään hyvää työtä, mutta osaamista ei osata tuoda esille.

- Yrityksen tavoite on tärkeä.

Jaana Kujanen