Harkka hinaa heti mutta hätäilemättä

TS/Ulla Kudjoi<br />Hylätty ajoneuvo oli jätetty tienvarsipusikkoon Paraisten jätevedenpuhdistamon läheisyyteen.
TS/Ulla Kudjoi
Hylätty ajoneuvo oli jätetty tienvarsipusikkoon Paraisten jätevedenpuhdistamon läheisyyteen.

Hinausauto tulee onnettomuuspaikalle heti hälytyksen saatuaan kaikkina vuorokaudenaikoina, joskus ambulanssien kanssa samaan aikaan. Ellei heti tarvita kolariautojen siirtämistä, hinausauton kuljettaja auttaa pelastushenkilökuntaa vaikka liikenteen ohjauksessa.

Kiireisimmän vaiheen mentyä ohi töitä tehdään rauhallisemmin mutta keskeytymättä, kunnes kolarijäljet on siivottu kokonaan pois. Hätäilemällä sitä ei jaksaisi eikä se edes onnistuisi. Varsinkin rekkaonnettomuuksissa kolaripaikalla voi mennä tuntikausia. Paikalta on kuljetettava pois rikkoontuneen kaluston lisäksi myös lasti, jota voi olla kymmeniä tuhansia kiloja. Esimerkiksi 40 000 kilon lenkkimakkaralastin kerääminen ojan pohjalta ja kuljettaminen kaatopaikalle on kova urakka. Yöllinen hälytys saattaa jatkua pitkälle seuraavaan päivään.

Hinausyrittäjän arkeen tuo lisämausteen se, että rattijuoppojen ja huumehörhöjen autojen hinauslaskun maksajaa ei todennäköisesti löydy koskaan. Usein autot eivät ole edes rekisterissä tai ne ovat edellisen omistajan nimissä.

Vakuutusyhtiöt eivät korvaa rattijuopon auton hinausta, mutta rattijuoppo voi uhata syytteellä, kun romuauton mukana on siirretty autossa ollutta omaisuutta.

Pientä ja suurta hinauskalustoa

Oy Harkka-Yhtiöt Ab toimii kahdessa ajanmukaisessa hallissa Kuninkojalla Pajakadulla ohikulkutien vieressä. Esa Harkan lisäksi toiminnassa ovat mukana veli Tomi Harkka sekä viisi hinausauton kuljettajaa ja neljä hallityöntekijää. Esa ja Tomi päivystävät vuorotellen kahden viikon jaksoissa. Päivystäjä vastaa hälytyspuhelimeen 24 tuntia vuorokaudessa ja ohjaa tarvittavan hinauskaluston paikalle. Myös osa hallihenkilökunnasta lähtee tarvittaessa hälytyksiin.

Yrityksen toiminta-alue ulottuu Uudestakaupungista saariston kautta Saloon. Loimaan suunnalla on käyty Alastarolla saakka.

Yrityksellä on seitsemän ajanmukaista hyvin varustettua hinausautoa. Järein niistä on raskaan kaluston hinausauto, joka vetää kahdella vinssillä yhteensä 50 000 kiloa, siis esimerkiksi rekka-auton ojasta, ei kuitenkaan täyden lastin kanssa.

Henkilöautoja varten on kuusi hinausautoa, joista yhden lavalle mahtuu kolme henkilöautoa, ja kolmen lavalle kaksi henkilöautoa kerrallaan - näistä yksi on tavanomaista kapeampi niin, että se mahtuu ahtaisiin pihoihin tai vaikka saariston kapeille teille.

Näiden lisäksi yhtiöllä on vielä kevyt ja edullinen yhden auton "perushinausauto" sekä maastohinausauto, jolla pääsee vaikka mataliin parkkihalleihin tai maastossa ojien yli. Kahdeksas auto on yhtiön hoidossa oleva Autoliiton päivystysauto.

Kunniaa ympäristötekokilpailussa

Yrittäjä Esa Harkka kertoo, että 80 prosenttia yrityksen kaikista töistä on perinteisiä hinauksia. Auto hyytyy maantielle ja hinausauto hinaa sen korjaamolle. Autot ovat vuosien varrella parantuneet eivätkä yleensä jätä tielle perinteisistä syistä, mitä nyt joskus esimerkiksi elinkaarensa loppupuolella olevan auton kytkin sattuu hajoamaan. Uusien autojen hyydyttäjänä on niiden elektroniikka. Vikaa on vaikea löytää ilman merkkikorjaamojen tietokoneita.

Loput 20 prosenttia yrityksen töistä muodostuvat mm. kolaripäivystyksestä, tienvarsien siivoamisesta romuautoista ja romuautojen vastaanotosta, autojen käynnistyspalvelusta ja oksennussiivouksista sekä yhteistoiminnasta Autoliiton, onnettomuustutkintalautakunnan, poliisin ja palokunnan kanssa.

Harkka-Yhtiöiden toiminta ympäristön hyväksi on huomattu myös Varsinais-Suomen Agendatoimistossa. Yhtiö sai viime vuonna kunniamaininnan ympäristötekokilpailussa.

Siirtopäätöksen tekee aina kunta

Harkka-Yhtiöt on yksi valtuutetuista romuajoneuvojen vastaanottopisteistä. Syyskuusta 2004 alkaen ajoneuvon viimeisellä haltijalla on ollut oikeus luovuttaa autonsa velotuksetta Suomen Autokierrätyksen valtuuttamiin vastaanottopisteisiin.

Esa ei kuitenkaan tyydy odottamaan, että romuautoja tuodaan liikkeeseen. Hän hakee katukuvaa rumentavia hylättyjä autoja myös tienvarsipuskista. Mutta älä säikähdä. Ihan yllättäen hän ei hinaa autoasi pois, vaikka se oli kuinka kamalassa kunnossa tahansa. Toiminta on erittäin tarkasti säädeltyä ja siirtopäätöksen tekee aina kunta.

Yhteistyökumppaneina on useita kuntia, joista yksi on Paraisten kaupunki. Rakennusmestari Stefan Friman Paraisilta kertoo, että hän laittaa tien tai kadun puhtaanapitoa haittaavan auton tuulilasiin siirtomääräyksen, joka on siinä vähintään viikon. Ellei omistaja vie autoaan pois, hyväkuntoiset autot siirretään suljetulle pihalle, jossa niitä säilytetään kolme kuukautta. Romuajoneuvoista Friman ilmoittaa Harkalle, joka hakee ne pois.

Esa ottaa romuajoneuvosta aina kuvan sekä ulkoa että sisältä. Näin ei tule jälkikäteen puheita siitä, missä paikassa ja missä kunnossa auto oli ennen siirtoa.

Laturien kunnostus lepuuttaa hermoja

Kun romuauto tuodaan tai haetaan romutettavaksi, siitä otetaan ensimmäiseksi pois akku. Myös lasit poistetaan heti alussa, jotta lasinsirpaleet eivät leviä ympäriinsä. Talteen otetaan myös bensiini, öljyt ja jäähdytysnesteet, samoin renkaat, vanteet ja moottorit.

Autojen laturit ovat Esan erikoisharrastus. Hän puhdistaa ne lasikuulapuhaltimella kiiltäviksi ja kunnostaa ne tätä varten tekemässään työkopissa jälleenmyyntikuntoon. Lasikuulapuhdistuksella korvatut liuotinaineet olivat yksi syy ympäristötekokilpailun kunniamainintaan. Esalle laturien kunnostus on kuitenkin ensi sijassa tapa lepuuttaa hermoja.

Kun sopiva määrä romuautoja on riisuttu, Stena metallin paaliauto tulee paikalle ja rutistaa ne kasaan ja vie Porin Tahkoluotoon Stena metallin murskauslaitokselle. Rauta ja kupari päätyvät Raaheen sekä alumiini Englantiin uusiometallin raaka-aineiksi. Osa hyötyosista menee Nigeriaan.

Turvatyynyräjäytyksiä ja siivousta

Ennen lopullista rutistusta romuautoilla voi harjoitella monella tavalla. Palomiehet harjoittelevat pelastamista, mm. kiinni juuttuneiden matkustajien irrottamista. Poliisit harjoittelevat onnettomuuden jälkien tutkimista ja onnettomuustutkintalautakunnan jäsenet selvittävät onnettomuuden syytä.

Esimerkiksi turvatyynyjen käyttäytymistä onnettomuustilanteissa on vaikea havainnollistaa muuten kuin romuautoilla. Turvatyynyjä räjäytetään koulutusmielessä. Räjäytykset videoidaan, jotta nekin voisivat oppia, jotka eivät pääse paikalle. Myös romuautojen turvavöiden räjähdyspanosten käyttäytymistä tutkitaan. Pelastushenkilökunta saa onnettomuustilanteisiin oman turvallisuutensa kannalta hyödyllistä tietoa.

Harkka-Yhtiöiden hoidossa on tiepalvelun päivystysauto, jota vapaaehtoiset tiepalvelumiehet ajavat. Auto on lähes aina liikkeellä. Jos Autoliiton päivystyspuhelimeen soittaneen matkalaisen autoa ei saada ajokuntoon tien päällä, hinausauto kutsutaan paikalle. Päivystysauton lisäksi myös kahdessa hinausautossa on Autoliiton tunnukset.

Oman tuoksuvan lisänsä Esan töihin tuovat taksien ja linja-autojen oksennussiivoukset. Jostain ihmeen syystä ne ajoittuvat useimmiten aamuyön tunteihin. Rätin kanssa työtä ei tarvitse tehdä, vaan Esalla on siihenkin erikoislaite.

Pian 40 vuotta täyttävä Esa on peruskoulutukseltaan ylioppilas ja ammattikoulutukseltaan auto- ja kuljetusteknikko. Tärkein asia elämässä hänelle on perhe ja nelivuotias poika. Harrastuksiin, sikäli kuin yöpäivystyksiltä, oksennusten siivouksilta ja läheisten kanssa ololta jää aikaa, kuuluvat moottoripyörä, museoauto ja omakotitalo.

Sakari Hihnala

TS/Ulla Kudjoi<br />Romuajoneuvo nousee vinssin avulla hinausauton lavalle. Kaksi Harkan hinausautoista on varustettu Autoliiton tunnuksin.
TS/Ulla Kudjoi
Romuajoneuvo nousee vinssin avulla hinausauton lavalle. Kaksi Harkan hinausautoista on varustettu Autoliiton tunnuksin.
TS/Ulla Kudjoi<br />Hallissa romuauton riisuminen alkaa akun poistolla.
TS/Ulla Kudjoi
Hallissa romuauton riisuminen alkaa akun poistolla.
TS/Ulla Kudjoi<br />Kun riisuttuja romuautoja on kertynyt riittävä määrä, paaliauto hakee ne Porin Tahkoluotoon Stena metallin murskauslaitokselle.
TS/Ulla Kudjoi
Kun riisuttuja romuautoja on kertynyt riittävä määrä, paaliauto hakee ne Porin Tahkoluotoon Stena metallin murskauslaitokselle.
TS/Ulla Kudjoi<br />Laturien kunnostusta varten Esa on rakentanut erillisen työnurkkauksen.
TS/Ulla Kudjoi
Laturien kunnostusta varten Esa on rakentanut erillisen työnurkkauksen.