Talousliite

Kehystäminen on millintarkkaa

TS/Marika Tamminen<br />Kehykset tulevat Suomesta tai Espanjasta, jonkin verran Italiasta.
TS/Marika Tamminen
Kehykset tulevat Suomesta tai Espanjasta, jonkin verran Italiasta.

Kurki leikkaa puu- ja metallilistoja ja kokoaa kehyksiä uusituilla koneillaan puoli vuotta sitten käyttöön otetussa suuressa, siistissä ja säntillisessä verstaassaan Tiilentekijänkadulla Turun Martissa. Noin sadan neliön suuruiset kehystystilat sijaitsevat kellarissa ja ovat Turun suurimpia. Myymälä on samassa talossa katutasossa.

35-vuotias Sami Kurki kuuluu siihen suureen ihmisryhmään, joka huomasi kolmekymppisenä, että asioita voisi tehdä toisinkin. Tai vieläkin rajummin. Hän huomasi, että hän voisi tehdä kokonaan toisia asioita. Sami lopetti kemian alan työpaikassaan ja lähti opiskelemaan taidekehystäjäksi Lahden käsi- ja taideteollisuusoppilaitokseen. Euroopan ainoaan oppilaitokseen, jossa koulutetaan taidekehystäjä-artesaaneja.

Opintoihin kuului konservointia, kultausta, värioppia, grafiikkaa, taidehistoriaa, kulttuurihistoriaa ja kehystysoppia. Koko opiskeluajan Sami suunnitteli oman kehystämön perustamista Turkuun. Kun hän janosi käytännön kokemusta, hän työskenteli kaikki työharjoittelujaksot kehystysalan liikkeissä Suomessa ja jopa Espanjassa sekä Turun Maakuntamuseossa. Haave toteutui, kun Sami avasi liikkeensä KehysKurjen huhtikuussa 2003.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Työharjoittelun Espanjassa selittää se, että pitkä kulttuurihistoria takaa mm. Espanjalle, Italialle ja Englannille etulyöntiaseman kehystyslistojen suunnittelussa ja valmistuksessa. Sami varmistaa omalta osaltaan, että uudet kehystystrendit tulevat nopeasti Suomeenkin. Suomalaisten kehystysmaku on kuitenkin jonkin verran hillitympää kuin muualla. Kehys ei saa kiiltää liikaa ja selkeät profiilit myyvät parhaiten.

Teknisesti vaativimpia kehystyksiä tehdään kuitenkin Yhdysvalloissa. Sami juuttuu silloin tällöin katsomaan televisiossa amerikkalaisia sarjoja, joissa rikkaiden ihmisten seinillä vilahtelee näyttäviä kehystyksiä. Ammatti seuraa Samia myös taidenäyttelyihin. Muut katsovat tauluja, Sami kehyksiä.

Kehykset ovat osa sisustusta

Asiakkaat yllättävät Samin silloin tällöin. Ulkonäkö pettää joskus. Sisään voi tulla hienoon minkkiturkkiin pukeutunut henkilö, jolle 20 euron peruskehys on liian kallis. Toisaalta vanhemmiltaan perinnöksi muutaman vanhan taulun saanut henkilö voi tietää hyvinkin tarkasti ja oikein, miten hän haluaa perintötaulujaan ehostettavan.

Sami käyttää runsaasti aikaa kehystyksen suunnitteluun. Lopputulos ratkaistaan yhdessä asiakkaan kanssa. Hän muistuttaa, että kehykset ovat osa kodin sisustusta. Silti useimmiten vanhaan maalaukseen sopivat parhaiten oman aikakauden tyyliset kehykset ja moderniin teokseen nykyaikaisempi lista. Grafiikka kehystetään yleensä pelkistetyn tyylikkäästi niin, ettei kehys vie huomiota.

Eniten asiakkaina on uuden kodin ensisisustajia ja vanhan asunnon kunnostajia. Sami valitsi liikkeensä sijainnin nimenomaan tämän asiakasryhmän perusteella. Aurajoen itärannalle rakennetaan runsaasti uusia asuntoja ja lisää tulee mm. Hirvensaloon. Muille asiakasryhmille liikkeen sijainnilla ei ole suurta merkitystä eikä liikkeen tarvitse sijaita keskikaupungilla. Ainakin isojen taulujen liikuttelussa välttämättömät pysäköintimahdollisuudet ovat Martissa paremmat kuin keskikaupungilla.

Ennakoitua suurempi asiakasryhmä ovat olleet äidit, jotka haluavat kehyksiin lapsensa ensimmäisiä piirustuksia. Lapsesta saa kehyksiin talteen myös monta muutakin muistoa hiustupsusta alkaen. Pikkumekko ja heinänukkekin on tullut kehystettyä.

Sisustajien jälkeen suurin asiakasryhmä ovat yritykset. Ne antavat tauluja liikelahjoiksi sekä eläkkeelle jääville työntekijöilleen. Myös diplomeja ja kunniakirjoja kehystetään paljon. Messuille ja muihin tapahtumiin tilataan useimmiten metallikehyksiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tärkeitä asiakasryhmiä ovat myös taiteilijat, galleriat ja museot. Esimerkkeinä Sami mainitsee Turun Maakuntamuseon ja naantalilaisen Axel Haartmanin museon.

Mäntyä, ajuspuuta, apashia ja ramiinia

Kehystäminen maksaa koosta, materiaaleista ja kehystettävästä työstä riippuen 20 eurosta ylöspäin. Tyypillinen kehystys on pienehkö grafiikanlehti, jonka hinnaksi tulee noin 30 euroa. Erittäin harvoin yksittäisen kehystyksen hinta nousee yli 200 euron. Sen hintainen työ on suuri tai siinä on käytetty esimerkiksi erikoislaseja. Viime vuonna kallein Samin tekemä kehystyö maksoi noin 300 euroa. Myös isot ovaalin eli soikion muotoiset kehykset ovat kalliita. Niitä käytetään mm. vanhoissa hääkuvissa.

Suomessa kehyslistaa valmistetaan Tammisaaressa ja Parkanossa. Kehyslistat valmistetaan suomalaisesta männystä. Yleisimmät pintakäsittelyt ovat petsaus, maalaus ja foliointi. Ulkomaalaiset tehtaat käyttävät apashia, ajuspuuta ja ramiinia.

Noin 80 prosentissa tauluista lasi on kirkasta taululasia. 15 prosentissa käytetään mattalasia, joka vähentää valon heijastusta, mutta himmentää värejä ja ääriviivoja. Lopuissa viidessä prosentissa käytetään erikoislaseja, kuten UV-lasia ja näkymätöntä lasia.

UV-suojalasi ehkäisee työn haalistumista. Sitä käytetään mm. vanhoissa ja arvokkaissa grafiikkatöissä sekä kartoissa. UV-lasin hinta on nelinkertainen kirkkaaseen lasiin verrattuna. Näkymättömän lasin alta värit toistuvat parhaalla mahdollisella tavalla ja heijastuksia on mahdollisimman vähän. Näkymättömän lasin hinta on kahdeksankertainen kirkkaaseen lasiin verrattuna.

Asiakkaan ei kannata pingottaa

Jos öljyvärimaalaus tulee Samille pingottamattomana eli ilman kiilakehystä, Sami pingottaa sen ennen kehyksiin laittamista. Kiilapuukokoja löytyy sentin välein. Sami kiinnittää kankaan reunapuihin ja naputtelee kiilapaloja kehystäjän vasaralla vuorotellen eri reunoilta. Joskus Samille tuodaan 1960- ja 1970-lukujen ja vieläkin vanhempia tauluja "kiristettäviksi". Pingotuksen jälkeen öljyvärimaalauksen kehystäminen on yksinkertaista, sillä sen kanssa ei käytetä taustapahvia, aukkopahvia eikä lasia. Vanhojen maalausten kiilakehysten vaihtoa on syytä välttää, sillä se voi vahingoittaa maalausta.

Grafiikat, akvarellit ja piirrokset Sami kehystää aina lasin alle mutta siten, ettei lasi kosketa suoraan taideteosta. Työ eristetään lasista aukkopahvilla eli paspartuurilla, epävirallisemmin paspalla. Myös välilistaa voi käyttää. Paspoja löytyy kymmeniä eri värejä. Oikein valittu paspa tuo työn hyvin esiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Valokuvien ja julisteiden kohdalla tärkein kehystäjän tehtävä on pohjustaa eli liimata ne tukevaan taustapahviin. Vanhojen ja arvokkaiden töiden kohdalla tätä ei saa kuitenkaan tehdä. Tarkoituksena on estää työn aaltoilu lasin alla. Varsinkin valokuvien kohdalla Sami suosittelee paspan käyttöä liimauksen lisäksi. Kehystettävät käsityöt kehystäjät toivovat yleensä saavansa kankaina, sillä ammattilaiselta pingottaminen onnistuu paremmin kuin kotioloissa. Käsityöt eivät välttämättä vaadi paspaa ja lasia, mutta lasi suojaa niitä pölyttymiseltä.

Kastemekon, lapsen ensimmäisten kenkien, nuken, jääkiekkopelipaidan, morsiuskimpun, piippukokoelman ja periaatteessa minkä tahansa muunkin esineen kehystäminen on mahdollista. Siis periaatteessa. Jos esineellä on paksuutta yli 15 senttiä, kehyksestä tulee niin paksu, että sen kokoaminen on vaikeaa. Ja sen nurkkaan voi lyödä silmäkulmansa. Esineitä kehystettäessä asiakkaan on varauduttava pitempään toimitusaikaan.

Taulut seinälle ilman turhia reikiä

Taulujen ripustamisella on väliä. Yleensä taulut ripustetaan liian korkealle. Samin mielestä taulu on parhaimmillaan, kun se on silmän korkeudella. Eli jos olohuoneesi seinällä on vain yksi taulu, laske sitä vähän alaspäin. Yksinkertaista. Jos tauluja on paljon, niitä voit ripustaa niitä myös päällekkäin tai vaikka seinät täyteen. Makuja on moneksi ja kaikki käy, kun omassa kodissa ollaan.

Ripustamiseen on tarjolla perinteisten taulukoukkujen lisäksi monenlaisia vaihtoehtoja, jotka eivät riko seinää. Varsinkin yritystiloihin Sami suosittelee katonrajaan sijoitettavia ripustuskiskoja, joissa riippuvia tauluja on helppo siirrellä. Alumiininen tauluhylly puolestaan sopii mm. työpisteen läheisyyteen, jolloin sille voi sijoittaa vaikka lasten ja lastenlasten kuvia.

Sakari Hihnala

TS/Marika Tamminen<br />Taustapahvi on sopivan tumma, mutta olisikohan tämä sopiva kehys. Muitakin vaihtoehtoja on, itse asiassa satoja. Sami Kurki suunnittelee 1970-luvulta peräisin olevien lasten kenkien kehystämistä.
TS/Marika Tamminen
Taustapahvi on sopivan tumma, mutta olisikohan tämä sopiva kehys. Muitakin vaihtoehtoja on, itse asiassa satoja. Sami Kurki suunnittelee 1970-luvulta peräisin olevien lasten kenkien kehystämistä.
TS/Marika Tamminen<br />Maalaus tai sisustuskangas pingotetaan ennen kehystämistä kiilapuille. Kiilapaloja naputetaan kehystäjän vasaralla vuorotellen eri reunoilta, kunnes kangas on sopivan kireällä. Tässä kiilapuita on poikkeuksellisesti kahdet päällekkäin.
TS/Marika Tamminen
Maalaus tai sisustuskangas pingotetaan ennen kehystämistä kiilapuille. Kiilapaloja naputetaan kehystäjän vasaralla vuorotellen eri reunoilta, kunnes kangas on sopivan kireällä. Tässä kiilapuita on poikkeuksellisesti kahdet päällekkäin.
TS/Marika Tamminen<br />Sami Kurjen uusimpiin hankintoihin kuuluu paineilmalla toimiva kehysten kasauskone. Sen ansiosta kehysten kasaus on nopeutunut ja keventynyt, sillä aikaisempi kone toimi jalkapolkimella. Tähän espanjalaiseen kehykseen on tulossa öljyvärimaalaus.
TS/Marika Tamminen
Sami Kurjen uusimpiin hankintoihin kuuluu paineilmalla toimiva kehysten kasauskone. Sen ansiosta kehysten kasaus on nopeutunut ja keventynyt, sillä aikaisempi kone toimi jalkapolkimella. Tähän espanjalaiseen kehykseen on tulossa öljyvärimaalaus.
TS/Marika Tamminen<br />Sami Kurjen uusimpiin hankintoihin kuuluu paineilmalla toimiva kehysten kasauskone. Sen ansiosta kehysten kasaus on nopeutunut ja keventynyt, sillä aikaisempi kone toimi jalkapolkimella. Tähän espanjalaiseen kehykseen on tulossa öljyvärimaalaus.
TS/Marika Tamminen
Sami Kurjen uusimpiin hankintoihin kuuluu paineilmalla toimiva kehysten kasauskone. Sen ansiosta kehysten kasaus on nopeutunut ja keventynyt, sillä aikaisempi kone toimi jalkapolkimella. Tähän espanjalaiseen kehykseen on tulossa öljyvärimaalaus.