Wärtsilän konkurssi oli laman lähtölaukaus

TS/Veikko Wahlroos<br />Merentutkimusalus Aranda jäi Laten viimeiseksi tilaukseksi. Kuva on vuodelta1988.
TS/Veikko Wahlroos
Merentutkimusalus Aranda jäi Laten viimeiseksi tilaukseksi. Kuva on vuodelta1988.

Vuoden 1987 alussa toimintansa aloittanut Wärtsilä Meriteollisuus Oy loi uskoa tulevaisuuteen, vaikka telakoiden yleiset markkinanäkymät olivat synkkiä.

Meriteollisuus syntyi Oy Wärtsilä Ab:n ja Valmet Oy:n fuusiosta. Uusi yhtiö kaksinkertaisti tilauskantansa heti ensimmäisen vuoden aikana yhdeksään miljardiin markkaan.

Kun telakkafuusiosta sovittiin, oli henkilöstömääräksi ajateltu 6000:ta, mutta jo vuonna 1987 töitä oli 8 200:lle. Laivatilauksia saatiin vetämällä hinta tarpeeksi alas. Meriteollisuus perusteli halpaan hintaan otettuja laivatilauksia työllisyysnäkökulmalla. Pian tuotantokustannuksia oli alennettava.

Meriteollisuuden rasitteena olivat alusta asti olleet yhtiön emoiltaan saamat tappiollisiksi tuomitut työt, etenkin Valmetilta tullut NL:n arktinen tankkerisarja. Telakkateollisuuden suuriin laskutusheilahteluihin oli kuitenkin totuttu, joten kahden toimintavuoden jälkeen kasaantuneet 800 miljoonan tappiot eivät vielä säikäyttäneet.

Vuonna 1989 alussa Wärtsilä-konserni jättäytyi pois koko Suomen telakoita käsittävän yhteisyrityksen perustamista pohtineista rakennemuutosneuvotteluista, viitaten telakkayhtiönsä vahvaan markkina-asemaan ja tilauskantaan. Samalla Meriteollisuus kuitenkin kertoi kannattavien tilausten saannin vaikeudesta.

Synkkien osavuotiskatsausten päätteeksi valettiin uskoa sillä, että tappiokierteestä toivutaan tehokkuutta nostamalla. Periksi ei annettu. Vielä huhtikuun lopulla 1989 julkaistussa vuosikertomuksessa tuloksen arveltiin paranevan.

Rahoitussopimus pidettiin salassa

Heinäkuun alkupuolella yhtiö kuitenkin ilmoitti valtiovallan edustajille joutuneensa maksuvaikeuksiin. Emo-Wärtsilä oli lopettanut lyhytaikaisen luoton myöntämisen, ja heinäkuun lopussa Valtiontakauslaitos perui takauksen Vientiluoton myöntämästä lainasta. Rahat kassasta olivat loppumassa elokuun aikana.

Elokuun 3. päivänä yhtiö antoi tiedotteen, jossa puhuttiin "toimintaedellytysten vahvistamisesta valtion tuella". Lehdistö kertoi yhtiön ilmoittaneen joutuvansa konkurssiin, jos valtio ei tulisi tueksi.

Valtio, Wärtsilä, Valmet, SYP ja Postipankki ottivat takausvastuun yhtiön tarvitsemista lainoista. Pikaisen rahoitustakuuratkaisun ansiosta valtion hallintaan otettu yhtiö välttyi välittömältä konkurssilta.

Elokuun 9. päivänä solmitun rahoitussopimuksen salaiset menettelytavat pääsivät kuitenkin pian julkisuuteen. Yhtiön tilasta saadut uudet tiedot poikkesivat niistä, joiden pohjalta elokuun ratkaisu oli tehty: ei tiedetty, mitkä luvut olivat oikeita. Kritiikki telakkayhtiön asioita hoitaneita virkamiehiä ja poliitikkoja kohtaan kasvoi.

Päätös konkurssiin hakeutumisesta syntyi nopeasti muutamien päivien aikana ja julkisuudelta piilossa. Konkurssi-ilmoitus tehtiin 23. lokakuuta 1989. Lähtölaskenta vuosisadan pahimpaan talouslamaan alkoi.

Laivanrakennuksen aika ei kuitenkaan päättynyt. Martin Saarikankaan johdolla sai alkunsa uusi telakka, Masa-Yards, joka nyttemmin tunnetaan nimellä Aker Finnyards.

JENNI KIMPIMÄKI

Lähteet: Seppo Ristilehto: Liiketoimintashokki, Unto O. Lahtonen: Alihankkijat Wärtsilän telakkafarssin pyörteissä

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.