Talous

Helsinki Music Company aloittaa huipulta

TS/Ari-Matti Ruuska
TS/Ari-Matti Ruuska

HMC:n toiminta käynnistyi vuoden alussa, kun BMG Finlandissa työskennelleet Niko Nordström ja Asko Kallonen perustivat oman yrityksen. Idea oli muhinut jo pitkään ja lanseerausta siivitti BMG:n fuusioituminen Sony Musiciin.

- HMC olisi perustettu joka tapauksessa, fuusioon katsomatta, toimitusjohtaja Niko Nordström, 37, kuittaa.

Alalle Nordström tuli vuonna 1990. Hän yleni BMG Finlandin toimitusjohtajaksi, jona hän toimi fuusioon saakka. Nordström on perehtynyt kansainväliseen toimintaan muun muassa JS16:n, Bomfunk MC'sin ja Daruden menestysten kautta.

Muutos oli tervetullut myös Nordströmin yhtiökumppanille.

- Se oli sopivaan paikkaan tullut lopullinen lähtölaukaus, Asko Kallonen, 45, toteaa.

Kallosen merkittävimmät näytöt ovat 11 vuoden BMG-tuotantopäällikkökaudelta. Kallosen projektit ovat ulottuneet HIM:stä Don Huonoihin ja Aikakoneesta Anssi Kelaan . Kallonen on tasoittanut myös Idols-tähtien Hanna Pakarisen ja Jani Wickholmin taivalta maineeseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sulka hattuun

HMC vastaa HIM:n uuden albumin Dark Lightin lanseerauksesta Suomessa. Yhtyeen saaminen HMC:lle oli paitsi onnenpotku, myös osoitus pitkäjänteisen työn kannattavuudesta.

- Musamaailma on hirveän turbulenttia ja HIM arvostaa jatkuvuutta. Kun ihmisiä on vaihtunut ympärillä, Suomessa he haluavat jatkaa yhteistyötä tuttujen kanssa, Nordström muotoilee.

- HIM onkin työllistänyt meidän pienen organisaation aika totaalisesti. Markkinointi hoidettiin kokonaan meiltä, samoin tuotetrafiikki fyysistä jakelua lukuunottamatta.

Markkinoinnissa on hyödynnetty muun muassa street team -konseptia. Siihen masinoitiin asfalttitason tosiharrastajat.

- Pohjimmiltaan kyse on faniyhteisölle tiedottamisesta sekä heidän ajan tasalla pidosta, Nordström selvittää.

Muualla maailmassa HIM:n asioita hoitaa Warner-jättiin kuuluva Sire Records.

- HIM halusi jättää Suomen Sire-sopimuksen ulkopuolelle, koska bändi haluaa tukea omaa labelia eli Heartagramia, Kallonen paljastaa.

Nordströmin odotukset Dark Lightin suhteen ylittävät tähänastiset saavutukset, onhan "HIM noussut instituutioasemaan - kyse ei ole ainoastaan rockbändistä vaan yhtyeellä on jo suurempi rooli".

- Dark Lightin myyntitavoite on viidessäkymmenessä tuhannessa.

- Kaikki indikaattorit näyttävät lupaavilta. Edellislevyjä meni kolmenkympin hujakoilla ja nyt näyttää siltä, että tämä löytää uusia kuluttajia. Dark Lightiin lähtevät mukaan myös ne, jotka eivät ole välttämättä ostaneet jokaista aiempaa tuotetta.

Kolme pääsektoria

HMC:n toiminta ulottuu levy-yhtiötoiminnasta musiikin kustantamiseen ja ohjelmamyyntiin. Monialaisuudella HMC tavoittelee vakautta. Nordströmin laskelmissa levymyynnistä saatava tulorahoitus jää alle 50 prosentin. Loput on tarkoitus kattaa ohjelmamyynnillä ja kustannustoiminnalla.

Kustannussektorilla HMC toimii musiikkikustantamo BMG Music Publishing Scandinavia AB:n Suomen edustajana. Yhtiön musiikintekijöitä ovat muun muassa Maki Kolehmainen , Petri Munck , Vellu Maurola (Dj Slow) ja Ville Virtanen (Darude).

Ohjelmamyynti toteutetaan yhteistyössä Popgram Finlandin kanssa. Talliin kuuluu nuoria iskelmätähtiä kuten Antti Tuisku , Hanna Pakarinen, Antti Raiski ja Kirsi Ranto.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Levy-yhtiö -HMC:n ensimmäiset omat löydöt, laulaja-lauluntekijä Jippu sekä metalliyhtye Bleak, lanseerataan tänä syksynä. Jakelusopimuksen HMC on solminut Sony BMG Finlandin kanssa. Yhteistyö ulottuu myös Hanna Pakarisen ja Samuli Edelmannin albumien julkaisuun.

- He ovat Sony BMG:n artisteja, joiden levyntekeminen alkoi jo silloin, kun olin BMG:llä. Me ikään kuin saatetaan aloitettu työ loppuun, Kallonen selvittää.

Laatuleima tavoitteena

HMC on rakentanut profiiliaan maltillisesti. Toukokuussa firma jalkautui kentälle kykyjä metsästämään. Kiertue oli tuottoisa.

- Kuudessa kaupungissa tavattiin 330 artistia, bändiä ja musiikinkirjoittajaa. Niistä valittiin jatkoseurantaan parikymmentä, joista muutama on jo käynyt studiossa. Levytyssopimus tullaan tekemään noin kolmen kanssa, Nordström arvioi.

Turussa HMC:lle kävi esittäytymässä yli 60 tarjokasta.

- Kaksi Turun kontaktia saattaa johtaa levytyssopimukseen. Molempia on jo testattu studiossa. Jotain materiaalia saadaan ulos luultavasti ensi keväänä.

Uusia artisteja kehitetään askel askeleelta ja muutenkin edetään tunnustellen. Tällä hetkellä pisimmällä HMC on kiertuetta edeltäneiden sainaustensa kanssa. Jippun ja Bleakin ensisinglet julkaistaan nyt.

- Olemme aloittaneet varovaisesti. Panostamme laatuun määrän sijaan. Jippun ja Bleakin kanssa ollaan tehty paljon perustyötä ja nyt kaikki on kohdillaan. Jippu on jo radioissa ja Bleak herätti kiinnostusta kustannusyhtiön kokouksessa Ruotsissa.

Matti Komulainen

TS/Arto Takala<br />Toukokuussa Helsinki Music Company kuulosteli tulevia levyttäjiä Turussa.
TS/Arto Takala
Toukokuussa Helsinki Music Company kuulosteli tulevia levyttäjiä Turussa.