Matkailijavirta pysähtyi Paraisille

TS/Tuula Heinilä<br />Kesäsesongin ulkopuolisiakin vetovoimatekijöitä ja tapahtumia tarvittaisiin, tuumivat saaristoyrittäjät Jouni Aalto (vas.) ja Ralf Ölander Sattmarkin pihapiirissä Paraisilla.
TS/Tuula Heinilä
Kesäsesongin ulkopuolisiakin vetovoimatekijöitä ja tapahtumia tarvittaisiin, tuumivat saaristoyrittäjät Jouni Aalto (vas.) ja Ralf Ölander Sattmarkin pihapiirissä Paraisilla.

Messujen ansiosta Parainen oli Suomen mediakartalla useita kuukausia. Matkailukesän ennakkomarkkinoinnissa messut olivat yksi kärkituotteista. Saaristossa toivotaankin tunnettuuden kasvun lisäävän matkailumarkkoja tulevina vuosina. Maine pitää vain osata hyödyntää. Arviot kesältä ovat toistaiseksi mutu-tuntumaa, tilastoja ei vielä ole saatavilla. Välittömät vaikutukset näkyivät lähinnä Paraisilla.

- Yöpymiset Paraisilla ja lähikunnissa lisääntyivät ja ravintolat saivat asiakkaita. Messujen matkailuinfosta kyseltiin majoitus- ja ruokapaikoista jatkuvasti. Monet olivat useampana vuonna suunnitelleet Saariston Rengastien kiertämistä ja tekivät sen nyt samalla. Toiset eivät nyt ehtineet tutustua saaristoon laajemmin, mutta lupasivat tulla takaisin, arvioi Turunmaan seutu ry:n matkailusihteeri Anita Salonen .

Erikoismatkatoimisto Pelago aloitti saaristoretkien järjestämisen puoli vuotta sitten. Toimitusjohtaja Tomas Björkroth on tyytyväinen, että saaristoon saatiin hyvää asiakaspotentiaalia tuleville vuosille.

- Emme ehtineet aktiivisesti mukaan messujen markkinointiin, kehittämään ja tarjoamaan messukävijöille kiinnostavia tuotteita. Isoa porukkaa on vaikea tavoittaa lyhyenä aikana tehokkaasti, mutta hyödyn saisi menemällä mukaan tapahtuman markkinointiin hyvissä ajoin. Nyt Parainen on eri tavalla kartalla ja tietoisuus saariston mahdollisuuksista tulee näkymään matkailussa pitkään.

Tapahtumia sesongin ulkopuolella

Heinäkuiset messut eivät tuoneet väkeä Paraisia kauemmaksi saaristoon. Jos joku lähtikin, vilkkain kesäsesonki yllätti ja moni teki U-käännöksen Prostvikin lauttarannassa pelästyen autojonoja, toteaa Jouni Aalto . Hänen edustamansa yritys ylläpitää Sattmarkin kahvitupaa sekä kyläkauppaa ja ravintolaa Norrskatan ja Korpoströmin vierasvenesatamissa.

Aallon mielestä saaristoyrittäjien kannalta paras aika massatapahtumille olisi elokuu, jolloin kapasiteettia on vapaana ja muut kesätapahtumat loppu. Palvelujen saatavuus olisi taatumpi.

- Järjestäjä tietenkin haluaa runsaasti kävijöitä ja valitsee loma-ajan.

Tehokas tiedottaminen messujen ulkopuolisista palveluista lyhyellä aikavälillä on vaikeaa.

- Sattmark mainosti pitkin tienvarsia ja kalansavustaja jakoi messuilla esitteitä. Silti väki osui paikalle yleensä sattumalta ohi ajaessaan.

Ruuhkia ennakoitiin liikaakin

Messualueen viereinen Airiston Matkailukeskus oli vilkkaassa käytössä.

- Loma-asuntomessut saaristossa oli ainutlaatuinen tapahtuma. Suuri osa kävijöistä oli lähiseudun veneilijöitä ja mökkiläisiä, jotka eivät yleensä käy muualla Suomessa vastaavilla messuilla. Kauempana kenties pelästyttiin liikenneongelmia, joista tiedotettiin ennakkoon liiankin tehokkaasti. Osa jätti tulematta kokonaan, arvelee Strandbo Groupin toimitusjohtaja Ralf Ölander . Liikenne sujui kuitenkin hyvin, mutta eipä messujen 70 000 kävijätavoitettakaan saavutettu.

Epäilemättä sijaintikin vaikutti messukävijöiden määrään.

- Järvi-Suomessa messut ovat useimmiten jonkun lomamatkan varrella. Tämä on pussin perä, jos katsotaan Keski-Suomesta, Jouni Aalto vahvistaa.

Hyvätasoiset vuokramökit kysyttyjä

- Kysyntää oli lyhyistä muutaman päivän majoituksista, mutta lyhyiksi jaksoiksi mökkejä on tosi vähän saatavilla, harmittelee Suomen Saaristovaraus Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Hoffström.

Kokonaisuudessaan Saaristovarauksen kesäsesonki oli hyvä. Kotimaan matkailu on kasvussa ja ulkomaiset matkailijat lisääntyvät tasaiseen tahtiin. Kysynnän luonne on Hoffströmin mukaan tosin muuttumassa: nyt halutaan laatua ja heti. Vuokramökki ilman vesijohtoja tai hotellitasoa vaatimattomampi majatalo ei nykypolvea innosta. Huoneeseen halutaan oma vessa ja suihku.

- Myös varausajat ovat lyhentyneet, mökki olisi saatava heti, kun päätös on tehty.

Strandbo Groupilla hyvä vuosi

Kysyttyjä hotellitason palveluja Turunmaan saaristossa tarjoaa Strandbo Group. Hotelli Kalkstrand Paraisilla ja Airiston Matkailukeskus keräsivät messuilta parhaan potin.

- Messujärjestäjät, rakentajat ja yritykset järjestivät syksystä kevääseen illallisia, kokouksia ja lehdistötilaisuuksia. Messujen aikana väki tuli rannalle ja ravintolaan vilvoittelemaan. Veneilijöitä tuli suurin joukoin lähiseuduilta, kertaa Ralf Ölander.

Myös Nauvossa Hotel Strandbon kesäkausi oli Ölanderin mukaan erinomainen. Kotimaan matkailu on kasvanut tänä vuonna 25 prosenttia ja saaristohotelliin riittää tulijoita.

- Mutta ei hotellihuone yksin riitä. Ympäristön pitää olla viihtyisä ja elävä, tarjota tekemistä jokaiselle, eri tasoisia ravintoloita ja myymälöitä.

Syksyn varaustilannetta Ölander luonnehtii hyväksi.

- Yritykset ovat löytäneet virkistys- ja kokouspalveluja tarjoavan Strandbon ympärivuotisesti. Liikevaihtomme on kasvanut tänä vuonna 10 prosenttia.

Päivi Marjomaa

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.