Talous

Keihäsmatkat aloitti seuramatkat

TS/<br />Massaturismi käynnistyi 1960-luvulla. Upouudet, entistä suuremmat ruotsinlaivat tuovat aamuisin Turun satamaan hilpeitä turisteja. Kuva vuodelta 1967.
TS/
Massaturismi käynnistyi 1960-luvulla. Upouudet, entistä suuremmat ruotsinlaivat tuovat aamuisin Turun satamaan hilpeitä turisteja. Kuva vuodelta 1967.

Ulkomaanmatka oli useimmille suomalaisille vielä 1950-luvulla pelkkä unelma. Omalla autolla oli käyty korkeintaan Ruotsissa ja junalla Leningradissa. 1960-luvulla seuramatkat toivat aurinkolomakohteet vihdoin tavallisen kansan ulottuville.

Ensimmäisenä seuramatkoja alkoi järjestää Keihäsmatkat, joka vei vuodesta 1965 alkaen suomalaisia sankoin joukoin Espanjan aurinkoon hauskanpitoon. Suosikkikohde oli Malagan aurinkorannikko, myöhemmin Teneriffa ja Gran Canaria.

Keihäsmatkat henkilöityi chinchillaturkissaan viihtyvään Kalevi Keihäseen . Matkoillaan isäntänä toimiva Keihänen markkinoi yhtiönsä matkoja näkyvästi muun muassa Hymy-lehdessä. Markkinoinnin täkynä eivät olleet maisemat eikä aurinkokaan, vaan halpa viina. Keihänen teetätti Espanjassa Kihniön kipakka

-pontikkaa, jota myytiin Keihäsmatkojen oman lentoyhtiön Spearairin lennoilla. "Astutte koneeseen, otatte pienet ja olette perillä", kuului mainoslause.

Keihänen onnistui kääntämään aiemmin sopimattomaan käytökseen kuuluneet ilmiöt positiivisiksi. Matkaohjelma huipentui aina niin sanottuun "vapaan tankkauksen iltaan". Matkat olivat menestys ja niille osallistui tavallisen kansan lisäksi joukko aikansa kuuluisimpia suomalaisjulkkiksia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Matkat tekivät Keihäsestä aikansa tunnetuimman yksittäisen matkailualan toimijan, Suomen oman matkailukeisarin.

Hulluja vuosia kesti silti vain aikansa ja Keihäsmatkat meni konkurssiin 1974.

Myös ruotsinlaivat kasvattivat suosiotaan matkailussa. Suurten autolauttojen liikennöinnin alku mahdollisti matkailun paitsi Pohjoismaihin, myös pidemmälle Eurooppaan.

Uutta Rederi Vikinglinjenin ja Silja-varustamon autolautoissa oli se, että lastiksi mahtui jopa 300 autoa ja 1 000-1 500 matkustajaa. Aiemmissa Suomen ja Ruotsin väliä kulkevissa aluksissa oli ollut tilaa korkeintaan parillekymmenelle autolle ja vain muutamalle sadalle matkustajalle.

Turku-Tukholma-laivalinjalla rikottiin miljoonan matkustajan raja ensi kerran 1971. Luvussa on mukana mantereen ja Ahvenanmaan välinen liikenne.

TS/<br />Oh Las Palmas. Kalevi Keihäsen Keihäsmatkat lennätti suomalaisia seuramatkoille etelän aurinkoon 1960-luvun puolivälistä vuoteen 1974.
TS/
Oh Las Palmas. Kalevi Keihäsen Keihäsmatkat lennätti suomalaisia seuramatkoille etelän aurinkoon 1960-luvun puolivälistä vuoteen 1974.