Talous

Perttelin Hella loistaa valoillaan

TS/Päivi Palm<br />Toimitusjohtaja Olavi Rantala ja laatupäällikkö Eeva-Mari Jones havainnollistavat Hellan pitkää kaarta. Jonesin kädessä on alkuaikojen tuotantoon kuulunut kakunkoriste. Nyt pertteliläistehdas on keskittynyt ajoneuvojen valoratkaisuihin.
TS/Päivi Palm
Toimitusjohtaja Olavi Rantala ja laatupäällikkö Eeva-Mari Jones havainnollistavat Hellan pitkää kaarta. Jonesin kädessä on alkuaikojen tuotantoon kuulunut kakunkoriste. Nyt pertteliläistehdas on keskittynyt ajoneuvojen valoratkaisuihin.

PÄIVI PALM

Paula Sarajärvi työstää silmä kovana suurikokoisia takavaloja. Tarkkana on pakko olla, sillä valmiissa valoissa ei suvaita pienintäkään pölyhippusta.

Ollaan Perttelissä, Hella Lighting Finland Oy:n tuotantohallissa, jossa tehdään yrityksen viime aikojen tähtituotetta, uuden Saab SportCombi-farmariauton takavaloja.

- Kyseessä on firman historian vaativin tuoteprojekti. Valot ovat teknisesti vaikeat ja monimutkaiset, mutta myös muotoilunsa takia erittäin haastavat, sanovat toimitusjohtaja Olavi Rantala ja laatupäällikkö Eeva-Mari Jones.

Ruotsalaiset Saab ja Volvo ovat firman pitkäaikaisia kanta-asiakkaita, jotka haluavat pertteliläistä osaamista henkilöautoihinsa. Suurin osa Hellan tuotteista tehdään kuitenkin järeämpiin ajoneuvoihin, kuten kuorma-autoihin, traktoreihin, matkailuvaunuihin ja maansiirtokoneisiin sekä linja-autoihin.

- Teemme erilaisia vaativia valoteknisiä tuotteita, kuten signaalivaloja, mutta nyt mukaan ovat vahvasti tulossa myös ajoneuvojen sisävalot. Ryhdymme valmistamaan niitä ja tässä liiketoiminnassa uskomme selkeään kasvuun, sanoo Olavi Rantala. Toukokuussa päättyneellä tilikaudella firman liikevaihto oli 34 miljoonaa euroa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Laatupäällikkö Jones puhkeaa kertomaan show-rekasta, jonka sisävalaistuksen yritys suunnitteli ja toteutti. Lopputulos ylitti odotukset. Urakka ei ollut helppo, sillä ohjaamo on myös toimisto, makuuhuone ja jopa keittiö. Valoilta vaaditaan tässä tilanteessa erittäin paljon. Pitää olla mukavuutta sekä tietenkin ennen kaikkea turvallisuutta.

Navetan nurkasta Hellan helmaan

Vastikään 50 vuotta täyttänyt yritys on käynyt läpi monia muodonmuutoksia. Sen tarina alkoi pertteliläisessä navetassa, kun maanviljelijä Arvi Lehti ryhtyi valmistamaan muovisia taloustarvikkeita, kuten kippoja, viilikuppeja ja kakunkoristeita.

Vähitellen tehdas kasvoi ulos navetasta, muuttui Talmu-tuotteeksi ja rupesi valmistamaan mm. varoituskolmioita ja heijastimia. 1984 se siirtyi saksalaisen, globaalisti toimivan Hella-yhtymän omistukseen.

Olavi Rantala ja Eeva-Mari Jones sanovat suoraan, että emo-Hellan hoivissa on ollut hyvää olla. Tukea ja apua tulee tarvittaessa, mutta pienen suomalaisen yrityksen on myös joka hetki lunastettava paikkansa emon huostassa.

Maailmanlaajuisesti toimiva Hella työllistää 23 000 henkeä, Perttelistä heistä työskentelee reilut 250. Nyt toimitiloja on 22 000 neliötä ja parhaillaan taloon rakennetaan uutta sisääntuloaluetta. Luvassa on lasia ja näyttävää valoisuutta.

- Meidän ainoat mahdollisuutemme pärjätä ovat ilman muuta huippulaatu, toimintavarmuus ja joustavuus. Sutta ei nykymaailman autoteollisuudelle voi tehdä ollenkaan, sanoo Olavi Rantala.

Hyvännäköisyys on laadukasta

Eeva-Mari Jones korostaa, että tuotteiden tekninen laatu on jo nykyään itsestään selvä vaatimus. Nyt laadulla ymmärretään myös ulkonäköä: tuotteen pitää olla tyylikäs ja hyvännäköinen.

Esimerkiksi uuden Saab-farmarin huomiota herättävät takavalot ovat auton keskeinen tunnusmerkki.

Pertteliläinen kädenjälki näkyy myös esimerkiksi Lamborghini-urheiluautojen takavaloissa ja Harley Davidsonin heijastimissa.

Toimitusjohtaja sanoo, että Hellan vahvuus on myös erittäin sitoutunut henkilökunta. Eräskin työntekijä vei henkilökohtaisesti vuokra-autolla Saabin tehtaille Ruotsiin ylimääräisen valoerän viikonloppuna, jotta se varmasti ehti ajoissa perille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Hyvästä, avoimesta toimintakulttuurista kertoo se, että olemme myös Suomen johtavia firmoja aloiteasioissa.

- Viime vuonnakin työntekijöiltä kertyi lähes 700 aloitetta, joista useimmat myös toteutettiin, kehuu Olavi Rantala.

TS/Päivi Palm<br />Uuden Saab-farmarin takavalot ovat haasteellisia valmistettavia. Paula Sarajärvi saa olla tarkkana, sillä valmiissa tuotteessa ei saa pölyn häivääkään.
TS/Päivi Palm
Uuden Saab-farmarin takavalot ovat haasteellisia valmistettavia. Paula Sarajärvi saa olla tarkkana, sillä valmiissa tuotteessa ei saa pölyn häivääkään.