Nokian markkinaosuus noin kolmannes maailman matkapuhelinmarkkinoista

Tutkimusyhtiö IDC arvioi Nokian markkinaosuuden yltäneen 32,2 prosenttiin huhti-kesäkuussa. IDC arvioi maailman matkapuhelinmyynnin kasvaneen toisella neljänneksellä vuotta aiemmasta 16,3 prosenttia 188,7 miljoonaan matkapuhelimeen.

IDC:n arvio on lähellä tutkimusyhtiö Strategy Analyticsin torstaina julkistamaa arviota toisen neljänneksen kokonaismarkkinasta. Strategy Analyticsin mukaan kokonaismarkkina oli 188 miljoonaa puhelinta. Laitos arvioi Nokian markkinaosuudeksi 32,3 prosenttia.

Nokia arvioi viime viikolla julkistamassaan osavuosikatsauksessa kokonaismarkkinaksi 183 miljoonaa puhelinta. Yhtiön oma arvio markkinaosuudestaan on 33 prosenttia.

Matkapuhelinvalmistajat ovat siirtäneet painopistettään edullisiin peruspuhelimiin. Toimitusmäärät ovat kasvaneet, mutta vastaavasti keskihinta on laskenut, mikä on syönyt valmistajien kannattavuutta.

Teknisesti edistyneet puhelimet herättävät kiinnostusta, mutta edullisille peruspuhelimille riittää kysyntää myös kypsillä markkinoilla, kuten Pohjois-Amerikassa.

IDC:n mukaan edulliset peruspuhelimet menevät hyvin kaupaksi kehittyvien markkinoiden maaseutualueilla ja pienissä kaupungeissa.

Motorolan markkinaosuus ylsi IDC:n mukaan 18 prosenttiin ja kaula Samsungiin kasvoi huhti-kesäkuussa. Samsungin siivu oli 12,9 prosenttia. LG puolestaan oli neljäntenä 6,4 prosentin osuudella ja Sony Ericsson viidentenä 6,3 prosentin osuudella. Muiden valmistajien markkinaosuus oli 24,2 prosenttia.