Ministeriötä syytetään isojen aluksien suosimisesta

TS/Mauri Ratilainen<br />Linda Linen toimitusjohtajan Jari Ahjoharjun hymy on hyytymässä, jos ministeriön ehdotus väylämaksuista toteutuu sellaisenaan. - Tässä lainsäädännän keinoin muutetaan markkinatilannetta, hän sanoo.
TS/Mauri Ratilainen
Linda Linen toimitusjohtajan Jari Ahjoharjun hymy on hyytymässä, jos ministeriön ehdotus väylämaksuista toteutuu sellaisenaan. - Tässä lainsäädännän keinoin muutetaan markkinatilannetta, hän sanoo.

ALBERTO CLARAMUNT

Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivät pikalauttayhtiöt ovat suivaantuneet liikenneministeriön lakiesitykseen väylämaksujen uudistamiseksi.

  Yhtiöiden mukaan ministeriön esitys merkitsisi heidän väylämaksujensa kaksinkertaistamista. Yhdentekevää ei ole myöskään se, että samalla kun pika-alusten maksuja korotetaan, isojen alusten maksuja vastaavalla summalla alennetaan.

- On käsittämätöntä, että valtio alkaa puuttua kilpailuun tällä tavalla. Meidän kohdalla esitys tarkoittaisi sitä, että väylämaksu nousisi vuodessa 210 000 eurosta yli 400 000 euroon, arvostelee Nordic Jet Linen toimitusjohtaja Mikael Granrot.

Hänen mukaansa erityisen härskiä on se, että esityksen perusteluissa myönnetään isojen alusten maksun laskevan sen verran kuin sitä pieniltä korotetaan.

- Samoista matkustajista me kilpailemme, Granrot tuhahtaa.

Linda Linen toimitusjohtaja Jari Ahjoharju arvioi puolestaan, että yhtiön väylämaksut nousevat kymmenillä tuhansilla euroilla.

- Pika-alusten näkökulmasta mopo on karannut ministeriön käsistä. Tässä lainsäädännön keinoin muutetaan markkinatilannetta, Ahjoharju päättelee.

Häntä hymyilyttää ministeriön perustelu, jonka mukaan maksuja korotetaan pika-aluksilla, koska ne kuluttavat väylää enemmän.

- Niin en tiedä, kuinka vesi kuluu, Ahjoharju miettii.

Pika-alukset ovat maksaneet väylämaksua tähän mennessä 32 liikennöintikerran perusteella riippumatta siitä, kuinka monta kertaa yhtiöiden alukset todellisuudessa liikennöivät.

Nyt kertamaksu pienenisi, mutta maksuvelvollisuus tulisi jokaisesta matkasta.

Korotuksia lippuihin

Väylämaksujen korotus ministeriön esittämässä muodossa tuo korotuspaineita lippujen hintoihin. Painetta lisää se, että polttoaineen hinta on niin ikään kovassa nousussa.

- Tänä vuonna hinnat nousivat polttoaineen takia ja ensi vuonna todennäköisesti väylämaksujen takia, Ahjoharju summaa.

Granrotin mukaan Nordic Jet Linen polttoainekustannukset ovat nousseet pelkästään kesäkuussa 200 000 euroa. Jos vuosi jatkuu, kuten tähän asti, vuositason hinnannousuksi Granrot arvioi jopa 800 000 euroa. Hänen mukaansa Helsinki-Tallinna-yhteys on niin kilpailtu, että kustannusten nousua ei voi kaikilta osin siirtää lipun hintaan.

Pika-aluksilla pääsee Tallinnaan alimmillaan reilulla 20 eurolla.

Ministeriö haluaa tukea risteilijöitä

Liikenneministeriön mukaan niin sanottujen suurnopeus- eli pika-alusten väylämaksujen korotus on vain 20 prosenttia.

  Ministeriön mukaan sen tekemillä muutosehdotuksilla halutaan tukea ympärivuotista ja säännöllistä liikennettä. Pika-alukset lopettavat liikennöinnin, kun jäät tulevat.

Liikenneministeriön ylijohtaja Harri Cavén ei pidä pika-alusten maksukorotuksia kohtuuttomina.

- Tähän mennessä pika-alusyhtiöt ovat maksaneet aika pieniä maksuja, hän sanoo.

Cavénin mukaan Tukholmassa ja Tallinnassa kulkevien isojen matkustaja-alusten väylätaksoja ei olla alentamassa, eikä ministeriö siten puutu kilpailutilanteeseen.

Maksut alenevat Cavénin mukaan risteilijöillä. Niillä tarkoitetaan aluksia, jotka eivät ole säännöllisessä liikenteessä.

- Jos olisimme lähteneet korottamaan risteilijöiden maksuja, saattaisi käydä niin, että ne jättäisivät Suomen väliin. Kilpailu Tallinnan, Riikan ja Pietarin kanssa on kovaa tänä päivänä, Cavén perustelee.