Turkulainen Alfons Håkans pyytänyt jo tarjouksen Rauman telakalta

TS/Jari Laurikko<br />Oman Iso-Pukki hinaajansa kannella poseeraava Stefan Håkans uskoo, että ristiriitainen valtion monitoimimurtaja saadaan toteutettua, kunhan vain saadaan selville, minkälaisia ominaisuuksia alukseen halutaan.
TS/Jari Laurikko
Oman Iso-Pukki hinaajansa kannella poseeraava Stefan Håkans uskoo, että ristiriitainen valtion monitoimimurtaja saadaan toteutettua, kunhan vain saadaan selville, minkälaisia ominaisuuksia alukseen halutaan.

LIISA ENKVIST

Valtion monitoimimurtajan 134 miljoonan euron rahtaussopimus kiinnostaa myös yksityisiä varustamoja. Yksi kiinnostuneista on turkulainen meripalveluihin erikoistunut Alfons Håkans Oy.

- Tottakai olemme kiinnostuneita. Projekti on haastava, mutta mielenkiintoinen, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Stefan Håkans.

Alfons Håkans on jo pyytänyt tarjouksen monitoimimurtajasta Aker Finnyardsin Rauman telakalta.

- Kunhan vain saamme yksityiskohtaisemmat tiedot siitä, mitkä aluksen tarkat vaatimukset ovat, niin pystymme päivittämään tarjousta, Håkans sanoo.

Merenkulkulaitos järjestää EU:n laajuisen kilpailun siitä, mikä yhtiö saa uudesta jäänmurtoon ja kemikaalitorjuntaan pystyvästä aluksesta rahtaussopimuksen. Käytännössä alan osaamista ei löytyne pohjolan ulkopuolelta.

Tekniset vaatimukset lähes valmiina

Siitä, minkälaisen aluksen valtio käyttöönsä haluaa, ei ole vielä tarkkaa tietoa. Monitoimimurtajan tarjouskilpailukonseptia hiotaan parhaillaan kuntoon.

- Tekniset erittelyt siitä, mitä laivalta vaaditaan, alkavat olla valmiina, kertoo Merenkulkulaitoksen talvimerenkulun johtaja Ilmari Aro.

Aron mukaan vaatimuserittelyissä määritellään muun muassa se, minkälaisissa jääolosuhteissa ja minkälaisilla nopeuksilla aluksen tulee kulkea, sekä mitkä ovat ympäristön suojeluun vaadittavat ominaisuudet. Tarjoajien keinot toteuttaa nämä vaatimukset ovat vapaat.

- Emme halua tukahduttaa uusia innovaatioita tässä asiassa. Mitään piirustuksenomaisia papereita ei siis haluta antaa ulos, Aro sanoo.

Koko aineisto tarjousta varten saadaan kasaan joulukuun alussa ja tarjouspyynnöt lähtevät ulos ensi vuoden alussa.

- Myös rahtaussopimuksen yksityiskohtien pitää olla pitkällä, sillä tilaajahan on se, joka rahtaussopimuksen saa, Aro sanoo.

Aluksen pitää muun muassa huoltovarmuuden takia olla Suomen lipun alla, mutta sen voi rakentaa myös muualla, kuin Suomessa.

Aron mukaan koko projekti on hyvin mielenkiintoinen ja haastava, sillä tällä tavalla ja tällaista alusta ei ole koskaan ennen toteutettu. Tarjouksissa nähtäneen melkomoinen hajonta erilaisten teknisten ratkaisujen ja hintojen välillä.

- Asiantuntijoilta tullaan pyytämään arviointikriteerit, siitä, minkälaisista ratkaisuista on kyse, Aro sanoo.

Aron mukaan Merenkulkulaitoksen tavoitteena on saada alus, joka pystyy nopeasti palvelemaan ennen kaikkea teollisuuden kasvavia vientikuljetuksia. Suomen Ympäristökeskuksen tavoitteet puolestaan liittyvät kemikaalintorjuntaominaisuuksiin.

Masan kolmikolkka ei kiinnosta

Alfons Håkansin Rauman telakalta pyytämässä tarjouksessa kyse on nykyisten monitoimimurtajien, kuten Fennican, kaltaisesta aluksesta.

Stefan Håkans ei ole kiinnostunut Masa-Yardsin kehittämästä kolmikolkkamurtajasta, vaikka sillä on sanottu olevan loistavat sekä jäänmurto- että kemikaalintorjuntaominaisuudet.

- Kolmikolkkamurtaja on vasta teoriaa, hän kuittaa.

Håkansin mukaan suurin ongelma murtajaprojektissa on se, että alusta ei saa lähettää kesälläkään töihin Suomenlahden ulkopuolelle.

- Se muuttaa ansaintamahdollisuuksia huomattavasti, ja sopimuksesta tulee silloin tilaajalle kalliimpi, Håkans sanoo

Håkansin alukset ovat kesäaikaan ansaitsemassa rahaa muun muassa Pohjanmerellä avustamassa ja siirtelemässä suuria öljynporauslauttoja. Valtio haluaa kuitenkin murtajan pysyvän lähivesillä, jotta se saataisiin nopeasti paikalle mahdollisen öljyvahingon sattuessa.

- Liikenneministeriössä minulta kysyttiin, että eikö Håkans keksi murtajalle mitään käyttöä kesäksi Suomen vesille, mutta kyllä sanoisin, että se on mahdotonta, Stefan Håkans pohtii.

Valmius ei silti riittävä

Håkans uskoo, että murtajan pitkäaikainen vakaa rahtaussopimus kiinnostaa monia. Yhtenä kiinnostuneista on pidetty muun muassa norjalaista Viking Supply -varustamoa, joka operoi kolmea monitoimimurtajaa Ruotsissa.

- Ei mahdoton ajatus, mutta emme ole miettineet asiaa vielä tarkemmin, kertoo Harald Arntsen norjalaisvarustamosta.

Varustamoliikelaitos Finstaship on tarjonnut omana vaihtoehtonaan Fennican muuttamista siten, että se täyttäisi Merenkulkulaitoksen ja Suomen Ympäristökeskuksen vaatimukset.

- Jos Finstaship pystyy sen tekemään suhteellisen pienin kustannuksin, en ymmärrä, miksei sitä tehdä joka tapauksessa, vaikka uusi alus tilattaisiinkin. Jos iso öljykatastrofi tapahtuu, niin yksi iso alus ei ole ollenkaan tarpeeksi, Håkans kritisoi.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.