Muumilaaksolla menee hyvin

TS/Merja Ilpala<br />Christer Timgren johtaa Suomen kannattavimmaksi rankattua yritystä. Jo toimitalo kertoo, mistä bisneksessä on kysymys.
TS/Merja Ilpala
Christer Timgren johtaa Suomen kannattavimmaksi rankattua yritystä. Jo toimitalo kertoo, mistä bisneksessä on kysymys.

MERJA ILPALA

Muumiperheen suosio ei laannu. Se on suuri varsinkin Japanissa, jossa innokkaimmat muumifanit ovat jo teini-ikäisiä tai nuoria aikuisia. Vielä riittää kuitenkin itää sympaattisten satuhahmojen valloitettavaksi: Moomin Charactersin toimitusjohtaja Christer Timgren suuntaa seuraavaksi katseensa Kiinaan.

Timgrenin mukaan Pohjoismaissa ja Japanissa muumien viehätys perustuu Tove Janssonin kirjoihin, mutta Etelä-Koreassa ja Taiwanissa markkinoita on avannut Dennis Livsonin 1990-luvun alussa tuottama tasokas animaatiosarja. Sen esittämisestä Kiinan televisiossa neuvotellaan parhaillaan.

Muumien läpimurto Kiinassa tietäisi Timgrenin ja Sophia Jansson-Zambran vetämälle yritykselle lisää töitä, sillä he hoitavat muumien tekijänoikeuksia yhdessä Tukholmassa toimivan Bullsin kanssa. Vain Tove Janssonin originaalit kirjat ovat kuolinpesän hallinnassa.

Moomin Charactersin historia ulottuu 1950-luvulle. Tove Jansson ja hänen veljensä Lars perustivat yhdessä avoimen yhtiön, joka muuttui vuonna 1979 osakeyhtiöksi ja sai Timgrenin johtoonsa. Lars Janssonin tytär Sophia on pääosakas.

Menestyvä yritys löytyy Kirkkonummen Veikkolasta, vehreästä rantamaisemasta. Sisäänkäynnin sininen torni muistuttaa muumitaloa, ja peremmältä löytyy muumituotteita mielikuvituksellinen määrä. Kuistin kahvipöytään on katettu tutuilla hahmoilla koristellut mukit, lautaset ja lautasliinat, muumisokeri on japanilaista. Toimitusjohtaja on solminut kaulaansa keltasävyisen muumikravatin.

Japanissa yhä muumihuumaa

Suomessa muumituotteet tähdätään lapsille; tarjolla on limsaa ja leluja, vaippoja ja tutteja. Japanissa lisenssillä valmistetaan esimerkiksi laadukkaita paitoja, takkeja ja golfbägejä, jotka ovat Timgrenin mukaan niin kalliita, etteivät ne menisi missään muualla kaupaksi. Kova sana on myös Nuuskamuikkusen lumilauta.

Tokion muumifaneille on avattu jopa kaksi omaa kahvilaa, joissa Suomesta oppinsa hakenut henkilökunta tarjoaa mm. siikavoileipiä, karjalanpiirakoita ja janssoninkiusausta.

Kotimaahan on myönnetty noin 40 muumilisenssiä, muihin Pohjoismaihin 80 ja maailmalle yli 200. Pelkästään Pohjoismaissa erilaisia muumituotteita on tuhatkunta. Niiden, kuten myös uusien ehdokkaiden, pitää luontevasti sopia muumien lempeään filosofiaan.

- Emme anna lisenssejä leikkimökeille, sillä emme halua pieniä muumimaailmoja joka kylään. Myös hattivatti-kondomeja on kysytty, mutta hakemus tietenkin hylättiin, vaikka idea olikin hyvä, Christer Timgren kertoo.

Yritysten lisäksi monet yhdistykset ja jopa puolueet haluaisivat ajaa asiaansa muumien avulla. Moomin Charactersilla on sopimus Suomen Ladun ja kolmen hyväntekeväisyysjärjestön kanssa, joten uudet kyselyt torjutaan. Myöskään politiikka ei kiinnosta.

Muumit tekevät loistavaa tulosta

Talouselämän vertailussa Moomin Characters valittiin alkuvuodesta Suomen kannattavimmaksi yritykseksi. Sen liikevaihto oli toissa vuonna reilut 2 miljoonaa euroa, liikevoitto 73 prosenttia ja sijoitetun pääoman tuotto 48 prosenttia. Taakse jäivät niin valtion viinanvalmistusmonopoli kuin raha-automaattiyhdistys.

- Täytyy aina muistaa, kuinka monta brändiä ja klassikkoa on olemassa, Timgren mittaa menestystä.

- Jos vertaa Nalle Puhiin tai Ressuun, niin emme paini edes samassa sarjassa. Mutta meillä menee hyvin, jos katsoo, mikä pääoma meillä on tai millaista jatkuvuutta olemme saaneet aikaan. Mistään ei ole tarvinnut poistua häntä koipien välissä.

Toiminnan avainsana on varovaisuus. Kokonaisuus halutaan pitää hallinnassa.

Moomin Charactersilla oli kahteen otteeseen, sekä 1970- ja 1980-lukujen vaihteessa että 1990-luvulla myynnissä omia muumitavaroita, mutta se luopui niistä viitisen vuotta sitten.

- Päätös oli hyvä. Nyt on helpompi kääntyä lisenssinhaltijoiden puoleen ja keskustella heidän tuotteistaan, kun ei ole omaa myyntiä,Timgren sanoo.

Uutta on vähittäiskauppa. Ensimmäinen Muumilaakson tuotteita tulviva liike toimii Kämp Galleriassa Helsingin keskustassa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.