Hartwall tuo Aura-oluen takaisin markkinoille

LIISA ENKVIST

Hartwall tuo lähes kymmenen vuoden tauon jälkeen Aura-oluen takaisin markkinoille. Auraa saa kaupoista toukokuun lopussa.

Hartwallin toimitusjohtajan Mika Seitovirran mukaan yhtiö haluaa vahvistaa laskevia oluiden markkinaosuuksiaan nimenomaan Aura-oluen avulla. Varsinkin maan lounaisnurkka on ollut Hartwallille vaikea alue.

- Markkinaosuutemme eivät erityisesti Lounais-Suomessa ole olleet sitä, mitä haluaisimme, myöntää Seitovirta.

- Siksi tämä tilaisuus on mielestämme oiva; voimme tuoda Auran uudelleen markkinoille sopivasti Turun 775-vuotisjuhliin sekä samalla edistää myös kaupallisia tavoitteitamme, Seitovirta sanoo.

Hartwallin keskioluiden markkinaosuus on laskenut Suomessa viidentoista vuoden aikana jopa 20 prosenttiyksikköä. Vuoden 2001 puolivälissä pahimman kilpailijan, Sinebrychoffin olutkäyrä ohitti Hartwallin.

Seitovirta ei halua kertoa, kuinka paljon Auraa pitäisi myydä, jotta lanseerauskustannukset ja muut kulut peitettäisiin. Myöskään markkinaosuustavoitteita ei haluta paljastaa.

- Tässä on kyseessä suuret volyymit ja merkittävän merkin paluu, muotoilee Seitovirta.

Hän ei halua vahvistaa sitä, että Auran lopettamispäätös olisi aikoinaan ollut virhe.

- Nyt katsomme vain eteenpäin emmekä mieti menneitä.

Auraa valmistetaan Hartwallin Lahden tehtaalla kysynnän mukaan. Koekeitos on tehty ja ensimmäinen oluterä Auraa on jo valmisteilla.

Aura on myynnissä Lounais-Suomen alueen kaupoissa torstaista 27.5. alkaen. Muualle maahan Aura tulee myyntiin syyskuussa. Olutta myydään 0,33 litran lasipulloissa sekä yksittäin että kuuden pullon pakkauksissa. Niin sanottua mäyräkoiraa eli 12 pullon pakkausta ei ole saatavilla.

Markkinaosuus vain prosentti

Aura-oluen markkinaosuus oli ennen merkin lopettamispäätöstä vuonna 1994 vain noin 1-2 prosentin luokkaa. Suosituimmillaan Aura-olut oli 1960-1970-lukujen vaihteessa.

Markkinoille palaava Aura juhlistaa Hartwallin mukaan tänä vuonna 120 vuotta täyttävää Auraa sekä Turun 775-vuotisjuhlaa. Uusi Hartwall Aura on valmistettu alkuperäistä Auran reseptiä kunnioittaen ja suunnattu ennen kaikkea Turun seudulle.

- Turun alueella tekemämme kuluttajatutkimuksen mukaan turkulaiset muistavat Auran hyvin ja monella liittyy olueen paljon nostalgiaa. Olutta on kaivattu, ja nyt turkulaiset saavat oman oluensa takaisin, oluiden markkinointipäällikkö Walter Himanen Hartwallilta kertoo.

Aura tulee Hartwallin mukaan markkinoille pysyvästi, ei siis vain sesonkiolueksi. Se levitetään koko maahan syksyllä riippumatta Turun alueen menekistä.

Reseptiin pieni muutos

Auran pohjana on Auran alkuperäinen resepti, jota on hieman mukautettu nykypäivän olutmakuun sopivaksi. Aura oli aikoinaan varsin vahvasti humaloitu olut, joten katkeroa on hieman laskettu. Oluiden katkerotaso on laskenut läpi linjan parin viime vuosikymmenen aikana. Aura on kuitenkin suosituimpiin keskioluisiin verrattuna katkerotasoltaan korkeimmasta päästä.

- Aura on vaalea lager-olut, jossa tuntuu Saazer-jaloaromihumalan antama miellyttävä humalan aromi, olutta kehittänyt panimomestari Peter Hartwall kuvailee.

Aura-oluen kantavierreprosentti on suomalaisten oluiden keskimääräistä tasoa eli 10,5 ja katkerotaso hieman korkeampi eli 19. Kantavierre kertoo oluen mallaspitoisuudesta eli siitä, miten tuhti olut on kyseessä, ja katkero sen humalapitoisuudesta. Alkoholitilavuus on 4,5 prosenttia.

Myös Auran etikettiä on hieman muutettu nykypäivään sopivammaksi.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.