Talous

Tavaraliikenteen henkilöstön
työolot paranivat Turussa

VR Cargo Turun asemapäällikön Erkki Mäkisen ikkunasta avautuvat hulppeat näkymät tavararatapihalle. Sen kautta kulkee vuosittain noin 50 000 vaunukuormaa.
VR Cargo Turun asemapäällikön Erkki Mäkisen ikkunasta avautuvat hulppeat näkymät tavararatapihalle. Sen kautta kulkee vuosittain noin 50 000 vaunukuormaa.

MARKKU TAWAST

VR Cargo Turun asemapäällikkö Erkki Mäkinen katselee tyytyväisenä upouuden toimistonsa ikkunoista tavararatapihan näkymiä. Edes päivystysveturin ärhäkkä murina ja terävät vihellykset eivät häiritse entiseen lämpökeskukseen saneeratun toimiston arkista aherrusta. Asiakkaat pääsevät tutustumaan taloon marraskuun alussa.

- Tyytyväinen täytyy olla, sillä lopultakin koko 70 hengen väki on saman katon alla, asemarakennuksen kolmannesta kerroksesta ja vanhasta sähkötalosta siirtyneen konttoriväen, junamiesten ja tavararatapihan konduktöörien esimies sanoo.

Kaikkiaan rautateillä on Turussa palveluksessa noin 500 ihmistä Henkilöaseman Kupittaan puoleisessa päässä olevan myrkynvihreä sähkötalo puretan ja ainakin alussa sen tullee pysäköintipaikkoja. Henkilöaseman päällikkö Ella Nurmi huomauttaa, että arkkitehti piirtää parhaillaan VR Cargolta vapautuneita tiloja uusia tarpeita varten.

- Ainakin junasuorittajat haluavat sinne pois laituritason melskeestä. Heiltä vapautuville tiloille olisi taas lipputoimistolla kysyntää, jolloin matkustajia voidaan palvella talon yhdessä päässä. Asiat valkenevat loppusyksyn kuluessa, hän arvelee.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suojelukohteeksi nimetyn lämpökeskuksen saneeraus toteutettiin yhteistyössä Varsinais-Suomen maakuntamuseon kanssa. Alkuperäisestä käytöstään se poistettiin 1980-luvulla VR:n siirryttyä kaukolämmön käyttäjäksi. Siitä lähtien rakennus on ollut satunnaisissa tehtävissä tai kyhjöttänyt tyhjän panttina.

700 neliön uusiokäyttöön korjaaminen maksoi 0,8 miljoonaa euroa, ja kesti puoli vuotta. Korkeahkoon tiilitaloon tuli välipohja, sosiaaliset tilat sekä vieraileville veturimiehille tarpeelliset lepohuoneet.

Mäkisen mukaan päällisin syy VR Cargon muuttoon oli pakon sanelema luopuminen vanhoista sosiaalitiloista.

- Ne olivat surkeassa kunnossa. Kun tämä rakennus oli tyhjillään, muutto järjestyi aika helposti. Nyt tavarapiha on entistä lähempänä.

Uutta kuormaa 150 000 tonnia

Turun ratapihan kautta kulkee vuodessa tavaraa 50 000 vaunukuormaa ja noin 1,8 miljoonaa tonnia. Piristystä ovat tämän vuoden ajan tuoneet Fortumin raakaöljykuljetukset Venäjältä Naantalin jalostamolle. Öljyvaunuja viedään Turusta seitsemänä päivänä viikossa. Kemira kuormittaa Uudenkaupungin rataa paitsi tuotavilla raaka-aineilla myös maan sisäisillä kuljetuksilla

Siilinjärvelle ja takaisin. Turun-Toijalan rataosalla liikennöi vuorokaudessa viisi tavarajunaparia.

- Suurin huoli meillä on nyt Toijalan radan jääminen ydinverkon ulkopuolelle. Siitä on puhuttu paljon julkisuudessa. Jos suunnitelma toteutuu, rataosuus jää jälkeen rataverkon muusta kehityksestä. Turun tavaraliikenteestä 98 prosenttia kulkee Toijalan radalla. Sitä paitsi Turussa on maan ainoa toimiva junalauttasatama. Rantaradan asemilta haetaan vain raakapuuta. Läpiajavia tavarajunia ei ole, Mäkinen toteaa.

Turussa odotetaan mielenkiinnolla Oulun Oritkarin sataman rekkaterminaalin valmistumista. Jo nyt VR ja Turun satama valmistelevat tarjouksia uuden kuljetusmahdollisuuden hyödyntämiseksi. Tähän asti pilottityötä on tehty kahden liikennöitsijän kanssa. Mahdollisuuksia sanotaan olevan vaikka mihin, semminkin kun VR saa käyttöönsä uusia ja korkeammille rekoille tarkoitettuja autovaunuja.