Jurmon vanha votiivilaiva palasi loistoonsa

Jurmon kappelin 1700-luvulta peräisin oleva kirkkolaiva on konservoitu alkuperäiseen asuunsa. Tarinan mukaan votiivilaivan rakensi jurmolaiseen tyttöön rakastunut, haaksirikosta pelastunut merimies.

Jurmon kappelin katossa roikkuva 1700-luvun 36-tykkinen votiivilaiva on nyt kunnostettu. Jurmolainen Björn Lindström sanoo laivan olevan kaikkien jurmolaisten suuri ylpeys.
Jurmon kappelin katossa roikkuva 1700-luvun 36-tykkinen votiivilaiva on nyt kunnostettu. Jurmolainen Björn Lindström sanoo laivan olevan kaikkien jurmolaisten suuri ylpeys.
Jonna Lankinen

Ulkosaariston Jurmossa sijaitsevan kappelin katossa roikkuu kappelin pieneen kokoon nähden melkoisen suuri kirkkolaiva eli votiivilaiva.

Se on jurmolaisten ylpeys, johon katse hakeutuu ensimmäisenä kappeliin sisään astuttaessa.

Votiivilaiva on saanut rauhassa roikkua katosta 42 vuotta ilman konservointia ja kunnostamista. Viime kesänä votiivilaiva on kuitenkin viimein konservoitu alkuperäiseen loistoonsa.

– Otin yhteyttä ainakin kymmeneen suomalaiseen konservoijaan, mutta syystä tai toisesta kenellekään ei sopinut tämä votiivilaivamme kunnostus.

Sitten Ruotsista löytyi meriarkeologi Harry Aelopeus, joka tuli Jurmoon toukokuussa konservointitöihin, kertoo saarella asuva Björn Lindström.

Suomen kirkoissa olleista tai olevista yli 200 kirkkolaivasta noin puolet on ajoitettu 1600- ja 1700-luvuille. Jurmon votiivilaivan arvellaan olevan peräisin varhaiselta 1700-luvulta.

Konservointityössä Aelopeus imuroi votiivilaivasta irronneen pölyn tarkasti talteen. Hän sekoitti pölyn teehen, ja tähän nesteeseen hän kastoi laivaan tulleet uudet narut.

Jurmon votiivilaiva on ruotsalainen, 36-tykkinen sotalaiva. Tykeistä kaksi on laivan taakse maalattua valetykkiä, joiden tarkoituksena oli pelottaa takaa tulevia.

Lue koko juttu maanantain Turun Sanomista tai näköislehdestä