Paikalliset

Turku haluaa Raision mukaan raitsikkaselvittelyyn

TS Arkisto/Marttiina Sairanen
TS Arkisto/Marttiina Sairanen

Turku aikoo esittää Raisiolle, että tulevaa raitiotietä suunniteltaisiin Raision keskustaan saakka. Asia on esillä raitiotietä koskevassa päätöspaketissa, jonka Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell (kok) tuo maanantaina kaupunginhallitukseen.

Paketti etenee kaupunginhallituksen jälkeen vielä valtuuston käsittelyyn. Valtuusto kokoontuu 14. joulukuuta.

Turun raitiotien potentiaalisin haara ulottuisi Varissuolta keskustaan. Minimivaihtoehto olisi länsipään vetäminen Turun nykyisen rautatieaseman viereen suunniteltavan Matkakeskuksen kohdalle. Todennäköisesti kiskoja jatkettaisiin Nättinummen kautta Runosmäkeen.

Turun virkamiesjohto haluaa kuitenkin selvittää, josko ensimmäisen vaiheen voisi ulottaa Runosmäen lisäksi Länsikeskukseen tai ylikunnallisena Raisioon. Linjasta noin 3,8 kilometriä kulkisi Raision puolella.

Turku ei virkamiesjohdon mallissa etenisi vielä raitiotien toteutussuunnitteluun vaan jatkaisi selvitysten tekoa. Esimerkiksi raitiovaunujen vaihtoehtoina pidettävistä superbusseista halutaan vielä eurooppalaista vertailutietoa.

Raitiotien tarkemmista kustannuksista saataisiin vihiä Tampereen raitiotien kilpailutuksen sekä Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellun Raide-Jokerin hankesuunnitelman perusteella.

Toteutusssuunnitelmaan siirtyminen vaatisi ensin valtion sitoutumista jatkosuunnittelkuun, infraan ja varikkoon 30 prosentin osuudella.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (57)

Vastaa
pekko
raitiotie
Täysin älytön idea tuo aikansa elänyt raitiotie ! Akkuautojen kehittyessä raitiotie jää armotta kustannustensa ja meluisuutensa vuoksi kilpailussa kakkoseksi ! Ja eiköhän tuo Varissuon liikenne pääsääntöisesti kohdistu kelan ja sossun toimistoon, eli pitäisi ehtiä halvemmillakin kulkuvälineillä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
pakko
Vast: raitiotie
Katsoppas tilastoista onko se superbussi sitten yhtään parempi. Ei vanha tarkoita huonoa varsinkaan tässä aiheessa!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Katetta väitteille
Vast: raitiotie
Et vissiin ole koskaa matkustanut modernilla raitiotiellä, jos pidät sitä aikansa eläneenä. Oletko myöskään huomannut, että Varissuon haara kulkisi seudun tiheimmän työpaikkakeskittymän läpi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
pekko
Vast: raitiotie
Vaikuttaa aika epätoivoiselta yritykseltä saada Raisiolaiset maksumiehiksi tähän muutaman virkamiehen unelmaan ! Hirvittävä sähkötolppien ja piuhojen ryteikkö joiden alla kolistellaan vanhanaikaisella tekniikalla !
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
aigamiespoiga
Vast: raitiotie
Varissuolla on, yllättäen, sossun ja kelan toimistot ihan omasta takaa eli niiden takia ei tarvitse keskustaan vaivautua.
Eiköhän suurimman matkustajaruuhkan aiheuta koululaiset kaksi kertaa päivässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
raisiolainen
harkintaa
Toivon todella, että raision kaupungin päättäjiltä löytyy älliä niin paljon, ettei tällaiseen hullun hommaan lähdetä mukaan. Antaa Randelin nyt häärätä ihan omassa kaupungissaan ja laittaa asiat siellä sekaisin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: harkintaa
Meillähän on jo rata Raisioon ja kauemmaskin. Miksi sen runsas käyttö aikanaan tapettiin? Sillä olisi nyt hyvä testata paikallaan pysyvän raideliikenteen sujuvuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Niin
Vast: harkintaa
Poistetaan kiskot ja tiet Raisiosta kulujen välttämiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
pöö
kiskoja maahan
Hyvä hanke! Toivottavasti etenee vielä tästä. Olisi jo aikakin, että Turkua aletaan oikein kunnolla kehittää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajattelija2015
Rahaa vessasta alas
Milloin tämä raitiovaunusta haaveilu lopetetaan? Onko mitään typerämpää, vanhanaikaisempaa ja kalliimpaa tapaa hoitaa liikennettä kuin raitiovaunu? Taas hanke, jossa poliitikot ja virkamiehet jakavat rahaa toinen toisilleen ja konsultit vievät päättäjiä kuin pässiä narusta.

Tutulla ei tule ikinä olemaan rahaa raitiovaunuun ja vaikka olisi, niin rahalle on paljon parempaakin käyttöä. On suoranaista valehtelua väittää, että raitiovaunu maksaisi milloinkaan itseään takaisin. Mitään ekologistakaan raitiovaunussa ei ole, sillä muutamien vuosien kuluttua bussit kulkevat sähköllä ja melko varmasti myös keskipitkällä aikavälillä ilman kuljettajaa.

Kuten kaikki tiedämme, tällaisten projektien hinta-arviot voidaan kertoa vähintään kahdella, luultavasti jopa kolmella, jotta päästään toteutuneisiin kustannuksiin. Homma pitää laittaa välittömästi jäihin ja lopettaa rahan haaskaaminen hankkeeseen, joka ei milloinkaan tule toteutumaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Rahaa vessasta alas
"Onko mitään typerämpää, vanhanaikaisempaa ja kalliimpaa tapaa hoitaa liikennettä kuin raitiovaunu?"

On, henkilöauto.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajattelija2015
Vast: Rahaa vessasta alas
Olipa analyyttinen vastaväite. MasaPasalle sellainen vinkki, että henkilöautoilijat sentään maksavat itse kulunsa ja päälle vielä miljardeja ylimääräistä veroa. Joukkoliikenteen käyttäjät eivät ole maksaneet omia kulujaan vuosikymmeniin. Toki ymmärrän, että joukkolikennettä tarvitaan, mutta ratikka olisi rahan heittämistä vessanpönttöön. Ei mitään hyötyä linja-autoon verrattuna. Haittoja sitäkin enemmän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Rahaa vessasta alas
Mietipä uudestaan. Kun on kyse Turun liikenteestä, on syytä tietää, että infra rakennetaan ja ylläpidetään kunnallisverovaroin. Keskustaan ei tehdä metriäkään tietä ajoneuvo- ym. autoiluveroilla, ne maksaa jokainen kaupunkilainen, autolla tai ilman. Ja kyllähän se tienpito maksaakin. Joukkoliikenteen käyttäjät maksavat veroissa omat kulunsa ja samalla autoilun kulut.

Että kuka nyt onkaan se, jonka kulut maksatetaan muilla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
joutavia jorinoita
Vast: Rahaa vessasta alas
Masa höpöttelee nyt omiansa.

Joukkoliikennettä sponsoroidaan jo nyt suoraan 50% verovaroista. Kertalipun oikea hinta olisi siis 6€. Autoilua ei kukaan soponsoroi, vaan autoilijaa rahastetaan eri veroilla ja maksuilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää