Paikalliset

Turku sijoittuu ilmastotavoitteineen maailman kärkeen

TS/Mikael Rydenfelt
TS/Mikael Rydenfelt

Turun kaupunki sijoittuu asettamillaan ilmastotavoitteilla jaetulle kuudelle sijalle maailman kaupunkien raportoimia ilmastotavoitteita vertaavassa globaalissa arvioinnissa, kaupunki kertoo tiedotteessaan. Tulokset julkistettiin tällä viikolla YK:n yleiskokouksen yhteydessä pidetyllä New Yorkin ilmastoviikolla.

Turun tavoitteena on tulla hiilineutraaliksi kaupungiksi vuoteen 2040 mennessä. Jaetulle kuudennella sijalle pääsivät Turun lisäksi Santa Fe, Tukholma ja Antwerp.

Parhaiten maailmanlaajuisessa vertailussa pärjäsivät Melbourne ja Kööpenhamina sekä useat ruotsalaiset kaupungit. Melbournen tavoite on olla hiilineutraali 2020 ja Kööpenhaminan 2025.

Kasvihuonekaasupäästöjä kaupungit pyrkivät vähentämään muun muassa uusiutuvan energian lisäämisellä, energiatehokkuuden parantamisella ja liikenteen päästöjen vähentämisellä.

Turku nostaa tiedotteessaan esille useita kaupungissa vauhdilla eteneviä uusiutuvan energian investointeja.

– Luolavuoreen valmistuu tänä vuonna Suomen suurin pellettilaitos tuottamaan uusiutuvaa vara- ja huippuvoimaa ja Naantalin uusi voimalayksikkö valmistuu 2017. Uusiutuvan energian osuus tuleekin Turussa fossiilista suuremmaksi jo ennen vuotta 2020. Tällä hetkellä osuus on 25–30 prosenttia, kaupunki listaa.

Liikenteen päästöjen vähentämisen osalta kaupunki nostaa esille Turun kaupunkiseudun kuntien yhdessä kehittämän seudullisen joukkoliikenteen Fölin, josta on sen mukaan tullut hyvin toimiva ja käyttäjien arvostama palvelu.

Unlocking Ambition: Top Corporate and Sub-national Climate Commitments, September 2015 Update -vertailuraportin tuottivat Climate Action Group ja Carbon Disclosure Project. Tiedot perustuvat YK:n ilmastositoumusten rekisteriin.

TS

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (20)

Vanhimmat ensin
Vastaa
pekko
turhaa pullistelua
Turha pullistella pelkillä tavoitteilla ! Itsekin tavoittelen maailman rikkaimman miehen titteliä. Tavoite on 1000 miljardia. Olen kärjessä tavoitteissa, mutta lompsassa näyttäisi olevan vielä tilaa !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yritystä
Vast: turhaa pullistelua
Hyvä että on tavoitteita! Tosin luulen, että "pekko" saavuttaa omansa ennen kuin Turku omansa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
jätteistä energiaa ja lämpöä
Vantaalla on jätteittenpoltto voimala
Kestävän kehityiksen kärkihankkeet!
Jäteiden polttolaitos on tulevaisuuden ala viennin edistämiseksi. Maailmassa syntyy miljoonia tonneja jätettä joka päivä ja tutkijat tutkii muttei ratkaise mitään ja politikotpuhuu muttei ratkaise ongelmaa.
Merivedestä saa samalla laitoksella tehtyä aaviloille vettä kasteluun ja juomavettä joten kestävää kehitystä jarruttaa poliittiset ja tutkimuksia tehtailevat tahot enemmän kuin heistä on muuten hyötyä.
Jospa suuniteltaisiin laitos joka ottaa merestä vettä ja toimii roskilla ja metaanikaasulla niin kohta saharakin on elinkelposta aluetta! tahtoa taitaa puuttua vaikka teknologista ym. osaamista meillä maassa olisikin!
Suomen kannattaakin suunnata siihen mikä on hyödyksi kaikille eikä vaan poliitikoille kuten sodat!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tuomen Surku
Hyvien tavoitteiden kaupunki
Kyllä tässä kaupungissa hyviä ja hienoja tavoitteita riittää. 1980-luvulla tehtiin sitova päätös ruutukaavan pyörätieverkoston toteuttamisesta. Enää puuttuu toteutus. 2009 päätettiin runkobussilinjaston toteutuksesta. Enää puuttuu toteutus. Jne...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
t
Toriparkki
Miten hiilineutralius ja toriparkki natsaa keskenään? Eikö olisi pare unohtaa koko juttu, kieltää autoilu keskustassa ja päästää paikalle vain bussit ja kevyt liikenne? Silloin näkisi käytännössä, pärjääkö keskustan yritykset ilman autoilevia asiakkaita. Meinaan jotkut pyöräilijät on näin uhonneet..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sähköauto ei saastuta
Vast: Toriparkki
Sähköautotkin ovat autoja, jotka tarvitsevat parkkipaikkoja Toriparkista. Tavoitteissa on selkeästi mainittu sähköinen liikenne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
mjl
Vast: Toriparkki
Sähköauto saastuttaa enemmän kuin perinteinen polttomoottori, jos sähkö tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla.

Julkisuuteen annetaa tästä asiasta vastaava kuva: "Kuin keisarin uudet vaatteet", valhetta vain!!!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
123
Vast: Toriparkki
Kansallinen energiapolitiikka ja Turun Toriparkki eivät liity toisiinsa mitenkään. Vastustajat voivat poistua takavasemmalle, kiitos.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Toriparkki
mjl: "Sähköauto saastuttaa enemmän kuin perinteinen polttomoottori, jos sähkö tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla."

On tosiaan surullista seurata miten jotkut luovat mielikuvaa päästöttömästä sähköautosta. Oma kulkupelini on sellainen sähkön ja bensan sekasikiö jolla päästään alle 100 g/km päästöihin.
Kun ihminen ei voi koskaan oikeastaan tietää mitä sähköä töpselistä saa niin pitää käyttää Suomen sähköntuotannon keskiarvoa. Jokin lehti ilmoitti että tuolta pohjalta sähköauton päästöt olisivat noin 60 g/km. Mutta jossain Kiinassa jossa sähköä tehdään hiiltä poltamalla päästöt olisvat ainakin kaksinkertaiset.

Toisaalta turha tuumia päästöjä toriparkin kohdalla. Koko perusajatus henkilöautoliikenteen lisäämisestä on väärä. Turun keskusta nyt vain on ahdas ja mitä enemmän lisätään parkkipaikkoja sitä enemmän on liikennettä ja vastaavasti ruuhkat lisääntyvät. Katuverkon välityskapasiteetti loppuu kerta kaikkiaan kesken.
Pitäisi päättäjien ottaa lusikka kauniiseen käteen ja alkaa tosissaan kehittää syöttöliikennettä. Kaupungin laidoille isoja parkkialueita ja sieltä syöttöliikenne busseilla keskustaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää